در روزگاری نه چندان دور که تحریمهای اقتصادی همه را هراسان کرده بود، خرید خودرو یکی از راههای کسب سود شناخته میشد.
در روزگاری نه چندان دور و زمانی که تحریمهای اقتصادی تمامی خودروسازان و مصرفکنندگان را هراسان کرده بودند، خرید خودرو یکی از راههای جمعآوری سود شناخته میشد. اکنون، فقط پنج سال پس از آغاز تحریمهای اقتصادی علیه صنایع خودروسازی کشور، بازار خودرو جذابیتش را برای سرمایهگذاران از دست داده است.
البته نباید غافل شد که همچنان خودروهای داخلی برای خریداران خود سودآورند اما مسئله این است که سودآوری خودروهای داخلی تا کی ادامه پیدا میکند. آنطور که به نظر میرسد، ایرانخودرو تصمیم دارد هر شش ماه یک بار شرایط فروش و پیشفروش گستردهای برگزار کند. برخی محدودیتهای سامانه یکپارچه در ثبتنام ایرانخودرو از بین رفتهاند و توجه بیشتر کاربران جلب شده است.
اگر این شرایط فروش ادامه پیدا کند، باعث عرضه انبوه خودرو به بازار میشود، قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد بهمرور کاهش مییابد و در آیندهای نه چندان دور، فاصله قیمتی خودروهای داخلی نیز در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت. البته حتی امروزه نیز بسیاری از خودروهای داخلی بهدلیل وضعیت رکود بازار، با روش اقساطی فروخته میشوند. هدف این نوع فروش جلب توجه بیشتر مشتریان است.
سایپا هماکنون با انبوهی از تعهدات معوقه پیرامون مرحله دوم سامانه یکپارچه روبهروست. این شرکت از ظرفیت خالی پارس خودرو برای پاسخگویی به تعهدات معوقه خود استفاده میکند. کوییک GXR-L و سهند S در تیراژ گسترده به بازار عرضه میشوند و مشتریان میتوانند بدون محدودیت آنها را بخرند. انتظار داریم طی ماههای آینده کادیلا یا P90 نیز به این جمع اضافه شود.
روند افت قیمت و معکوس شدن نسبت قیمت بازار و کارخانه برای خودروهای مونتاژی از مدتی پیش آغاز شده است. با افزایش تعداد خودروهای وارداتی در سال 1403، قیمت این خودروها نیز افت کرد. افرادی که از مدتها پیش خودروهای وارداتی را با هدف کسب سود در پارکینگ نگه داشته بودند، ناچار شدند از خودروهایشان استفاده کنند.
خروج خودرو از لیست سرمایهگذاری را باید به فال نیک گرفت. خودرو کالایی مصرفی است و نباید سرمایه به حساب بیاید. البته بازار خودرو ایران تا رسیدن به تعادل فاصله زیادی دارد. اگر شرایط بازار خودرو به سبک دهه 1380 یا میانه دهه 1390 برگردد، میتوان به بهبود بیشتر شرایط در آینده امیدوار بود.
پاسخ ها