مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

اینتل معماری جدید 'Royal Core' و 'Cobra Core' را به پردازنده های بعدی خود می آورد

اینتل معماری جدید «Royal Core» و «Cobra Core» را به پردازنده‌های بعدی خود می‌آورد

اینتل ظاهراً از پسوند «Core» به‌جای «Cove» در نام‌گذاری ریزمعماری پردازنده‌هایش استفاده خواهد کرد.

اینتل ظاهراً ریزمعماری‌های جدیدی را با نام‌های «Royal Core» و «Cobra Core» در نظر گرفته و آن‌ها را با هدف تقویت عملکرد پردازنده‌ها، جایگزین معماری پردازنده‌های فعلی خود یعنی «Lion Cove» می‌کند.

براساس اطلاعات «gamma0burst» و پروفایل لینکدین یکی از مهندسان اینتل با نام «آنتونی خوزه اماتی»، اینتل از سال 2023 روی این دو ریزمعماری جدید کار می‌کند تا بازدهی انرژی و عملکرد پردازنده‌های x86 اینتل را ارتقا دهد.

نگاهی به عملکرد Lion Cove

معماری Lion Cove احتمالاً همچنان در هسته‌های قدرتمند (P) پردازنده‌های Core Ultra 200V (سری لونار لیک) و Core Ultra 200 (سری ارو لیک) به کار خواهد رفت. علی‌رغم حذف فناوری «Hyper-Threading» از این معماری، اینتل اظهار کرده که پردازنده‌ها دستورالعمل‌های بیشتری را در هر چرخه پردازشی (IPC) اجرا خواهند کرد و عملکرد چندرشته‌ای Lion Cove بهبود می‌یابد.

اینتل معماری جدید «Royal Core» و «Cobra Core» را به پردازنده‌های بعدی خود می‌آورد

از طرفی طبق گفته‌های مهندسین اینتل درباره این پروژه، ریزمعماری Royal Core روی افزایش همزمان کارایی و عملکرد پردازنده‌ها تمرکز خواهد کرد. در واقع اینتل قصد دارد معماری CPUهای خود را برای رقابت با پردازنده‌های دارای معماری شرکت آرم (Arm) در تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت، ایکس پلاس و سری M اپل تقویت کند.

بااین‌حساب،‌ به نظر می‌رسد ریزمعماری جدید Royal Core را با سری پردازنده‌های نوا لیک (Nova Lake) در سال 2026 خواهیم دید. همچنین دیگر معماری در دست توسعه، یعنی Cobra Core نیز به این زودی‌ها از راه نخواهد رسید؛ زیرا شایعاتی درباره عرضه نسخه ارتقایافته ریزمعماری Royal Core با اسم رمز «Beast Lake» وجود دارد و در نتیجه، Cobra Core را احتمالاً زودتر از سال 2027 نخواهیم دید.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋