به نظر میرسد راهکار پلیس راهور برای کاهش تلفات و حوادث جادهای، افزایش سنگین جریمههای رانندگی در سال 1403 باشد.
طی روزهای گذشته شاهد اعلام آمار تلفات ناشی از حوادث جادهای ایران در سال 1402 بودیم. این تلفات نگرانکننده که پس از یک دهه کاهش نیافته است، باعث شد تا نهادهای مختلف برای رفع آن راه چارهای پیدا کنند. به نظر میرسد راهکار پلیس راهور برای کاهش تلفات و حوادث جادهای، افزایش سنگین جریمههای رانندگی در سال 1403 باشد.
سردار «سید تیمور حسینی»، رئیس پلیس راهور فراجا، در جریان جدیدترین اظهارنظر خود، از افزایش فوت جوانان اظهار نگرانی کرد. به گفته او، 32 درصد از مرگومیرهای ناشی از تصادفات رانندگی در ایران را افرادی با سن 20 الی 30 سال تشکیل میدهند. سردار حسینی این پدیده را جوانمرگی در جادههای ایران عنوان کرد و آن را نگرانکننده دانست.
آمار تلفات حوادث رانندگی در ایران طی یک دهه گذشته، کاهشی را تجربه نکرده است. بهطور میانگین سالیانه بیش از 17 هزار نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته میشوند. سه عامل راننده، خودرو و جاده در این بین مقصر هستند. تمرکز پلیس برای کاهش تلفات گسترده حوادث رانندگی در ایران، بر رانندگان و نحوه راندن خودرو توسط آنها متمرکز شده است.
به گفته سردار حسینی، ۶۵ درصد افرادی که در تصادفهای جادهای جان خود را از دست میدهند، در محدوده سنی ۲۰ تا ۶۵ سال قرار دارند. به گفته رئیس پلیس راهور فراجان، جوانمرگی در کشور ما فراگیر شده است و این موضوع با جوانی جمعیت و حفظ خانواده تضاد دارد. طرح جوانی جمعیت از چندسال گذشته درحال اجرا است که هدف از آن افزایش جمعیت جوان کشور از طریق فرزندآوری است. بااینحال تلفات شدید جوانان در جادهها و خیابانهای کشور، جمعیت جوان کشور را کاهش میدهد.
بنابراین میتوان انتظار داشت که پلیس راه جریمههای رانندگی سنگینتری را برای تخلفات در سال 1403 اعمال کند. به گفته سردار حسینی، عامل انسانی، بیتوجهی به جلو و سرعت بالا عوامل اصلی تصادف رانندگی در جادههای کشور هستند. به همین دلیل انتظار داریم تا جریمه رانندگی تخلفهایی همچون سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز در سال آینده افزایش یابد.
پاسخ ها