این روزها فشار اقتصادی بر مصرفکنندگان وارد مرحله جدیدی شده است و شاهد اجاره لاستیک برای دریافت معاینه فنی هستیم.
افزایش قیمت خودرو و قطعات یدکی طی چند سال گذشته، باعث شده است تا مصرفکنندگان ایرانی تحت فشار قرار بگیرند. نخست خودرو از دسترس مصرفکنندگان بسیاری خارج شد و آنها به اجاره موقت خودرو برای پاسخگویی به نیازهایشان روی آوردند. در مرحله بعد، مصرفکنندگانی که مالک خودرو بودند، با هزینههای سنگین تعمیر و نگهداری روبهرو شدند. اکنون فشار اقتصادی بر مصرفکنندگان به مرحله جدیدی رسیده است و شاهد اجاره لاستیک برای دریافت معاینه فنی هستیم.
رسانه تجارت نیوز در گزارشی به موضوع اجاره لاستیک برای دریافت معاینه فنی توسط برخی مالکان پرداخته است. اگر هماکنون در پلتفرمهای آنلاین خریدوفروش کالا جستجویی ساده انجام دهید، با انواع تبلیغات اجاره لاستیک مواجه خواهید شد. اکثر مشتریان این لاستیکها را برای دریافت معاینه فنی اجاره میکنند و پس از دریافت برگه معاینه، لاستیکهای فرسوده خود را مجدداً روی خودرو قرار میدهند.
بحران در بازار لاستیک از زمانی آغاز شد که بهدلیل کمبود ارز، واردات تایرهای خارجی کاهش یافت. درنتیجه تایرهای ایرانی موجود در بازار روزبهروز گرانتر شدند. حتی مشتریان برای یافتن این تایرهای ایرانی نیز با مشکل مواجه هستند، چرا که توزیع تایر همانند گذشته صورت نمیگیرد.
دولت برای مدیریت بازار تایر و افزایش قیمت لاستیک، طرح فروش لاستیک دولتی را آغاز کرد. بااینحال، بهنظر میرسد که طرح توزیع لاستیک دولتی نیز در مدیریت بازار ناکام بوده است؛ زیرا درصورت موفقبودن این طرح شاهد اجاره لاستیک نبودیم. براساس آگهیهای مشاهدهشده، نرخ اجاره لاستیک خودرو در روز از چند صد هزار تومان تا 2.5 میلیون تومان متغیر است. هرچقدر اتومبیل شما تایرهای بزرگتر و خاصتری داشته باشد، برای اجاره لاستیک آن باید هزینه بیشتری بپردازید!
توجه به این نکته ضروری است که لاستیک خودرو یک قطعه مصرفی است و عمر محدودی دارد. عمر استاندارد لاستیک 5 سال است و این مدتزمان برای خودروهای فعال در سیستم حملونقل عمومی بسیار کمتر خواهد بود. اجاره لاستیک برای دریافت معاینه فنی، نشاندهنده یک خطر بزرگ در جادهها و خیابانهای ایران است. به عبارت دیگر، ما شاهد تردد خودروهایی هستیم که معاینه فنی دریافت کردهاند اما هر لحظه امکان ترکیدن لاستیک آنها وجود دارد.
پاسخ ها