تولیدکنندگان لاستیک در ایران، افزایش هزینههای تولید و زیانده بودن را عامل کاهش تولید میدانند.
«محمدرضا گنجی»، رییس انجمن صنفی صنایع لاستیک، از کاهش تولید تایر در صنایع لاستیکسازی ایران خبر داد. این موضوع میتواند به افزایش قیمت تایر در آینده نزدیک منجر شود. تولید تایر در ایران بهدلیل مشکلات مختلف ۲۵ درصد کاهش یافته است. به گفته گنجی، با وجود مکاتبات متعدد با وزارت صنعت و اعلام مشکلات، هیچ اقدامی برای حل مسائل تولیدکنندگان تایر انجام نشده است.
تولیدکنندگان لاستیک در ایران، افزایش هزینههای تولید و زیانده بودن را عامل کاهش تولید میدانند. آنها میگویند که تولید این کالا درحالحاضر با زیان انجام میشود. برای جبران زیاندهی تولید، تولیدکنندگان لاستیک درخواستی برای افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر را ارائه کردهاند.
یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان تایر در ایران، مشکلات در تأمین ارز است. در سال گذشته ۳۰۰ هزار تن تایر تولید شد که در ازای آن ۲۷۰ میلیون دلار ارز به تولیدکنندگان تایر تخصیص یافت. این رقم، ۲۵ میلیون دلار کمتر از میزانی بود که تولیدکنندگان انتظار داشتند دریافت کنند. در سوی دیگر، واردکنندگان لاستیک برای واردات ۳۰ هزار تن تایر، یک میلیارد دلار ارز دریافت کردند. این میزان ارز معادل هزینه لازم برای تأسیس پنج کارخانه جدید تولید لاستیک در کشور است.
بهعبارت دیگر، اکنون تولیدکنندگان به دولت بابت ارز اختصاص یافته به واردات لاستیک، معترض شدهاند. تولیدکنندگان لاستیک میگویند که بهجای واردات تایرهای تخصصی مانند تایر خودروهای معدنی و راهسازی، تایر خودروهای سبک مانند پژو و پراید وارد شد که به رقیب جدی محصولات داخلی تبدیل شدند.
در کنار تخصیص نامتوازن ارز، تولیدکنندگان لاستیک به روند کند این پروسه نیز معترض هستند. واردکنندگان لاستیک طی مدت ده روز ارز خود را دریافت میکنند اما این کار برای تولیدکنندگان ماهها به طول میانجامد.
درحالحاضر ثبت سفارش واردات تایر متوقف شده است اما تایرهایی که قبلاً وارد گمرک شدهاند، به تدریج وارد بازار میشوند. در سوی دیگر کاهش عرضه تایرهای داخلی، قیمت تایر را در بازار افزایش خواهد داد. این وضعیت باعث خواهد شد تا قیمت یک جفت تایر برای خودروهای ایرانی به بیش از سه میلیون تومان برسد؛ رقمی که پرداخت آن برای مصرفکنندگان بسیار سنگین است.
پاسخ ها