مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

تاکنون چند خودرو وارداتی به کشورمان رسیده است؟

تاکنون چه تعداد خودروهای وارداتی به کشورمان رسیده‌اند؟

با وجود گذشت دو سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور، همچنان تعداد خودروهای وارداتی در گمرکات ایران اندک است.

واردات خودرو موضوع خبرساز کشور طی چندماه اخیر بوده است. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد بازار علاقه خود را به موضوع خودروهای وارداتی از دست می‌دهد، چرا که ورود این خودروها بسیار کند صورت می‌گیرد. حدود دو سال از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو به کشور می‌گذرد. بااین‌حال، تاکنون حضور خودروهای وارداتی محسوس نبوده است. نخستین اتومبیل وارداتی کشور یعنی کینگ لینگ تاگا H و چانگان CS35 پلاس، به تعداد محدود پلاک دریافت کرده‌اند. سایر خودروهای واردشده نیز در انبارهای گمرک نگهداری می‌شوند.

نگاهی به آمار خودروهای وارداتی کشور

طبق اعلام گمرک ایران، تعداد 1218 دستگاه خودروی سواری خارجی در 5 ماهه ابتدایی امسال از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است. ارزش این تعداد خودرو 25 میلیون و 371 هزار دلار است.

طی این مدت، یازده گمرک در واردات خودروهای سواری فعالیت داشته‌اند. از بین آن‌ها گمرک شهید باهنر بندرعباس با ترخیص 485 دستگاه در جایگاه اول قرار داشته و گمرکات غرب تهران با 431 دستگاه و شهریار (تهران) با 131 دستگاه در رتبه‌های بعدی هستند.

در 5 ماهه ابتدایی سال جاری درمجموع 2323 دستگاه خودروی سواری نو در گمرکات اظهار شده است. از این تعداد، ۱۲۱۸ دستگاه ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. همچنین 1105 دستگاه نیز در جریان تشریفات ترخیص قرار دارند.

همچنین بخوانید: مجوز واردات خودروی دست‌دوم چینی صادر می‌شود

بیشترین تعداد خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص واردات، در گمرک غرب تهران با 760 دستگاه و پس از آن گمرکات شهریار (تهران) با 193 دستگاه و قزوین با 72 دستگاه بوده است.  

بنابراین مطابق آمار گمرک، تاکنون حدود 2300 دستگاه خودرو وارد کشور شده‌اند. این رقم درحالی اعلام می‌شود که دولتمردان از واردات 100 الی 200 هزار دستگاه خودرو در سال صحبت می‌کردند. بسیاری از کارشناسان در آن زمان به غیرواقعی بودن این ارقام اعتراف کردند. میزان واردات خودرو در سال‌های رونق اقتصادی و پسابرجام، بیش از 50 هزار دستگاه در سال نبوده است.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋