ظاهراً متا برای رفع نگرانی رگولاتورهای اروپایی، بهدنبال عرضه نسخه اشتراکی و بدون تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام در کشورهای اروپایی است.
اتحادیه اروپا به جنگ غولهای فناوری رفته است و به نظر میرسد این شرکتها برای حفظ سودآوری خود به دنبال روشهای جدیدی هستند. ظاهراً یکی از همین روشها، ارائه نسخه اشتراکی و پولی فیسبوک و اینستاگرام در کشورهای اروپایی است.
سیاستهای جدید اتحادیه اروپا از برخی روشهای جمعآوری دادهها توسط متا جلوگیری میکند؛ روشهایی که باعث درآمدزایی این شرکت میشوند. حالا طبق گزارش نیویورک تایمز، متا برای جبران چنین موضوعی احتمالاً یک نسخه اشتراکی و پولی از اینستاگرام و فیسبوک ارائه میکند که در آن خبری از تبلیغات نخواهد بود.
با توجه به اینکه متا در ماه آوریل گفته بود که تبلیغات در اتحادیه اروپا 10 درصد از کل درآمدهایش را تشکیل میدهد، عرضه نسخه اشتراکی شبکههای اجتماعیاش در این کشورها اقدامی منطقی محسوب میشود.
در صورتی که متا نسخه اشتراکی شبکههای اجتماعیاش را در اختیار کاربران قرار دهد، برای اولینبار از مدل استاندارد خود فاصله میگیرد؛ مدلی که در آن از یک روش تبلیغاتی برای درآمدزایی و البته جمعآوری اطلاعات استفاده میکند. درحالحاضر نمیدانیم چه زمانی متا نسخه اشتراکی اینستاگرام و فیسبوک را راهاندازی میکند یا اینکه هزینه آن چقدر خواهد بود.
به گفته نیویورک تایمز، برخی منابع داخلی متا گفتهاند که ارائه نسخه پولی و بدون تبلیغات پلتفرمهای این شرکت میتواند به برخی نگرانیهای رگولاتورهای اروپا پایان یا اینکه آنها را کاهش دهد. البته نمیدانیم چه تعداد از کاربران اروپایی حاضر به پرداخت هزینه برای استفاده از شبکههای اجتماعی متا خواهند بود.
ارائه نسخه پولی فیسبوک و اینستاگرام در اروپا میتواند اولین تفاوت بزرگ میان پلتفرمهای متا در اروپا و آمریکا را رقم بزند. متا و سایر شبکههای اجتماعی باید قوانین GDPR را رعایت کنند و همچنین خواستههای رگولاتورها را انجام دهند. باید منتظر ماند و دید این نسخه چه زمانی از راه میرسد و البته بهطور جهانی ارائه میشود یا مختص بازار اروپا باقی میماند.
پاسخ ها