ایران خودرو با محصول پرچمدار خود یعنی تارا در این نمایشگاه خودرو مسکو حاضر شده است تا نظر روسها را به خود جلب کند.
نمایشگاه خودرو مسکو موسوم به MIMS Automobility این روزها در حال برگزاری است. شرکتهای ایرانی نیز فرصت را غنیمت شمردهاند تا در شرایط فعلی بازار خودرو روسیه، سهمی را به خودشان اختصاص دهند. ایران خودرو با محصول پرچمدار خود یعنی تارا در این نمایشگاه حاضر شده است تا نظر روسها را به خود جلب کند. با این حال واقعا روسها در مورد خودرو ایرانی تارا چه نظری دارند؟
همچنین بخوانید: ۲۰۰۰ دستگاه تارا و دنا در راه روسیه؛ صادرات خودرو در شرایط کمبود در بازار داخلی
بنابر آنچه رسانههای روسی در مورد تارا اتوماتیک نوشتهاند، این خودرو به وضوح یک پژو است. قطعات مشترک با خودروهای پژو در این خودرو به راحتی قابل تشخیص هستند. با این حال پرچمدار ایران خودرو نمیتواند یک پژو باشد و در بهترین حالت، یک نمونه سرهمبندی شده از محصولات پژو است.
بنابر آنچه روسها نوشتهاند، تارا از سال 2020 در روسیه عرضه شده است. این مدل به صورت اندک توسط افراد مختلف وارد شده است و اکنون شرکت ZOETS عرضه آن را برعهده دارد. در همین حال ایران خودرو با دو توزیع کننده دیگر به نامهای میجر و کلیوچاوت نیز در حال مذاکره است تا محصولات خود را از طریق آنها در روسیه بفروشد. بیشترین موارد استفاده سدان پرچمدار ایران خودرو در روسیه به عنوان تاکسی است. شرکت Yandex Taxi در روسیه تعدادی از خودروهای ایران خودرو را به این منظور خریداری کرده است.
با وجود افزایش قیمت خودرو در روسیه، همچنان ایران خودرو نرخ معقولی را برای تارا ارائه میدهد که این کار موجب شگفتی روسها شده است. تارا اتوماتیک هماکنون با قیمتی کمتر از دو میلیون روبل (یک میلیارد تومان) به فروش میرسد. تارا دنده دستی نیز 100 هزار روبل ارزانتر از نسخه اتوماتیک به روسها فروخته میشود.
خودروهای سایپا در نمایشگاه خودرو مسکو موجب تمسخر روسها را فراهم آوردهاند. به همین دلیل آنها دید بهتری نسبت به محصولات ایران خودرو از جمله تارا دارند. با این حال خودرونویسان روس همچنان پرچمدار ایران خودرو را یک تکه آهن چرخدار قلمداد کردهاند که اثری از استحکام در بدنه آن مشاهده نمیشود. به نظر میرسد ورق ضعیف به کار رفته در ساخت بدنه خودروهای ایرانی، به شهرت جهانی رسیده است.
پاسخ ها