مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

فشار سازمان استاندارد برای به روز رسانی قدیمی ترین خودرو تجاری کشور؛ آیا بنز باستانی متحول می شود؟

فشار سازمان استاندارد برای به‌روزرسانی قدیمی‌ترین خودروی تجاری کشور؛ بنز باستانی متحول می‌شود؟

رئیس سازمان استاندارد در جریان یک اظهارنظر رسانه‌ای، از لزوم رعایت استاندارد در تولید خودروهای سنگین قدیمی خبر داد.

رئیس سازمان استاندارد به‌تازگی و در جریان یک اظهارنظر رسانه‌ای، از لزوم رعایت استاندارد در تولید خودروهای سنگین قدیمی خبر داد. به گفته دکتر «مهدی اسلام‌پناه»، چرخه عمر بسیاری از خودروها در ایران بیش از حالت عادی است. هر خودرویی در سطح جهان چرخه عمر مشخصی دارد، بنابراین نمی‌توان خودرویی را با ساختار 50 تا 70 سال پیش به تولید رساند. اشاره او به بنز واگن هود است؛ خودرویی که قدمت آن به دهه 1950 میلادی بازمی‌گردد و در سال 2023 همچنان توسط ایران‌خودرو دیزل تولید می‌شود. اسلام‌پناه این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما بیان کرده است.

به گفته رئیس سازمان استاندارد ایران: «پلتفرم مربوط به مرسدس بنز واگن هود که توسط ایران‌خودرو دیزل تولید می‌شود باید به‌روزرسانی شود. این خودرو هم‌اکنون با نام کامیون 1924 در کاربری‌های مختلف توسط این شرکت به فروش می‌رسد. به گفته اسلام‌پناه، در مورد ادامه تولید کامیون 1924 توسط ایران‌خودرو دیزل تردید وجود دارد. حتی ممکن است با وجود به‌روزرسانی پلتفرم این خودرو، امکان دریافت استانداردهای اجباری برای آن فراهم نباشد. در این صورت بایستی ایران‌خودرو دیزل یک خودروی جایگزین را به‌جای کامیون 1924 معرفی کند.»

سرنوشتی بدتر از وانت نیسان در انتظار بنز واگن هود

بخش قابل‌توجهی از استانداردهای اجباری مربوط به خودروهای سنگین در حوزه سیستم‌های ایمنی هستند. ازجمله این سیستم‌ها می‌توان به سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار انحراف از مسیر و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد. تولیدکنندگان خودروهای سنگین ملزم به رعایت این استانداردها در محصولات خود هستند. به گفته اسلام‌پناه،‌ سازمان استاندارد نمی‌تواند از استانداردهای حداقلی خود درزمینه ایمنی چشم‌پوشی کند. بعید است ایران‌خودرو ادامه تولید بنز واگن هود قدیمی را با این شرایط ادامه دهد. مدتی پیش این سازمان از شماره‌گذاری وانت نیسان نیز جلوگیری کرده بود.

دکتر اسلام‌پناه ادامه داد: «ما باید به‌دنبال رشد تولیداتی باشیم که از کیفیت لازم برخوردار باشند و حتی صادرات آن‌ها امکان‌پذیر باشد.‏ اینکه از بازار انحصاری سوءاستفاده شود و بدون در نظر گرفتن ملاحظات مصرف‌کننده و بازار فقط به‌دنبال عرضه محصول باشیم، درواقع ظلم به مصرف‌کننده است.»

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋