بازار یکی از مهمترین فضاهای شهرهای ایرانی و قلب تپندۀ اقتصاد آنها بوده و منطبق با نیازهای جامعه اسلامی، پاسخگوی آنها بوده است. در جامعه شهری، حیات شهر و بازار بهم پیوند خورده و بازارها به مانند اسناد هویتی، مفهوم فضای شهری را تبیین نموده اند. بازارها، با کارکرد چندگانه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، خاستگاه بسیاری از فعالیت ها و ارتباطات فرهنگی و سیاسی بوده که با ایجاد فضایی معنادار، نیازهای مخاطبان خود را پاسخ میدادند. اهمیت بازار و تاثیر آن در فضای شهری، بررسی چگونگی شکل گیری بازار در شهر، تغییر و تحولات آن را ضروری میسازد. اکثر شهرهای بزرگ ایران در گذشته دارای بازار بودند که نقش مهمی در آن ایفا می کرد. این بازار ها در ساختار باهم شباهت های بسیاری داشته اند. یکی از آنها بازار تبریز بوده است. بازار تبریز، عنصر مرکزی در شهر تبریز، همواره دستخوش تحولات فراوانی بوده، اما پتانسیل بالای شهر تبریز در تجارت بین الملل و واقع شدن شهر در مسیر تبادلات اقتصادی، ساخت مجدد و توسعه بهتر آن را باعث شده است. در ادامه این بخش از مجله مستر بلیط شما را با بازار تبریز بیشتر آشنا می کنیم.
بازار یکی از تأثیرگذارترین ارکان شهر بر تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کل ادوار بوده و به عنوان عنصری زمینه ساز جهت تغییرات اساسی در جامعه مطرح بوده و با سابقه دیرین از گذشته تا به امروز، نظام حیات شهری را تداوم بخشیده است، به طوریکه در شهرهای ایرانی اسلامی، بازار از مهمترین فضاهای شهری و عناصر عملکردی قلمداد میشد.
بازار تبریز، از بازارهای مهم ایران میباشد که با وجود تغییر و تحولات فراوان در ساختار شهر، آسیبهای ناشی از زلزله، سیل و طغیانهای سیاسی، اجتماعی_ اقتصادی، با گذشت یک و نیم قرن از احداث آن، توانسته نقش اقتصادی_ اجتماعی خود را حفظ نماید. این بازار «از دیرباز نشانه های بارزی از وسعت شهر تبریز بوده، چرا که به علت موقعیت جغرافیایی تبریز، در تمامی طول تاریخ، محل تلاقی تمدنهای باستانی تا دوران معاصر بوده است. اصلی ترین راههای ارتباطی شرق و غرب، شمال و جنوب، از چین به اروپا و از مصر تا روسیه از آن عبور کرده و یکی از شهرهای بزرگ بر سر راه جاده ابریشم بوده است». این بازار، به مانند اغلب بازارهای شهرهای شرقی، در داخل حصار قدیمی شهر قرار داشته و قدیمی ترین هستهی آن به مسجد جامع (جمعه مسجد) شهر متصل شده است.
پاسخ ها