تهویه هورسان

تهویه هورسان

وبلاگ شرکت تهویه هورسان
 ۱ نفر را دنبال می کند

معرفی کامل داکت اسپلیت

آشنایی با کاربردهای داکت اسپلیت

همه‌ی ما با رسیدن فصل گرما یا سرد شدن هوا به فکر خرید و انتخاب وسایل مناسب گرمایشی و سرمایشی می‌افتیم. داکت اسپلیت یکی از تجهیزات تهویه مطبوع است که عملکردی شبیه کولر گازی دارد و می‌تواند گرما یا سرمای مطبوعی را در محیط ایجاد کند. اگر می‌خواهید با ساختار و مزایا و معایب آن آشنا شوید بهتر است این مطلب را تا آخر بخوانید.

داکت اسپلیت چیست و چگونه کار می‌کند؟

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی به وسیله‌ای گفته می‌شود که به دلیل وجود کانال‌های تهویه کارایی بالایی دارد و می‌تواند به صورت همزمان قسمت‌های مختلف یک ساختمان را  به صورت متوازن خنک کند. همچنین برای نصب آن در ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف مسکونی، تجاری، اداری محدودیتی وجود ندارد.

 

این ابزار سرمایشی و گرمایشی از بخش‌های زیر تشکیل شده است.

- یونیت داخلی

یونیت داخلی یا هوارسان زیر سقف ساختمان و درون محیط تهویه شونده نصب می‌شود. عملکرد این قسمت از دستگاه به این صورت است که هوای محیط را می‌گیرد و بعد از گرم یا سرد کردن آن را در بخش‌های مختلف ساختمان توزیع می‌کند.

- یونیت خارجی

یونیت خارجی شامل کندانسور و کمپرسور است که بیرون از فضای ساختمان تعبیه می‌شود.

- لوله کشی مسی

ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی از طریق لوله‌کشی مسی و متصل کننده‌های اوپراتور و کندانسور انجام می‌شود.

- دریچه‌های ورود هوا

یک داکت اسپلیت به قسمت‌های مختلف ساختمان کانال کشی می‌شود و در هر قسمت نیاز به دریچه‌های ورود هوا دارد.

- ترموستات

اسپلیت کانالی برای تنظیم کردن دما و کنترل حالت‌های مختلف دستگاه نیاز به ترموستات دارد و از این طریق سرعت کارکرد فن را تنظیم می‌کند.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت چیست؟

قبل از خرید هر محصول بهتر است با مزایا و برتری‌های آن در مقایسه با محصولات دیگر آشنا باشیم. مزیت اسپلیت کانالی محدود به کاربری متنوع برای گرمایش و سرمایش نیست و شامل موارد زیر است.

- مصرف بهینه انرژی

این روزها که مصرف بهینه انرژی از لحاظ محدودیت‌های منابع و هزینه مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد، استفاده از داکت اسپلیت کاملاً مقرون‌به صرفه است و هزینه‌ی بالایی ندارد. همچنین عملکرد دستگاه به صورتی‌ است که می‌توان متناسب با نیازهای ساختمان کارکرد آن را تغییر داد و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد.

- امکان کنترل از دور

سیستم داکت اسپلیت از تکنولوژی روز دنیا بهره می‌گیرد و به روز و جدید است، به همین دلیل می‌تواند به صورت خودکار متناسب با دمای محیط تنظیم شود. همچنین امکان کنترل آن از راه دور کاربری آن را آسان‌تر کرده است.

- هزینه پایین تعمیر و نگهداری

یکی از ویژگی‌های اسپلیت کانالی این است هزینه نگهداری و تعمیر آن پایین است. به این ترتیب خریداران رغبت بیشتری برای استفاده از آن در محیط‌های مختلف دارند.

- تزریق هوای مطبوع

مزیت دیگر داکت اسپلیت این است که مجهز به فیلترهای هوا است و می‌تواند هوای بدون آلودگی را به محیط تزریق کند و از این لحاظ مشکلی را برای ساکنین ساختمان ایجاد نمی‌کند.

- اشغال فضای کم

با گسترش زندگی آپارتمان نشینی و کوچک شدن محیط کار و زندگی در خرید وسایل و تجهیزات مختلف به جاگیر بودن آن هم توجه می‌شود. مزیت استفاده از اسپلیت کانالی این است که جای کمی را اشغال می‌کند.

معایب داکت اسپلیت چیست؟

با وجود مزایای متعددی که برای اسپلیت کانالی نام بردیم بهتر است با معایب و محدودیت‌های استفاده از آن هم آشنا باشیم.

- عدم کنترل دما در قسمت‌های مختلف ساختمان

با توجه به اینکه در ساختار داکت اسپلیت یک کانال کشی وجود دارد، امکان تنظیم هوا در قسمت‌های مختلف ساختمان وجود ندارد. به این ترتیب در قسمت‌هایی از ساختمان که خالی است و نیاز به تهویه وجود ندارد، کارکرد داکت اسپلیت موجب هدر رفتن انرژی می‌شود.

- تولید سر و صدای زیاد

عیب دیگر سرمایش و گرمایش با اسپلیت کانالی این است که سر و صدای فن آن ممکن است موجب ناراحتی و آزار ساکنین ساختمان شود.

- محدودیت نصب در ساختمان‌های بزرگ

در ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه استفاده از یک یونیت داخلی نیاز ساختمان را تامین نمی‌کند و لازم است یونیت‌های دیگری هم به کار گرفته شود. در ضمن برای پیشگیری از افت فشار جریان مبرد و کاهش عملکرد دستگاه لازم است فاصله‌ی استاندارد بین یونیت داخلی و خارجی رعایت شود و همین امر نصب آن را با در ساختمان‌ها بزرگ با مشکل مواجه می‌کند.

انواع داکت اسپلیت کدام است؟

انواع اسپلیت کانالی از لحاظ کارکرد با هم تفاوت دارند و شامل انواع زیر است.

- داکت اسپلیت ثابت

در داکت اسپلیت با کمپرسور دور ثابت همان‌طور که از نام آن مشخص است، کمپرسور با دور ثابت کار می‌کند و میزان ثابتی انرژی برق مصرف می‌کند. پس با رسیدن به دمای مورد نظر خاموش می‌شود و مجدداً با گرم شدن هوا، برای تهویه مطبوع و ایجاد سرمایش به کار می‌افتد.

- داکت اسپلیت اینورتور

در انواع اینورتور متناسب با اختلاف دمای محیط و ترموستات روی دستگاه انرژی الکتریکی مصرف می‌شود. یعنی وقتی دمای محیط به دمای مورد نظر نزدیک می‌شود، کمپرسور با سرعت کمتری کار می‌کند اما هیچوقت خاموش نمی‌شود. پس کسانی که به کم کردن مصرف انرژی برق اهمیت می‌دهند بهتر است از انواع اینورتور استفاده کنند. همچنین با توجه به اینکه در انواع اینورتور دفعات روشن و خاموش شدن دستگاه کم‌تر است، دوام و طول عمر کمپرسور بیشتر است و کارکرد آن با صدای کمتری همراه است.

جمع بندی:

وسایل سرمایشی و گرمایشی مختلفی با کارکردهای متفاوت در دسترس است که می‌تواند دمای محیط را متعادل و هوای آن را مطبوع کند. این مطلب در مورد ویژگی‌های داکت اسپلیت است. امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید ساختمان مسکونی یا تجاری مورد نظر را به بهترین شکل و با مناسب‌ترین وسیله تجهیز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مقالات صنعت تهویه مطبوع می توانید به وب سایت تهویه هورسان مراجعه کنید.

تهویه هورسان
تهویه هورسان وبلاگ شرکت تهویه هورسان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋