surasanat.ir

surasanat.ir

توسط ۵ نفر دنبال می شود

قیمت آبکاری فلز

آبکاری فلز به فرآیندی اطلاق می شود که در آن یک لایه نازک از پوشش فلزی بر روی سطح یا بستر یک قطعه یا محصول فلزی قرار می گیرد. این فرآیند می‌تواند شامل آبکاری الکتریکی باشد که یون‌های فلزی را با استفاده از جریان الکتریکی بر روی بستر رسوب می‌کند. آبکاری بدون الکترود یون های فلزی را نیز بدون استفاده از الکترود قرار می دهد. صرف نظر از فرآیند، هر کدام دارای مزایای متعددی با هدف اصلی بهبود مقاومت در برابر خوردگی هستند.

اگرچه آبکاری مزیت افزوده محافظت از یک قطعه در برابر عوامل محیطی بالقوه آسیب رسان را دارد، اما ظاهر قطعه را نیز بهبود می بخشد. انواع مختلف پوشش ها می توانند تجاری یا صنعتی باشند. از روکش تزیینی تجاری بر روی اقلام روزمره استفاده می شود تا ظاهر و استحکام بهتری به آنها بدهد. پوشش های فلزی تجاری رایج روی ظروف نقره، ابزارهای خاص و جواهرات یافت می شود. پوشش‌های صنعتی برای استقامت و سایش برای مقاومت در برابر شرایط سخت برای محافظت و تقویت قطعات کامیون و دستگاه های صنایع غذایی  طراحی شده‌اند.
پوشش ها همچنین به قطعات کار لحیم کاری و استحکام بیشتری با کاهش اصطکاک برای کاهش سایش بالقوه می دهند. با قرار دادن یک پوشش روی یک فلز، هدایت فلزات، توانایی آن برای هدایت الکتریسیته را تغییر می دهد. همچنین فلزات پوشش داده شده می توانند به راحتی اعمال رنگ را بپذیرند و خاصیت مغناطیسی بیشتری به دست آورند.

در صورت تمایل می توانید در اینجا مقاله آموزش دستگاه پرکن پودری چیست و چه ویژگی های دارد را مشاهده بفرمایید.

آبکاری کروم

موارد استفاده و انواع روکش کروم

آبکاری کروم از مواد کرومی برای پوشش فلز و محافظت از آن در برابر عناصر استفاده می کند. آب و هوای مرطوب، باران و سایر عوامل جوی می توانند به سرعت باعث خوردگی و آسیب به سطوح فلزی شوند. روکش کروم با کیفیت بالا به عنوان یک مانع محافظ عمل می کند تا ظاهری طولانی مدت به اقلام بدهد. آبکاری کروم به دو صورت جامد و کروم صنعتی و تزئینی موجود است.

کروم سخت یا کروم صنعتی، درخشندگی کروم تزئینی را ندارد و کاربرد عملی تری دارد. لایه ضخیم تری از کروم را روی یک جسم می نشیند و برای ماشین آلات سنگین، قطعات مکانیکی و اهداف مهندسی طراحی شده است. سازندگان از کروم سخت برای محافظت از تجهیزات فولادی برای افزایش طول عمر تجهیزات استفاده می کنند.

نوع کرومی که اکثر مردم با آن آشنا هستند نیکل کروم یا روکش کروم تزئینی است. این به دلیل روشنایی آن قابل توجه است که عناصر مختلف را افزایش می دهد و جذابیت بصری آنها را افزایش می دهد. کروم تزئینی را می توان در اتومبیل های قدیمی، وسایل خانه و سازه های معماری خاص مشاهده کرد.

آبکاری کروم یک فرآیند آبکاری الکتریکی است که شامل استفاده از اسید کرومیک به نام کروم شش ظرفیتی است. حمام های کروم سه ظرفیتی که عمدتاً از سولفات کروم یا کلرید کروم تشکیل شده است، گزینه دیگری برای اهداف صنعتی است.


با آبکاری کروم، جریان الکتریکی بین الکترودها در محلولی از اسید کرومیک عبور می کند. یکی از الکترودها فلزی است که قرار است آبکاری شود. همانطور که الکتریسیته از مایع عبور می کند، اتم های کروم به زیرلایه فلز می چسبند و یک پوشش تشکیل می دهند. این یک فرآیند بسیار فنی است که توسط تکنسین های متالورژی انجام می شود.

ابکاری طلا


مزایا و فرآیند آبکاری طلا

طلا دارای مزایای هدایت الکتریکی، شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی در هر دما است. از میان این عوامل، مقاومت در برابر خوردگی دلیل اصلی استفاده از طلا در تولید قطعات الکترونیکی است. بیشتر وسایل الکترونیکی که ما استفاده می کنیم دارای طلا برای محافظت از کانکتورهای مسی یا نقره ای و برد مدار هستند. آبکاری طلا با طلاکاری متفاوت است زیرا از فرآیند الکتریکی استفاده می کند در حالی که در طلاکاری از ورق طلا یا پودر طلا برای ایجاد پوشش استفاده می شود. آبکاری طلا، جدای از پوشش جواهرات ارزان قیمت، معمولاً برای پوشش مس یا نقره استفاده می شود.

اگرچه روکش طلا به عنوان یک محافظ عالی و دفاع در برابر خوردگی عمل می کند. در بیشتر موارد، به طور یکنواخت اعمال نمی شود و نقاط ضعیفی به جا می گذارد. برای کانکتورهای الکترونیکی، یک پوشش نیکل روی لایه طلا برای محافظت بیشتر قرار می گیرد.

تعیین سختی طلا به آلیاژهای آن بستگی دارد. کبالت، نیکل و آهن رایج ترین آلیاژهای مورد استفاده هستند. هر چه محتوای آلیاژ کمتر باشد، طلا نرم تر خواهد بود. طلای سخت‌تر در برابر سایش مقاوم‌تر است و می‌تواند نیروهای تماس قوی را تحمل کند، در حالی که طلای نرم توانایی کمتری برای مقاومت در برابر نیروی تماسی دارد. هنگام استفاده از قطعات الکترونیکی طلا به صفحه، مهم است که نوع سایش احتمالی قطعه را در نظر بگیرید. برای جواهرات سفارشی، نیروی تماس در نظر گرفته نمی شود.

کاربرد مس

کاربردهای روکش مس

آبکاری مس به دلیل رسانایی بالا و ظاهر عالی با هزینه کم مفید است. آبکاری مس می تواند به عنوان یک پیش تصفیه پوشش برای آبکاری فلز عمل کند. استفاده متداول از آبکاری مس در تولید قطعات الکترونیکی مانند برد مدار و کانکتورها است. آبکاری مس دارای مزایای چکش خواری، رسانایی، مقاومت در برابر خوردگی، روانکاری و کیفیت ضد باکتریایی است. سازگاری بالای آن با سایر فلزات آن را به عنوان یک آبکاری یا پوشش اضافی عالی می کند.

مس با کیفیت چسبندگی بالا و انتخاب گسترده ای از فلزات آهنی و غیرآهنی که با آن سازگار است، گزینه مناسبی برای پوشش است. به دلیل قابلیت‌های دوگانه مس، می‌توان از آن به‌عنوان یک پوشش اضافی، زیرپوش، یا پیشنهاد نهایی استفاده کرد.


سه نوع آبکاری مس عبارتند از: قلیایی، قلیایی ملایم و اسیدی. قلیایی بالاترین قدرت پرتاب را دارد اما در چگالی جریان بالا صفحه نمی شود و نیاز به استفاده از سیانید دارد. مس اسیدی به دلیل هزینه کمتر و قابلیت آبکاری با جریان بالاتر معمولا بهترین انتخاب است. استفاده متداول برای آبکاری قلیایی ملایم برای برد مدارها به دلیل سمیت کم و مقاومت در برابر خوردگی است. هنگام استفاده از آبکاری مس در تولید، باید از نظر خطرات بهداشتی به‌ویژه زمانی که سیانید وجود دارد، از نزدیک نظارت شود.

جمع بندی

آبکاری یک فرآیند تولیدی است که قرن ها برای بهبود ظاهر فلزات و مواد غیر جاذب مورد استفاده قرار گرفته است. در سال های اخیر، مشخص شده است که این یک راه عالی برای محافظت از تجهیزاتی است که به شدت مورد استفاده قرار می گیرند و باید در شرایط سخت مقاومت کنند. در قرن بیست و یکم، تجهیزات پیشرفته بر روی پوشش‌ها برای تولید قطعات و قطعات الکترونیکی متکی هستند.

گروه سورا صنعت در تلاش است با جمع آوری اطلاعات مفید در مورد انواع آبکاری فلزات شما را به انتخاب بهتر و مناسب تری برای خرید دستگاه های صنایع غذایی و شیمیایی نزدیک کند. بنابراین مجموعه ای از معیارهای ارائه شده را در نظر بگیرید تا بتوانید با خیال راحت انتخاب کنید

surasanat.ir
surasanat.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋