successtrade.ir

successtrade.ir

آموزش راهکار های مدیریت سرمایه در فارکس

مدیریت سرمایه در فارکس 

در این مقاله می خواهیم در رابطه با اصلی که شما را در بازار نگه می دارد صحبت کنیم. می دانید که لازمه پیروزی در بازی ، بودن در بازی است. در ورزش های رزمی ،شما نمی توانید میانه مسابقه خارج شوید و انتظار پیروزی داشته باشید. این بازار نیز همچین مکانیسمی دارد ، بعضی ها را سریعا از بازی خارج می کند. حال به نظر شما چه کسانی از بازی خارج می شوند؟

آیا کسانی که از دانش تحلیلی کمتری بر خوردار باشند سریعا از بازی خارج می شوند؟ یا آنهایی که پول کمتری در بازار سرمایه گذاری می کنند.شانس بقای کسانی که اسکلپرند بیشتر است یا کسانی که سویینگ تریدر اند. چه اتفاقی برای کسانی که تازه کارند می افتد آیا می توان گفت که تازه کار ها همیشه به عنوان اولین نفرات از بازی خارج می شوند. بالاخره چه گروهی را بازار بیرون می اندازد؟

جواب:کسانی که همه ی تخم مرغ های خودشان را در یک سبد می چینند یا به عبارتی دیگر مدیریت سرمایه ندارند.کافی است

فرض کنید که یک نفر تمامی تخم مرغ های خود را در یک سبد چیده و در راه خانه است.ناگهان اتفاقی برایش می افتد و سبد از دستش رها می شود. در این شرایط آن شخص تمام تخم مرغ هایش را از دست می دهد. پس افتادن سبد معادل از دست دادن تمامی تخم مرغ هایش می باشد. همین که سبد بیافتد ،تمام سرمایه ی او نابود می شود.

حال تصور کنید که شما در دو سبد تمامی تخم مرغ هایتان را قرار می دهید.اکنون با افتادن سبد ،تمامی سرمایه یتان از بین نمی رود بلکه نیمی از آن دستخوش تغییر می شود.حال اگر ۳ سبد داشته باشید چطور ؟ و به همین قبیل. قطعا تا الان متوجه شده اید که افزایش تعداد سبد امنیت سرمایه ی شما را افزایش می دهد.ولی مقداری کار را برایتان سخت تر می کند. این شمایید که باید تصمیم بگیرید که پایداری سخت را می خواهید یا شناس آسان. 

an example of money management

بار ها در مقالاتی که منتشر کردیم به این نکته اشاره کردیم که شما در بازاری هستید که هیچ قطعیتی وجود ندارد .شما از نتایج هر یک از معاملات  خود به تنهایی آگاه نیستید. نمی دانید که این ترید سود می شود یا ضرر . تنها  چیزی که می دانید این است که می توانید انتظار داشته باشید که در صورت عمل دقیق به استراتژی تست شده یتان ، ریتی با درصد سودی نزدیک به شرایط آزمایش شده را کسب خواهید کرد.

این جمله یعنی اینکه شما برای هر ترید باید احتمالی از ضرر را بپذیرید. به این خاطر است که ما چیزی به عنوان استاپ لاس تعریف می کنیم. وجود استاپ لاس یعنی اگر بازار خلاف جهتی که ما انتظار داریم حرکت کند ما محتمل ضرر غیرقابل پیش بینی نشویم. 

برای مثال من در سشن تحلیلم می بینم که بازار دقیقا دارد مانند تحلیل من حرکت می کنم.من در تحلیلم دارم که اگر بازار به این نقطه برسد ،یک حرکت هیجانی شروع می شود و بازار چند ده پیپ به بالا حرکت می کن

د. از آنجایی که من بسیار به خودم و تحلیلم مطمئنم .بازار نیز تا به اینجای کار دقیقا مانند تحلیل من حرکت کرده است ،تصمیم می گیرم که یک حجم بالایی از سرمایه ام را در این پوزیشن بذارم.(بیشتر تخم مرغ هایم را در این سبد بذارم.) خبری می آید و بازار دقیقا مخالف جهت تحلیلم حرکت می کند .اما برای پشیمانی دیر است ،من بیشتر سرمایه ام را از دست داده ام.

پس شد ما اطلاعی از جهتی که بازار می خواهد حرکت کند نداریم اما نمی خواهیم به دلیل این بی اطلاعی، از بازی خارج شویم. پس استاپ لاس می گذاریم. پس تا الان امیدواریم متوجه شده باشید که چقدر این عامل در نگه داشتن شما در بازار موثر است.

مدیریت سرمایه در فارکس

اکنون می خواهیم کمی تخصصی تر در رابطه ما مدیریت سرمایه در فارکس صحبت کنیم.حتما می دانید که مدیریت سرمایه در فارکس صرف داشتن استاپ لاس نیست بلکه داشتن استاپ لاس معقول و منطقی است. ازتون می خواهیم که تصور کنید که دو معامله گر،سه ترید می کنند. حاصل ترید اول ضرر ، ترید دوم سود و ترید سوم ضرر می باشد. حال از شما می خواهیم که مجموع نتیجه ترید هایشان را مشاهده کنید.

 

مدیریت سرمایه

بدون هیچ توضیحی مشخص است که چه کسی در بازار خواهد ماند. معامله گر اول به صورت دلخواه ، حجم یا لاتی که باید وارد بازار شود را انتخاب می کند در صورتی که تریدر دوم با یک برنامه مشخص و مدیریت سرمایه معلوم وارد بازار می شود. اگر کمی توجه کنید متوجه می شوید که هر دوی این تریدر ها معاملات یکسانی داشته اند اما اولی به صورت دلخواه عمل کرده است و دومی با برنامه ای منظم. معاملات اول و سوم آنها ،استاپ خورده است و معامله دوم آنها ۱ به ۳ سود شده است.

یک سوال

آیا اینکه یک نفر برنامه اش را بر مبنای استراتژی اش تعریف کرده باشد اشکال دارد؟ مثلا استراتژی اش بهش می گوید که این موقعیت ۱۰۰ درصد درست است ،پس معامله گر میزان بیشتری از سرمایه خودش را در پوزیشنش قرار می دهد و بالعکس.

جواب: ما در رابطه با استراتژی به این مطلب اشاره کردیم که ریتی که یک استراتژی به ما نشان می دهد ،در رابطه با تک تک ترید هایمان صدق نمی کند. بلکه حاصل مجموعی از ترید هایمان می باشد. مورد بعدی اینکه ۱۰۰ درصدی در بازار وجود ندارد اگر همچین چیزی موجود بود یا اگر کسی همچین ادعایی کرد و میزان ارزش شبکه یا حسابی کمتر از ۳۰۰ بیلیون دلار داشت ،به احتمال زیاد یک دروغ گو است.

این شخص حتی اگر در ماه ۴ پوزیشن باز کند و با اطمینان صد درصد تمامی سرمایه اش را در آن بگذارد.(چون احتمال ۱۰۰ درصد به این معنی است که به هیچ وجه این پوزیشن ضرر نمی شود.). در نهایت حداقل باید بتواند هر ماه سرمایه اش را ۸ برابر کند. این روند  رشد سرمایه ، آن شخص را به کسی بزرگتر از وارن بافت تبدیل می کند.(چون وارن بافت میزان رشد

سرمایه کمتری از آنی که آورده شده است دارد.) تمام حرفی که اینجا آوردیم برای یادآوری این موضوع به شماست که ما نمی توانیم به صورت قطعی بگوییم که این معامله به ثمر می نشیند یا نه.

چه مقدار ریسک در هر معامله کنیم؟

وقتی ما از مدیریت سرمایه صحبت می کنیم منظورمان این است که اندازه مشخصی برای هر ترید در نظر بگیرید. حال این اندازه می تواند عدد خاصی باشد یا درصدی از حساب ، که ما دومی را توصیه می کنیم. به صورت

معمول شما می توانید تا ۲% از حسابتان را در هر معامله قرار دهید اما از نظر ما این مقدار نیز بالاست به نظر ما مدیریت سرماهی مطمئن از ۰/۵% به پایین می باشد. در جدول بالا معامله گر دوم از شیوه درصدی مدیریت سرمایه و به ازای هر ترید از ۰/۵% از مجموع کل حساب ، استفاده می کند. 

اینکه چه مقدار ریسک در هر معامله بگذارید به شما و استراتژیتان مربوط است. اگر تاب و تحمل ضرر های سنگین را دارید و از طرفی می دانید که استراتژیتان به احتمال بالا ضرر هایتان را می پوشاند می توانید میزان بیش

تری از سرمایه یتان را در پوزیشنتان قرار دهید. اگر تعداد معاملات بسیار کمی دارید اما این معاملات ریت بسیار بالایی دارند یا اینکه ریسک به ریوارد بسیار بهینه ای دارند (مثلا بیشتر از ۱ به ۴) در اینجا هم می توانید میزان سرمایه یتان را بالا ببرید تا سود بیشتری کسب کنید .

از طرفی اگر این شرایط را ندارید ،برای مثال استراتژیتان ریت پایینی دارد ،شما تحمل ضرر سنگین را ندارید ، نمی توانید بیشتر از ضرر ۳ درصد در حسابتان را ببینید. می توانید مشخص کنید که میزان ریسک کمتری را متحمل بشوید (مثلا حوالی ۰.۱ درصد از سرمایه یتان را در هر پوزیشن قرار دهید.) در نهایت باید بگوییم که هر مقدار ریسکی که برای خودتان می خواهید قرار دهید  به شرطی که این کار را آگاهانه انجام دهید.

آموزش مدیریت سرمایه در فارکس

ابتدا آن مقدار از ریسکی که می خواهید در هر معامله قرار دهید را انتخاب کنید سپس می توانید به دو صورت لات یا حجم خود را انتخاب کنید.

مدیریت سرمایه دستی

شما می توانید قبل از انجام معامله بر اساس استاپ لاسی که می گذارید لات خود را محاسبه کنید. مثلا فاصله استاپ لاس شما با محل ورودتان ۲۰ پیپ می باشد. شما سرمایه ۱۰۰۰ دلاری در حساب دارید. حال می خواهید ۱% از حجم حسابتان که ۱۰ دلار می شود را در تریدتان قرار دهید. اکنون باید حساب کنید که با چه لاتی ۲۰ پیپ ، معادل ۱۰ دلار می شود که جواب ۰/۰۵ لات می باشد.

یا می توانید بر اساس حجم معامله کنید . یعنی همان ۱۰ دلار را در معامله بگذارید بدون اینکه لاتی تعیین کنید.

نرم افزار مدیریت سرمایه فارکس

مدیریت سرمایه با اکسپرت هایی که موجود است راه بسیار ساده تری نسبت به محاسبه دستی مقدار سرمایه می باشد. شیوه کار به این صورت است که اکسپرت ، لاتی که شما با آن معامله می کنید را با توجه به استاپ لاستان تعیین می کنید. یعنی هر چه قدر استاپ لاستان بزرگتر باشد ، لاتی که با آن معالمه می کنید کمتر خواهید شد و بالعکس.

اکسپرت های متنوعی در سطح اینترنت وجود دارد ( نمونه) پیشنهاد ما به شما این است که اکسپرت های موجود را مشاهده کنید و آنی که بیشترین تطابق را با شما دارد یا با آن راحت تر اید را انتخاب کنید.

نتیجه گیری و مزیت مدیریت سرمایه

قطعا مدیریت سرمایه برای شما سود هایی رویایی به همراه نمی آورد اما شما را در بازی نگه می دارد. به شما این امکان را می دهد تا مطابق تصویر زیر به صورت نمایی رشد کنید . با رشد حساب شما ، میانگین حجم معاملاتتان افزایش می یابد و به سود های بیشتری دست پیدا می کنید.

آموزش مدیریت سرمایه

به خاطر داشته باشید که مدیریت سرمایه لازمه ی یک معامله است. همانطور که در مقاله ی مسیر یک تریدر و معامله خوب به عالی گفته شده بود ، فارغ از نتیجه ، معامله ی بدون استاپ لاس چیزی جز ضرر و استرس به همراه نخواهد داشت.

successtrade.ir
successtrade.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋