آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی

عادت های اتمی و تاثیر آنها بر یادگیری زبان

یاران مهربان سلام، اگر به حوزه موفقیت و برنامه‌ریزی علاقه دارید حتما تاکنون نام کتاب عادت‌های اتمی اثر جیمز کلیر را شنیده‌اید. همانطور که اسم کتاب گویاست در آن به بررسی عادت‌های کوچک در زندگی پرداخت شده است. این کتاب به روشی جذاب، به ما یاد می‌دهد چگونه با شناخت عادت‌های کوچک و مدیریت آنها، هر روز یک درصد بهتر شویم. هر روز یک درصد بهتر شدن یعنی، سالی 37 برابر بهتر شدن! فوق العاده نیست؟ عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی هم می‌توانند به میزان زیادی موثر باشند..

 

 

زیرا زبان آموزی هم پروسه‌ای است که در طول زمان اتفاق می‌افتد و اگر بخواهیم در یادگیری موفق باشیم باید بدانیم زبان پروسه‌ای است که هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و بقول جیمز کلیر نویسنده کتاب، همین رفتارها و عادت‌های کوچک است که تعیین می‌کند چند سال بعد کجا هستیم، موفق شده‌ایم یا شکست خورده ایم! پس بهترین کار ایجاد عادت‌هایی مرتبط با هدف‌مان است. نکته قابل توجه در این مسیر این است که هیچ گاه خود را از آموختن بی نیاز نبینیم. حتی بعد از گذراندن دوره‌های پیشرفته هنوز هم باید آموخت و تمرین کرد.

 

 

عادت چیست؟

براساس تعریف روانشناسان، عادت یک برنامه و جریان عادی رفتار است که به طور منظم تکرار می‌شود و به صورت ناخودآگاه، بروز می‌کند. ساخت عادت‌ها از طریق

  • تکرار منظم
  • به صورت خودکار با تعداد تکرار زیاد
  • به صورت بی علامت

شکل می‌گیرند. لازم به ذکر است که عادت‌های خوب می‌توانند جایگزین عادت‌های بد شوند. پس می‌توانیم با ایجاد عادت‌های خوب یک تیر و دو نشان بزنیم. منظور از عادت‌های اتمی، عادت‌های ریز و کوچکی هستند که به اتم تشبیه شده‌اند. این عادات همانند یک اتم کوچک هستند اما توانایی قدرتمند شدن را دارند و زمانی که به صورت مداوم تکرار شوند، قدرتمندتر می‌شوند.

 

10 درس کتاب عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی

در ادامه ده درسی که از کتاب عادت‌های اتمی یاد می‌گیریم و می‌توانیم در تقویت زبان به کار می‌بندیم مورد بررسی قرارد داده‌ایم:

 

1- سیستمی طراحی کنیم که هر روز 1 درصد بهتر شویم.

روزی یک درصد را دست کم نگیرید! برای یادگیری یک زبان و تسلط بر تلفظ آن باید ساختارها را یاد گرفت و  عضلات صورت‌تان را برای ادای درست کلمات و عبارات، تقویت کنید. باتوجه به سطح زبان‌تان یک مکالمه کوتاه یا دیالوگی از یک فیلم را انتخاب و چندین بار گوش دهید، سپس شروع کنید مکالمه یا دیالوگ را بعد از گوینده تکرار کنید. در هر بار تکرار تلاش کنید تقلیدتان بیش از پیش شبیه نسخه‌ی اصلی باشد. شاید تمرین یک جمله بنظر کم باشد اما با مداومت در تغییر عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی هرچقدر هم کوچک اما در طول زمان نتیجه شگرفی می‌گیرید.

 

2- عادت‌های بد را بشکنیم و به عادت‌های خوب بچسبیم!

اگر علاقه‌مند به موسیقی هستید و در طول روز زمان زیادی را به موزیک گوش دادن، اختصاص می‌دهید بهتر است بخشی از زمان‌تان را به شندین  آهنگ‌های انگلیسی اختصاص دهید. هرچند موسیقی گوش دادن عادت بدی نیست اما در جهت تحقق هدف شما هم نیست. پس باید آن را جایگزین کنید. متن انگلیسی آهنگ را جستجو کنید و همراهش زمزمه کنید. این جایگزینی عادت برای علاقه‌مندان و عاشقان رمان، فیلم و سریال هم صدق می‌کند. بخشی از فعالیت‌های مورد علاقه روزمره‌تان را به انگلیسی انجام دهید و با بکارگیری عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی ،آن را به عادت تبدیل کنید.

 

 

3- از اشتباهاتی که اغلب افراد، موقع تغییر عادات‌شان مرتکب می‌شوند اجتناب کنیم.

به یکباره سعی نکنید تمام زندگی خود را تغییر دهید. عجله برای تغییر یک شبه موجب شکست و ناامیدی می‌شود. مطابق هدفی که تعیین کرده‌اید، برنامه‌ریزی کنید. تغییرات و عادات جدید خود را رضایت‌بخش کنید و بعد از انجام روزانه آن عادت به خودتان جایزه دهید. در بکارگیری عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی یا هر عادت دیگری که تمایل به تغییر آن دارید توجه داشته باشید که زنجیره عادت را نشکنید و هر زمان اجرای یک عادت را فراموش کردید، هر چه سریعتر به عادت خوب خود برگردید.

 

4- هویت قوی‌تری را توسعه دهیم و به خودمان اعتقاد داشته باشیم.

شاید بارها تجربه‌ی شروع یادگیری زبان را داشته و در این مسیر شکست ‌خورده‌اید. اما هیچ گاه فکر نکنید که توانایی یادگیری ندارید. احتمالا شما استراتژی نادرستی را برای یادگیری زبان انتخاب کرده‌اید. پس در روش یادگیری خود بازنگری کرده و این بار با گام‌های کوچک قدم بردارید و برای دستیابی به هدف‌تان تلاش کنید.

 

 

5- برای عادت‌های جدید وقت بگذاریم (حتی وقتی زندگی با ما سر ناسازگاری دارد).

در مسیر یادگیری بهانه را کنار بگذارید. اگر شاغل هستید حتما با گوش دادن به پادکست‌های آموزنده انگلیسی در مسیر رفت و برگشت به محل کار و خانه می‌توانید عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی را ادامه دهید. حتی وقتی خسته و بی‌حوصله هستید باید به عادتی که سعی در ایجاد آن دارید، پایبند باشید. اگر می‌توانید صبح‌ها 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و به مرور لغاتی که فراگرفته‌اید بپردازید.

 

 

6- محیط‌ مان را طوری طراحی کنیم که در آن موفقیت آسان‌تر باشد.

آدم‌های سمی اطرافتان را بشناسید و روابط تان را با آنها محدود کنید. برای نمونه اگر همکاران یا دوستانتان دائما شما را مورد تمسخر قرا می‌دهند که سن شما برای یادگیری زبان جدید بالاست، یا به شما می‌گویند کند پیش می‌روید یا انگلیسی حرف زدنتان را مورد تمسخر قرار می دهند، از آنها دوری کنید و دوستان جایگزین یا پارتنر هم سطح پیدا کنید. حتی اگر شده با پارتنر خود به صورت مجازی وقت بگذارید. با اینکار با سرعت بیشتری می‌توانید عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگیسی را به کار ببرید.

 

 

7- تغییرات کوچک و ساده‌ای ایجاد کنیم که نتایج بزرگی به همراه دارند.

یکی از عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی ایجاد تغییرات کوچک است. برای مثال می‌توانید از زبان انگلیسی در گوشتان استفاده کنید. تا جایی‌که برایتان امکان دارد محیط را انگلیسی کنید. والپیپر موبایل و لپتاپ خود را ابتدای هر هفته به یک جمله انگیزشی در ارتباط با موفقیت تغییر دهید و در رابطه با کلمات و ساختارهای آن جمله تحقیق کنید.

 

8- وقتی در مسیر اشتباهی قرار می‌گیریم، مجددا به مسیر درست برگردیم.

اگر یک روز بنا به هر دلیلی عادت خود را انجام ندادید، روز بعد به عادت خود برگردید و سریعا آن را جبران کنید، به هیچ عنوان این روند معیوب ادامه ندهید. به خود انرژی منفی ندهید و فکر نکنید آن روز از دست رفته است و دیگر کاری از دستتان برنمی آید.

برای مثال اگر به حفظ لغت با روش کدینگ عادت کرده‌اید یا دوره‌های صفر تا صد مکالمه‌ی انگلیسی در یک ماه را ثبت نام ‌کرده‌اید و به دلایل از مسیر خود منحرف شدید، هیچ گاه برای بازگشت به مسیر درست و بکارگیری مجدد عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگیسی دیر نیست. همین که آگاه باشید کدام مسیر غلط و کدام مسیر درست است، به راحتی ‌می‌توانید به هدف خود برسید.

 

9- بر نبودِ انگیزه و اراده غلبه کنیم.

بدیهی است در شروع بکارگیری عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی مثلا یادگیری مباحث گرامری مانند حال ساده یا لغات و اصطلاحات، مسیر ساده‌ای پیش روی ماست. اما به مرور با پیچیده‌تر شدن مطالب ممکن است سرعت یادگیری کاهش یابد. در این شرایط باید آگاهانه عمل کنید و در نظر داشته باشید این امر برای همه یکسان است، پس نباید ناامید شوید. هر روز خود را به انجام کاری که شروع کرده‌اید، ملزم کنید و نتیجه ی پافشاری‌تان را ببینید.

 

 

10- چگونه این ایده‌ها را در کار و زندگی خود به اجرا در آوریم.

هر فرد دارای توانایی‌ها و استعدادهای منحصر به فردی می‌باشد و نمی‌توان برای همه افراد نسخه یکسانی پیچید. این شما هستید که با شناخت دقیق خود می‌توانید مناسب‌ترین عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی را پیدا کرده و خودتان را به اجرای آنها موظف کنید.

 

 چک لیست عادات اتمی برای زبان آموزی:

بعضی از این موارد را می‌توانید به صورت روزانه، دو روز یک بار یا هفتگی انجام بدهید.

دیدن فیلم به زبان اصلی و تقلید از دیالوگ‌ها
استفاده از تکنیک سایه
تقویت مهارت اسپیکینگ با ضبط کردن صدای خود
ترنسکرایب کردن
خواندن متن با صدای بلند
گوش دادن به پادکست یا آهنگ
جمله‌سازی با کلمه یا ساختار جدید
فیدبک از استاد برای اسپیکینگ و رایتینگ
صحبت جلوی آینه
گوش دادن به اخبار
تمرین با پارتنر
نوشتن لیست خرید منزل یا برنامه‌های روزانه به انگلیسی
انگلیسی فکر کردن

 

اگر شما هم برای ایجاد عادتهای اتمی در یادگیری زبان انگلیسی موردی به ذهنتان می‌رسد، حتما در بخش نظرات به ما و دیگر دوستان بگویید.

 

آموزش زبان انگلیسی
آموزش زبان انگلیسی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋