sogand

sogand

صنعت، بازرگانی
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

تولید مونو اتیلن گلایکول

مونو اتیلن گلایکول یا اتیلن گلیکول ماده ای شیمیای و آلی با فرمول مولکولی C2H6O2 است که به صورت مایعی بی رنگ و بی بو یافت میشود. مونو اتیلن گلایکول یک الکل ویسکوز به حساب می آید و در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد.

چگالی این ماده 1.1 بوده و اندکی بیشتر از آب است. مونو اتیلن گلایکول در آب و برخی الکل های به خوبی حل میشود. همچنین نقطه انجماد آن نیز بسیار پایین است و از این رو در تولید ضد یخ و محصولات مقاوم در برابر انجماد بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

مونو اتیلن گلایکول با درجات خلوص و گریدهای متفاوت در بازار موجود بوده و موارد مصرف متعددی دارد.

 

 

روش های تولید مونو اتیلن گلایکول

این ماده آلی به شیوه های مختلفی تولید میشود. در واقع تهیه اتیلن گلایکول به قرن نوزدهم باز میگردد. در حال حاضر ماده فوق از دو روش صنعتی و زیستی به دست می آید.

در شیوه اول، اتیل اتیلن با وجود حرارت بالا و در مواجهه با آب ترکیب شیمیایی مونو اتیلن گلیکول را میسازد. تنظیم دمای محیط واکنش در اینجا از اهمیت بالایی برخرودار میباشد. البته مونو اتیلن گلایکول در شیوه صنعتی از راه واکنش کربن دی اکسید و اکسید اتیلن نیز به دست می آید.

این دو شیوه بسیار پرکاربرد بوده و ماده مورد نظر را ا خلوص بسیار بالا تولید میکنند.

روش زیستی تهیه اتیلن گلایکول عبارت است از تجزیه پلی اتیلن توسط میکروارگانیسم ها. این فرایند بسیار محدود بوده و محصول اندکی دارد.

 

 

خطرات مونو اتیلن گلایکول

مونو اتیلن گلایکول علی رغم خواص و کاربردهای فراوان در زمینه های متنوع، ماده ای بسیار سمی است و به شدت اشتعال پذیر است. قرار دادن این ماده در معرض حرارت میتواند به بروز حادثه و آتش سوزی منجر شود.

همچنین بخارات مونو اتیلن گلایکول برای ریه ها بسیار تحریک کننده و خطرناک هستند.

برگرفته از https://ntpholding.com/mono-ethylene-glycol/

sogand
sogand صنعت، بازرگانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋