sogand

sogand

صنعت، بازرگانی
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

تری اتانول آمین چیست و چگونه تولید می شود؟

تری اتانول آمین یا به صورت اختصاری TEA ماده ای آلی با فرمول مولکولی 3H15NO3 میباشد که در آب و بسیاری از الکل ها نظیر استون، اتر و... حل میشود. این ماده به صورتی مایعی چرب و بی رنگ با بویی تند و مشابه آمونیاک ظاهر میشود.

این ماده با درجات خلوص متفاوت تولید شده و در اختیار افراد قرار میگیرد. در نمونه های دارای درجه خلوص کمتر، ماده فوق به رنگ تیره تر و غیرشفاف موجود است.

 

 

تولید تری اتانول آمین

تولید این ماده طی شیوه های صنعتی و در مراکز مجهز انجام میگیرد. برای تهیه تری اتانول آمین باید اتیلن اکسید را در معرض آمونیاک قرار داده و شرایط لازم برای واکنش این دو را فراهم سازیم. برای حصول این هدف، دو ترکیب مورد نظر را در راکتور مخصوص و طی شرایط دمایی و فشار ویژه قرار میدهند تا طی واکنش این دو تری اتانول آمین به همراه یک سری ترکیبات جانبی چون دی اتانول آمین و مونو اتانول آمین به دست آید که این دو مورد نیز در بسیاری از صنایع کاربردهای فراوانی دارند.

تری اتانول آمین یکی از مهم ترین مواد شیمیایی به کار رفته در صنعت است و در فرایند تهیه بسیاری دیگر از ترکیبات و محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد. تری اتانول آمین علاوه بر آنکه در بسیاری از موارد نقش ماده اولیه اصلی را ایفا میکند، برای جلوگیری از تداخل یون ها، خنثی سازی اسیدها، ایجاد بافر و... نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

 

این ماده دارای خواص قوی قلیایی است و در واکنش با اسیدها آن ها را خنثی نموده و مقدار قابل توجهی نمک تولید میکند. همچنین حضور این ماده در ترکیبات مختلف از خاصیت خورندگی آن ها جلوگیری مینماید.

تری اتانول آمین فاقد سمیت و فراریت میباشد اما در هر صورت ضروری است که هنگام استفاده از آن به نکات ایمنی توجه کنید.

sogand
sogand صنعت، بازرگانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋