sogand

sogand

صنعت، بازرگانی
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

پلی نفتالین سولفونات (PNS)

پلی نفتالین سولفونات ماده ای با خاصیت قلیایی و فرمول شیمیایی C21H14Na2O6S2 است که در برخی موارد PNS نامیده میشود. این ماده شیمیایی به رنگ قهوه ای و به دو صورت جامد و مایع عرضه میشود.

نحوه تهیه و تولید پلی نفتالین سولفونات به این صورت است که در ابتدا نمک سدیم نفتالین به پلیمر تبدیل میشود و حاصل این فرایند، با فرمالدئید واکنش داده در ترکیب شیمیایی خود دارای سدیم میگردد.

 

کاربرد پلی نفتالین سولفونات

این ماده شیمیایی در بسیاری از زمنیه ها، خصوصا حوزه های مربوط به ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد. چراکه سبب صرفه جویی در مصرف آب شده و همچنین مقاومت سازه ها را نیز افزایش میدهد.

این ماده احتمال انجماد مواد شیمیایی را کاهش میدهد. چرا که خود نقطه انجماد پایینی دارد و در صورت افزوده شدن به سایر ترکیب ها نیز همین خاصیت را در آن ها ایجاد میکند. به همین علت از پلی نفتالین سولفونات در تولید محلول­های ضد یخ و محصولات مشابه این چنینی استفاده میکنند.

همچنین کاربرد این ماده در تهیه مصالح ساختمانی نیز سبب افزایش مقاومت آن ها در برابر انقباض و انبساط ناشی از تغییر دما در فصول مختلف سال و به ویژه زمستان میشود.

همچنین پلی نفتالین سولفونات سبب میشود تا ترکیب ها و محلول های شیمیایی، حالت یکنواخت پیدا کنند و مواد موجود به صورت یکسان در همه جا پراکنده گردند.

این ماده در تولید بسیاری از آفت کش ها، رنگ ها، محصولات پلیمری و... به کار میرود.

 

خطرات پلی نفتالین سولفونات

با وجود تمامی این فواید، باید در نظر داشته باشید که پلی نفتالین سولفونات میتواند از خواص سمی نیز برخوردار باشد در صورت تماس طولانی مدت، برای افراد مشکلاتی را ایجاد نماید.

مثلا تنفس بخارات این ماده، به تحریک دستگاه تنفس، سرفه و بروز بیماری های تنفسی منجر میگردد. همچنین بلعیدن پلی نفتالین سولفونات نیز خطرات بسیاری را برای افراد ایجاد خواهد کرد.

در صورت بروز حوادث ذکر شده، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

منبع : https://chemibazar.com/sodium-poly-naphthalene-sulfonate/

sogand
sogand صنعت، بازرگانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋