sogand

sogand

صنعت، بازرگانی
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

کاربرد اسید فسفریک در کشاورزی

اسید فسفریک یا فسفریک (V) اسید با فرمول مولکولی 3PO4 یکی از مهم ترین ترکیبات شیمیایی است که در تولید کودهای شیمیایی کاربرد فراوانی دارد.

به طور کلی گیاهان برای رشد و تولید مواد مغذی لازم، به تأمین یک سری عناصر و مواد از طریق خاک نیازمندند. فسفر یکی از این عناصر حیاتی است که جذب آن توسط گیاهان در فرایند رشد و محصول دهی آن ها نقش مهمی را ایفا مینماید. به علاوه، تأمین این ماده ضروری برای انسان از مهم ترین دغدغه ها به حساب می آید. همچنین فسفر سرعت واکنش های شیمیایی درون سلول های گیاهی را بالا میبرد و رشد گیاه را تسریع مینماید.

 

از آنجایی که در بسیاری از مناطق، میزان فسفر موجود در خاک کافی نمیباشد و نیاز گیاهان را برطرف نمیسازد، میتوان با افزودن کودهای حاوی فسفات و فسفریک اسید به زمین های کشاورزی این مشکل را برطرف نمود. کاربرد کودهای فسفات دار به قدری گسترده است که حدود 95 درصد موارد کاربرد اسید فسفریک را به خود اختصاص میدهد.

البته لازم است بدانید که این ماده پیش از کاربرد به عنوان کود شیمیایی، به یکی از سه ترکیب دی آمونیوم هیدروژن فسفات، سوپر فسفات و مونوآمونیوم دی هیدروژن فسفات تبدیل میشود و سپس به عنوان کود به فروش رسیده و به خاک زمین های کشاورزی افزوده میشود.

 

 

همچنین جالب است بدانید که بر خلاف سایر کودهای شیمیایی، مصرف اسید فسفریک در فعالیت های زراعی برای محیط زیست، آسیب زننده نخواهد بود. بلکه با ورود پساب های آن به درون دریاچه ها، رودخانه ها و... تأثیر آن بر رشد گیاهان موجود در آب نیز نمایان خواهد شد. جالب است بدانید که فسفریک اسید به عنوان نوعی مکمل غذایی به خوراک انواع دام نظیر گاو نیز افزوده میشود تا کیفیت محصولات لبنی تولید شده توسط آن ها را افزایش دهد.

sogand
sogand صنعت، بازرگانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋