smnhabdizadeh

smnhabdizadeh

مخزن استیل - مخزن فایبرگلاس - سختی گیر

تولید مخزن استیل

تولید مخزن استیل بسته به نوع و شکل مخزن می تواند ساده یا بسیار فنی و مهندسی باشد. به صورت کلی کار با فلز و ساخت تجهیزات فلزی امری تکنیکال و بسیار فنی است که مستلزم داشتن تخصص و دانش کافی در زمینه مهندسی مکانیک و مهندسی متالوژی مواد است. تولید مخزن استیل به دلیل گرانی متریال استیل و همچنین استفاده های تخصصی که از مخازن استیل می شود بسیار حساس می باشد. این مخازن در بسیاری از شرکت ها جهت نگهداری مواد اولیه بسیار گران قیمت استفاده می شوند و یا در کارخانجات مواد شیمیایی و دارویی از مخزن استیل ۳۱۶ برای نگهداری اسیدهای بسیار قوی استفاده می شود که نشت یا هر گونه مشکل در مخزن می تواند خسارات مالی و حتی جانی بسیار سنگینی را برای خریدار به بار آورد. پروسه تولید مخزن استیل و به طور کلی انواع مخازن دارای یک چارچوب کلی است. مخزن ابتدا توسط مهندسین سازه مخزن مکانیک و طراح، طبق نیاز های خریدار و بر اساس بایدها و نباید های مشخص شده توسط خریدار طراحی می شود و سپس با تایید کارفرما به خط تولید ارسال می شود.

ورق مخزن استیل

ورق-استیل-سازه-مخزن

ورق مخزن استیل سازه مخزن

در ساخت مخازن استیل می توان از ورق های گرید ( ۲۰۰ ، ۳۰۰ ، ۴۰۰ ) استفاده نمود که هر کدام ویژگی ، معایب و مزایای خاص خود را دارند. استیل زمانی ضد زنگ است که حداقل دارای ۱۰.۵ درصد کروم باشد. کروم در واکنش با اکسیژن هوا اکسید کروم را بر روی سطح استنلس استیل ایجاد می کند این لایه با چشم قابل رویت نمی باشد ولی باعث می شود که استیل زنگ نزند. استیل گرید ۳۰۰ در ترکیبات خود دارای آهن، کروم ، نیکل با کربن کمتر از ۰.۱ درصد است ولی گرید ۴۰۰ استیل فقط دارای آهن و کروم با کربن کمتر از ۰.۱ در صد است. باید اذعان داشت که رایج ترین گرید استیل ۳۰۴ می باشد که به ۱۸.۱۸ کلاسیک معروف است. ۳۱۶ بعد از ۳۰۴ معروف ترین گرید استیل می باشد و در صنایع غذایی و پزشکی کاربرد دارد این استیل به دلیل دارا بودن مولیبدن در ترکیبات خود در مقابل فرسایش بسیار مقاوم است و همچنین به دلیل مقاومت بالا در برابر کلر جایگزین مناسبی برای استیل ۳۰۴ در صنایع دریایی می باشد. البته همانطور که اشاره شد استیل ۳۰۴ در صنعت بسیار پر کاربرد است ولی استیلی که به وفور در جلوی دید ما قرار دارد استیل سری ۴۰۰ است که مثلا گرید ۴۱۰ آن مقاومت کمی در برابر خوردگی دارد و در برابر سایش بسیار مقاوم است و یا استیل ۴۲۰ که قابلیت پولیش کاری دارد درقاشق و چنگال های خانه استفاده می شود.

مخزن فایبرگلاس چیست ؟

آب هر روز کمیاب تر و با ارزش تر می شود و به همین دلیل است که دیگر نمی توانیم آن را دور بریزیم حتی اگر کثیف باشد و به همین دلیل توصیه می شود که فاضلاب ها را در بسیاری از فعالیت های دیگر مانند آبیاری از مخزن فایبرگلاس استفاده کنند چرا که با توجه به کمبود روز افزون آب، نگهداری و استفاده مجدد از آن ضروری است. یک مخزن فایبرگلاس می تواند جهت نگهداری فاضلاب یا آب های سطحی در رو یا زیر زمین و بصورت دفنی مورد استفاده قرار گیرد.

مخزن فایبرگلاس

که  از دو یا چند جزء متفاوت ساخته شده باشد. این اجزاء معمولا به دو دسته ماتریس و تقویت کننده تقسیم می شوند. ماتریس می تواند پلاستیک یا پلیمر، فلز و یا سرامیک باشد.

 

بیشتر کامپوزیت ها بر پایه پلیمر و تقویت شده با فیبر یا الیاف هستند که به آنها (Fiber Reinforced Plastics) FRP گفته می شود. از شیشه، کربن، آرامید و … می توان به عنوان فیبر و از رزین های حرارتی مانند پلی استر، وینیل استر و یا اپوکسی بعنوان پلاستیک در ساخت کامپوزیت ها استفاده نمود. اگر فیبر مصرفی شیشه باشد به این کامپوزیت GFRP  و یا اصطلاحاًGRP  گفته می شود.

 

همانطور که گفته شد فایبرگلاس یا GRP از یک ماتریس پلاستیکی تقویت شده توسط الیاف پشم شیشه ساخته شده است که به شدت محکم و مقاوم است و می تواند به راحتی با استفاده از فرآیند قالب گیری شکل بگیرد.

سختی گیر به تجهیزاتی از ادوات سیستم های تصفیه آب اطلاق می گردد که برای کاهش سختی آب و حذف املاح و رسوبات ناشی از کلسیم و منیزیم به کار گرفته می شود.

اگر شما در تاسیسات خود همچون موتورخانه های آبگرم، سیستم های سرد کننده همچون چیلر و برج خنک کننده، استخر های خصوصی و عمومی، سیستم های تبادل حرارتی همچون مبدلهای استخری و … مشکل رسوب و گرفتگی یا پوسیدگی تجهیزات دارید، سختی گیر ها ( سختی گیر رزینی) مشکل شما را  به سادگی رفع خواهد کرد.

سختی-گیر-فلزی-اتوماتیک

سختی گیر فلزی اتوماتیک – سازه مخزن

سختی گیرِ آب

آب های مورد مصرف در صنایع، منابع کشاورزی و حتی آب های شهری دارای مقادیر قابل توجه املاح همچون کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم و … می باشند که این عوامل پارامتری بنام سختی آب را تشکیل می دهند. کاتیون های فوق اگرچه بخودی خود املاح مفیدی هستند و گاها برای بدن انسان ضروری، اما تجمیع آنها در کنار هم سبب ایجاد بلاک های کربناتی که از آن به سختی کل آب یاد می شود می گردند و در اینجا سبب بروز خسارات ناخواسته به سیستم های تاسیساتی ما خواهند شد.

از این رو جهت حل و فصل این موضوع و حذف پارامتر های مذکور از آب تغذیه سیستم ها باید به انواع سختی گیر رجوع کنیم. ( برای مطالعه بیشتر درباره فیلتر شنی

ابتدا به بررسی تخصصی مسئله سختی و درجه آن و عوامل موثر بر آن می پردازیم.

سختی گیر-سازه مخزن

انواع سختیِ آب

سختی آب به لحاظ تخصصی به سه دسته تقسیم بندی می شود.

  • سختی کربانتی یا سختی موقت
  • سختی بی کربناتی یا سختی دائم
  • سختی کل آب

دقت کنید در بحث سختیگیر ها و مبانی طراحی ظرفیت سختی گیر ما با پارامتر سختی کل یا Total Hardness سر و کار داریم و این موضوع با پارامتر TDS اب تفاوت دارد و برای کاهش TDS از روش های اسمز معکوس برای تصفیه  و شیرین سازی آب استفاده می گردد.

حال که با مبانی سختی  آشنا شدیم ، به نحوه کار سختی گیرها می پردازیم.

smnhabdizadeh
smnhabdizadeh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋