تحقیق کلمات کلیدی اولین قدمی است که در مسیر یادگیری سئو و تولید محتوا باید بردارید.
همه چیز با تایپ کردن چند کلمه در نوار جستجو آغاز میشود. بیشتر عبارتهایی که تایپ میشوند همان کلمات کلیدی هستند که همه دنبالشان میگردند تا بهترینشان را سوا کنند؛ چرا؟ اصلاً این کلمهها چه هستند که اینقدر طرفدار دارند؟ به چه درد میخورند و چگونه میتوان آنها را یافت؟ در این مقاله قرار است وارد دنیای کلمات کلیدی شویم، ببینیم تحقیق کلمات کلیدی چیست و به همه این سوالات پاسخ دهیم. البته این مطلب، نسخه خلاصه شدهای از مقاله سایت نوین است و نسخه تکمیلی آن را میتوانید در لینک مقاله تحقیق کلمات کلیدی وبلاگ نوین مطالعه کنید.
تحقیق کلمات کلیدی به معنی بررسی تعداد جستجوهای هر کلمه یا عبارت در گوگل است؛ به کمک این تحقیق شما میتوانید بفهمید که کاربران در حوزه کاری شما به دنبال چه چیزی هستند؛ حتی میفهمید که کدام یک از این موضوعات برای آنها بیشتر اهمیت دارد؟ چه کلماتی برای کسب و کار شما مهمتر است و ارزش بیشتری دارد. چه تعدادی از آدمها به موضوع کسب و کار شما علاقهمند هستند و محصولات و خدمات شما را جستجو میکنند. حتی میتوانید بررسی کنید که آیا روند تعداد جستجو در حال افزایش هست یا نه (که یعنی بازار شما چقدر رشد دارد.)
چرا میشود. اما ممکن است مناسبترین و ارزشمندترین آنها نباشد؛ پس بنظرم بیگدار به آب نزنید و اصولی پیش بروید بهتر است چون استفاده از کلمات کلیدی مناسب، میتواند وبسایت شما را به سقف نتایج گوگل بچسباند و در مقابل، عدم انجام صحیح این کار ممکن است سایت شما از عرش به فرش برساند.
تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین و سودآورترین فعالیتها در بازاریابی موتورهای جستجو است این تحقیق فقط برای جذب بازدیدکننده در سایت انجام نمیشود، بلکه هدفش، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان مفید است و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند. در واقع شما نه تنها خواهید فهمید کدام عبارات و کلمات کلیدی، سئوی سایت شما را بهبود میدهد، بلکه جامعه مشتریان خود را نیز بهتر خواهید شناخت.
خب برویم سراغ ادامه کار تا قدم به قدم با نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی و میزان ارزشمندی کلمات برای کسب و کار آشنا شویم.
اما این اطلاعات را از کجا میتوان به دست آورد؟ بعضی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این هدف، Keyword Planner ،Google Trends ،Microsoft Bing Ads Intelligence هستند. هرچند، ابزارهای دیگری مانند ،kwfinder ، Moz Keyword Explorer یا Wordtracker نیز وجود دارند که این ابزارها نیز میزان جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر را به همراه میزان ترند شدن این کلمات را در اختیار کاربران قرار میدهند (البته این ابزارها رایگان نیستند!).
با این اوصاف، کیورد پلنر (Google Keyword Planner) یکی از معمولترین نقاط شروع کار است. این ابزار نه تنها میزان جستجوی کلمات کلیدی پیشنهادی را تخمین میزند، بلکه هزینه راهاندازی کمپینهای پولی را نیز برای این عبارات محاسبه میکند (منظور کمپینهای مرتبط با تبلیغات گوگل است(
تحقیق کلمات کلیدی با ابزار کیورد پلنر
همانطور که گفتیم یکی از ابزارهای عالی برای جستجو و تحقیق کلمات کلیدی، ابزار کیورد پلنر (keywordplanner) گوگل است که کار با آن خیلی ساده است. برای استفاده از این ابزار در قدم اول شما باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید؛ یعنی از تبلیغات گوگل (google ads) استفاده کرده باشید.
حالا وارد اکانت شوید و از منوی Tools گزینه Keyword planner را انتخاب کنید.
در صفحۀ بعدی ابتدا روی Discover new keywords کلیک و بعد کلمات کلیدی مرتبطی را که فکر میکنید مهم هستند وارد کنید. فکر کنید ببینید کاربران با چه عبارتهای ممکن است کسب و کار شما را جستجو کنند؛ همه آنها را در این قسمت وارد کنید.
نکته: همه کاربران مثل هم فکر نمیکنند. مثلاً برای یکی کلمه «گوشی» جا افتاده است برای دیگری کلمه «موبایل». اگر کسب و کار شما خرید و فروش تلفن همراه است، در تحقیق کلمات کلید هر دوی اینها را بررسی کنید.
ما در اینجا فروش عسل را در نظر گرفتیم و چند کلمه مربوط به آن را در کیورد پلنر وارد کردیم.
با کلیک روی get result، در صفحۀ بعدی، تعداد دفعاتی که هر کدام از عبارتها در ماه جستجو میشوند به شما نشان داده میشود.
یک نکته کوچک: دقت کنید که حتماً Location را رویAll locations و زبان را روی persian تنظیم کرده باشید.
همانطور که میبینید این سه عبارت زیاد جستجو میشوند. علاوهبر ایدههایی که خودتان به کیورد پلنر دادهاید، یک سری کلمات کلیدی مرتبط دیگر را هم میبینید. حالا شما لیستی از کلمات کلیدی مرتبط دارید که تعداد جستجوی آنها در ماه توسط کاربران مشخص است.
ابزار Kwfinder
یکی دیگر ابزارهای تحقیق درباره کلمه کلیدی، ابزار KWFinder است. این ابزار هم مانند کیورد پلنر هم میانگین جستجو کلمه کلیدی در ماه، ترند بودن کلمه، سختی کلمه کلیدی و کلمات مرتبط را به شما نشان میدهد. ولی همانطور که گفتیم این ابزار رایگان نیست و شما باید با ثبت نام و پرداخت هزینه برای خود اکانت تهیه کنید.
کار با kwfinder بسیار ساده است، کافی است وارد اکانت خود شده سپس کلمه کلیدی را در قسمت جستجو وارد کنید؛
چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را بسنجیم؟
یک کلمه کلیدی برای سایت شما چقدر اهمیت دارد؟ برای مثال اگر یک فروشگاه آنلاین کفش دارید، آیا مشتریان شما با جستجوی عباراتی مثل «کفش قهوهای» یا «کتانی سفید» وارد وبسایت شما شدهاند؟
کلمات کلیدی که کاربران جستجو میکنند، معمولاً در دسترس وبمسترها قرار دارند و ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی، اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار میدهند. با این حال، این ابزارها نمیتوانند به ما نشان دهند که ترافیکی از این جستجوها با سایتمان روانه میشود چقدر ارزش دارد.
برای درک ارزش کلمات کلیدی، ابتدا باید درک درستی از وبسایت خود داشته، فرضیاتی را در نظر گرفته، آن فرضیات را آزمایش کرده و کار را دوباره تکرار کنیم.
فرآیند ارزشیابی یک کلمه کلیدی
برای اینکه ببینید یک کلمه کلیدی چقدر برای کسب و کار شما ارزشمند است، میتوانید کارهای زیر را انجام دهید.
از خودتان بپرسید ...
آیا کلمه کلیدی مورد نظر، مرتبط با محتوای شما است؟ آیا افراد با جستجوی این کلمه آنچه میخواهند را در سایت شما پیدا خواهند کرد؟ آیا از آنچه پیدا میکنند، راضی خواهند بود؟ اگر جواب تمامی این پرسشها «مثبت» است، میتوانید به مرحله بعدی بروید.
کلمه کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید
کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و ببینید که گوگل در نتایج کسبوکارهای مشابه شما را نشان میدهد یا نه؟ اینکه کدام وبسایتها از کلمات کلیدی موردنظر شما سود میبرند، به شما کمک میکند دید بهتری به این بازار رقابتی داشته باشید. همچنین، متوجه خواهید شد که برای رسیدن به اهدافتان چه مسیری را باید طی کنید.
آیا به تبلیغات بالا و سمت راست در صفحات نتایج جستجو دقت کردهاید؟ بسیاری از این تبلیغات از کلمات کلیدی ارزشمند استفاده میکنند. کاری که باید انجام بدهید این است که در تبلیغات خود در صفحۀ نتایج جستجو باید به سراغ کلماتی بروید که بیشترین احتمال جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری را دارند.
از گوگل ادز استفاده کنید
یکی از راههایی که میتواند به شما کمک کند که بفهمید کدام کلمات برای کسب و کار شما ارزشمند است و در بهتر شدن فروشتان موثر است، استفاده از تبلیغات گوگل است؛ اما باید به یک نکته توجه داشته باشید؛ از آنجایی که راهاندازی کمپین گوگل ادز برایتان هزینه دارد، شما باید یک کمپین بهینه با مدیریت صحیح داشته باشید تا با یک تیر دو نشان بزنید؛ یعنی هم فروشتان بهتر شود و هم بفهمید که روی کدام کلمات فروش بیشتری داشتهاید.
برای مثال، فرض کنید که شما سایتی در زمینه فروش لپ تاپ دارید که کلمات کلیدی زیر را برای سایت خود استفاده میکنید.
بر اساس جستجوی این کلمات کلیدی، سایت شما 5000 بار در نتایج گوگل نشان داده شده است و از این طریق 1000 نفر وارد سایت شما شدهاند؛ در نهایت 100 نفر از این بازدیدکنندگان از سایت شما خرید کردهاند.
شما میتوانید ببینید که این 100 نفر خریدار با جستجوی کدام کلمهها وارد شایت شما شدهاند یا به عبارتی هر کلمه چند نفر مشتری برای شما به همراه داشته است.
به دست آوردن چنین اطلاعاتی، یکی از اصلیترین جذابیتهای گوگل ادز است. الکی نیست که تجارتها عاشق بازاریابی موتورهای جستجو هستند!
نتیجهگیری
زمانی که صحبت از بررسی و تحقیق کلمات کلیدی به میان میآید، بهترین نصیحتی که وجود دارد این است که صبور باشید و هیچ وقت از تحقیق کردن دست نکشید. هرچه بیشتر جستجو کنید، کلمات کلیدی بهتری خواهید یافت.
شما میتوانید با ثبت نام دوره آنلاین تحقیق کلمات کلیدی نوین آکادمی ، بطور کامل تحقیق کلمات کلیدی، استفاده از ابزارها و تکنیکهایش را یاد بگیرید.
پس از آنکه کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، آنها را بر اساس اهمیت و نوعشان دستهبندی کنید و سپس برنامهریزی کنید. مطمئناً با استفاده از این کلمات کلیدی میتوانید وبسایت خود را در مسیر درست قرار دهید.
امیدواریم که خواندن این مقاله برایتان مفید بوده باشد.
منبع: https://novin.com
پاسخ ها