سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

رکورد هزینه‌های توسعه تپسی به محل مناقشه تبدیل شد؛ تعلیق نماد همچنان به قوت خود باقی است

ثبت هزینه‌های توسعه‌ای تپسی محل مناقشه شد؛ تعلیق نماد فعلاً ادامه دارد

دیجیاتو علت تعلیق 90 روزه نماد تپسی را از سازمان بورس پیگیری کرد.

بیش از ۹۰ روز از تعلیق نماد معاملاتی تپسی در فرابورس می‌گذرد، اما هنوز زمان بازگشایی آن مشخص نیست. پیگیری‌های دیجیاتو نشان می‌دهد علت توقف طولانی این نماد، اختلاف‌نظر میان تپسی و نهادهای نظارتی بر سر نحوه ثبت هزینه‌های توسعه شبکه رانندگان و مسافران است؛ هزینه‌هایی که این شرکت به‌عنوان سرمایه‌ شناسایی کرده و اکنون محل مناقشه حسابداری قرار گرفته است.

نماد تپسی ۱۶ تیرماه امسال و با هدف بررسی وضعیت اطلاعاتی ناشر تعلیق شد. طولانی شدن روند بررسی و نبود اطلاعیه رسمی درباره وضعیت شرکت، موجب نگرانی و نارضایتی سهامداران شده است.

«ولی‌الله جعفری»، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با دیجیاتو اعلام کرد: «علت تعلیق نماد معاملاتی شرکت تپسی، ابهام ایجادشده در نحوه شناسایی مخارج انجام‌شده است.»

ثبت هزینه‌های توسعه‌ای تپسی محل مناقشه شد؛ تعلیق نماد فعلاً ادامه دارد

بر اساس شنیده‌های دیجیاتو، سازمان بورس با نحوه ثبت مخارج انتقالی تپسی و شناسایی سود ناشی از آن مخالفت کرده است. در نتیجه، صورت‌های مالی این شرکت بار دیگر مورد حسابرسی قرار گرفته اما هنوز تأیید نهایی را دریافت نکرده است. تپسی نیز در حال پیگیری حسابرسی مجدد برای دفاع از روش ثبت هزینه‌های خود است. اتفاقی که اگر رخ ندهد، منجر به شناسایی زیان قابل توجه توسط این شرکت می‌شود. در حالی که آنها برای سال مالی 1403 سود خالص بالای 200 میلیارد تومان شناسایی کرده بودند.

جعفری در این باره به دیجیاتو توضیح داد: «این موضوع در جامعه حسابداران رسمی ایران در حال رسیدگی است و جلساتی نیز با مدیران ارشد شرکت و سهامدار عمده برگزار شده است.»

او در پاسخ به این سوال که تعلیق نماد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: «زمان بازگشایی فعلا مشخص نیست.»

ماجرای مخارج انتقالی

طبق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال ۱۴۰۳، تپسی در حالی ۲۳۴۲ میلیارد تومان درآمد و ۲۰۵ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که در همین سال ۲۹۱۱ میلیارد تومان برای توسعه شبکه رانندگان و جذب مسافران هزینه کرده است.

هزینه تپسی تغلیق نماد

این مبلغ از سوی شرکت تحت عنوان «مخارج انتقالی» و با هدف توسعه بازار و ایجاد مزیت رقابتی ثبت شده است. با این حال، تنها ۶۲۱ میلیارد تومان از این رقم در سال گذشته مستهلک شده و روی سودسازی این شرکت اثر داشته است.

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ثبت چنین هزینه‌هایی به‌عنوان دارایی، تصویر متفاوتی از سودآوری شرکت ارائه می‌دهد. در مقابل، تپسی پیش‌تر اعلام کرده بود که این مخارج با هدف توسعه زیرساخت و جذب کاربران جدید انجام شده و ماهیت سرمایه‌ای دارد؛ چراکه به درآمدهای آتی این شرکت کمک خواهد کرد.

چشم‌انتظار تصمیم نهایی حسابداران

طبق گزارشی که شرکت مشاور سرمایه‌‌گذاری ترنج، خرداد ماه امسال منتشر کرد، شرکت‌هایی همچون یکتانت، همکاران سیستم و سپیدار سیستم در چارچوب رویکردهای متداول حسابداری عمل می‌کنند، اما تپسی به نحو دیگری عمل کرده است.

به نظر می‌رسد نحوه برخورد حسابداری با چنین مخارجی باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود. این موضوع به یک دست شدن برداشت‌ها از اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌های استارتاپی کمک می‌کند و مانع از اشتباهات متداول در میان سهام‌داران می‌شود.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋