رییس بی ام و در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس 2024، خواستار پایان دادن به ممنوعیت تولید موتورهای احتراق داخلی در اتحادیه اروپا شد.
«الیور زیپسه»، رئیس بی ام و، در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس 2024، خواستار پایان دادن به ممنوعیت تولید موتورهای احتراق داخلی در اتحادیه اروپا شد. به گفته او، بدبینی به موتورهای درونسوز و همچنین اتکا به چینیها برای تأمین باتری خودروهای برقی، صنعت خودروسازی اروپا را به نابودی خواهد کشاند.
سخنان الیور زیپسه درحالی بیان میشود که فروش خودروهای برقی تا حد زیادی کاهش یافته است. پس از تدوین قوانین جدید زیستمحیطی در اتحادیه اروپا که بهصورت خوشبینانه وضع شده بودند، اکنون ورق درحال بازگشتن است. اتحادیه اروپا در اوایل سال 2023 قوانین سختگیرانهای را برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای تصویب کرد. این قوانین فروش خودروهای جدید با موتورهای احتراق داخلی را ممنوع میکند. بااینحال وضعیت تغییر کرده است و چشمانداز فروش خودروهای برقی همانند گذشته درخشان نیست. رئیس بی ام و بهعنوان یکی از بزرگترین و مشهورترین خودروسازان اروپا، خواستار پایان دادن به این ممنوعیت شده است.
به گفته الیور زیپسه، بقای خودروسازان اروپایی درصورت پابرجا ماندن این ممنوعیت به خطر خواهد افتاد. او همچنین نسبت به افت فروش خودروهای الکتریکی در قاره سبز هشدار داد. تحقیقات نشان میدهد که گفتههای زیپسه صحیح است. پس از آنکه یک موج اولیه از خریداران در سال 2020 وارد بازار خودروهای برقی شد، بسیاری نسبت به افزایش فروش این خودروها خوشبین شدند. بااینحال از سال 2020 تاکنون فروش خودروهای الکتریکی تا حد زیادی کاهش یافته است.
به گفته رئیس بی ام و، هدفگذاری تولید 100 درصدی خودروهای الکتریکی در سال 2035 باعث میشود تا خودروسازان اروپایی به صنایع چینی وابسته شوند. دلیل این وابستگی، نیاز به خرید باتریهای ارزان در مقیاس بالا است که تنها چینیها قادر به تأمین آن هستند.
البته الیور زیپسه تنها مرد نگران اتحادیه اروپا نیست. دولت آلمان و هفت کشور اروپایی دیگر نیز با این ممنوعیت مخالف هستند. دولت آلمان و هفت کشور اروپایی دیگر بهدنبال توسعه سوخت مصنوعی هستند تا حیات خودروهای درونسوز را تمدید کنند. همچنین «لوتز مشکه»، مدیر مالی پورشه، در اظهار نظری مشابه از امیدواری خود برای لغو این ممنوعیت سخن گفت. فولکس واگن و بی ام و درحالحاضر نسل جدید موتورهای احتراق داخلی را توسعه میدهند. «ژیلبرتو پیچتو فراتین»، وزیر محیطزیست و امنیت انرژی بریتانیا، نیز از مخالفان این ممنوعیت است.
پاسخ ها