سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

نسل جدید کیا سورنتو محدودتر از همیشه به ایران می آید

نسل جدید کیا سورنتو محدودتر از همیشه به ایران می‌آید

نسل چهارم کیا سورنتو با کد MQ4، از سال 2020 میلادی روی خط تولید قرار دارد و به‌زودی در قالب خودروهای جانبازان به کشورمان می‌آید.

کیا سورنتو ازجمله شاسی‌بلندهای محبوب وارداتی ایران طی دهه گذشته بوده است. به‌خصوص نسل سوم این خودرو که با هیوندای سانتافه مشابهت فراوانی داشت، در بازار محبوب واقع شده است. نسل چهارم این خودرو توسط کوشاخودرو آماده واردات به کشور است. اکنون کاتالوگ این خودرو به همراه مشخصات کیا K8 در دسترس مصرف‌کنندگان ایرانی قرار دارد.

نسل چهارم کیا سورنتو با کد MQ4، از سال 2020 میلادی روی خط تولید قرار دارد و به‌زودی در قالب خودروهای جانبازان به کشورمان می‌آید. البته کیا اخیرا نسخه فیس‌لیفت نسل چهارم سورنتو را نیز معرفی کرده است. بنابراین هنوز مشخص نیست که نمونه‌های وارد شده مربوط به بعد از فیس‌لیفت هستند یا خیر.

مشخصات فنی نسل جدید شاسی‌بلند محبوب کره‌ای چیست؟

نسل جدید کیا سورنتو همانند نسل سوم آن، با موتور 2.5 لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی به بازار کشورمان می‌آید. این پیشرانه حداکثر 191 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این شاسی‌بلند برعهده دارد. با این حال نسل چهارم سورنتو در مقایسه با نسخه‌های قبلی موجود در ایران، یک نقطه ضعف بزرگ دارد. این خودرو تنها در قالب تیپ دیفرانسیل جلو به کشورمان می‌آید و خبری از عرضه نسخه تمام چرخ محرک آن نخواهد بود.

کیا سورنتو با تکیه بر این مشخصات فنی، مصرف سوخت ترکیبی 6.1 لیتر بنزین به ازای صد کیلومتر را تجربه می‌کند. سیستم تعلیق این شاسی‌بلند نیز در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مولتی‌لینک یا چنداتصاله است تا سرنشینان سواری نرمی را تجربه کنند. ترمزها نیز در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند.

کیا سورنتو
کیا سورنتو فیس لیفت

کیا سورنتو همانند دیگر خودروهای جدید این شرکت کره‌ای، به دستیارهای رانندگی خودران سطح دوم مجهز است. کروز کنترل هوشمند، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کنترل پایداری، نگهدارنده بین خطوط، رادار نقطه کور، سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سواران، سیستم جلوگیری برخورد از عقب سنسور پارک جلو و سنسور پارک به همراه دوربین عقب، تجهیزات ایمنی نسل جدید سورنتو در ایران را تشکیل می‌دهند.

امکانات و تجهیزات کیا سورنتو براساس کاتالوگ اعلامی کوشاخودرو، به این شرح خواهند بود:

سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی به همراه نمایشگر 12.3 اینچی با پشتیبانی از بلوتوث، پد شارژر بی‌سیم، مسیریاب ماهوراه‌ای، هدآپ دیسپلی 10 اینچی، سنسور باران، صندلی عقب برقی هوشمند، شارژ USB برای سرنشینان ردیف عقب، کانال مجزای تهویه برای ردیف عقب، قابلیت تنظیم صندلی‌های عقب، پدال شیفتر و صندلی برقی راننده.

کابین خودرو

قیمت کیا سورنتو در تیپ تک‌دیفرانسیل آن، از حدود 33 هزار دلار آغاز می‌شود که معادل تقریبی دو میلیارد تومان است. اگر کوشاخودرو بتواند کیا سورنتو را با قیمت تقریبی چهار میلیارد تومان به بازار کشورمان عرضه کند، این خودرو مورد توجه گروه بزرگی از مشتریان خودروهای وارداتی قرار خواهد گرفت. با این حال عرضه این خودرو در قالب نسخه تک‌دیفرانسیل، باعث خواهد شد تا نمونه‌های قبلی سورنتو و سانتافه با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک همچنان مشتریان خود را در بازار داشته باشند.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋