«یکتانت» با همراهی «کافهبازار»، رویداد «رشد در بازار اپلیکیشنها با بهرهگیری از ظرفیتهای بازار» را برگزار کرد.
«یکتانت» با همراهی «کافهبازار»، رویداد «رشد در بازار اپلیکیشنها با بهرهگیری از ظرفیتهای بازار» را برگزار کرد. در این رویداد، فعالان حوزه اپلیکیشن، مسائل و موانع رشد این بازار را بررسی کرده و به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.
«شهرزاد سالمی»، مدیر توسعه کسبوکار خارجی یکتانت، طی یک سخنرانی به اهمیت توسعه اپلیکیشنهای موبایلی پرداخت و گفت: «اهمیت توجه به موبایل برای توسعه اپلیکیشنها بر کسی پوشیده نیست. امروز ۹۰ درصد ترافیک وب ایران از موبایل میآید. ۸۶ درصد جستوجوهای محلی در نهایت منجر به این میشود که شخص طی ۲۴ ساعت به آن محل سر بزند. ارزیابیهای ما نشان میدهد اکنون هر ایرانی به طور متوسط ۳ ساعت در روز با موبایل سپری میکند و بیش از ۸۰ میلیون کاربر فعال موبایل داریم.»
او اضافه کرد: «رشد استفاده از موبایل باعث شده است در ۵ سال گذشته کمپینهای موبایلی ۵۰ درصد رشد کنند. در دنیا نیز سالانه ۱۵۰ میلیارد هزینه تبلیغات اپها میشود و کاربران موبایل سالانه ۲۵۰ میلیارد اپ دانلود میکنند.»
سالمی در ادامه به UAC گوگل به عنوان یک نمونه موفق اجرای کمپینهای اپلیکیشن اشاره کرد و گفت: «کمپین تبلیغاتی گوگل برای اپلیکیشنها یا همان Universal App Campaigns به تبلیغاتدهندهها اجازه میدهد تبلیغات خود را در پلتفرمهای مختلف به صورت یکپارچه مدیریت کنند. UAC برای بهینهسازی کمپینها از یادگیری ماشین (machine learning) استفاده میکند و تبلیغ درست را در زمان درست به مشتری درست نشان میدهد.»
به گفته مدیر توسعه کسبوکار خارجی یکتانت، این شرکت امسال به سمت اجرای ایدهای مشابه UAC حرکت خواهد کرد.
سخنران دیگر این رویداد، «محمد تکلو»، مدیر محصول ارشد «کافهبازار»، گفت: «دستهای از کاربرها میدانند برای نصب چه چیزی وارد بازار میشوند اما بعضیها دقیقا نمیدانند چه میخواهند. فقط میداند مثلا دنبال برنامهای برای رزرو اقامتگاه است. در این موارد است که فضای promotion pass را ارائه میدهیم. یکی از موارد بخش جستوجو است. از لحظه انتشار برنامه خود در کافهبازار شما وارد بخش جستوجو آن هم میشوید.»
او همچنین گفت: «در بازار علاوه بر فراهم کردن فضای رشد ارگانیک، ظرفیت تبلیغات را در اختیار توسعهدهندهها قرار دادهایم. کسبوکارهای جدید میتوانند رشد خود را شدت دهند و به کسبوکارهای قدیمیتر کمک میکنیم به رشد پایداری برسند.»
تکلو در بخش دیگری از سخنرانی خود بیان کرد: «از زمستان ۹۷ تبلیغات در بخش جستوجوی بازار شروع شد. با استفاده از آن اپلیکیشن شما در اولین صفحه نتایج جستوجوی کاربر بر اساس کوئری نمایش داده میشود. این بخش اهمیت زیادی دارد چون در مورد روزانه ۱۰ میلیون جستوجو صحبت میکنیم. این عدد بیش از ۶۰ درصد سهم نصب کاربرهاست پس اهمیت دارد.»
مدیر محصول بازار در مورد این بخش اضافه کرد: «تا سال ۱۴۰۱ فقط یک فضا به ازای هر کوئری برای هر کاربر داشتیم اما پارسال این امکان را به توسعهدهندهها دادیم که بیشتر در مزایده برنده شوند. سیستم ما به شکل هوشمند تصمیم میگیرد چند تبلیغ نمایش دهد.»
این مدیر کافهبازار در مورد جدیدترین سرویس تبلیغات این فروشگاه گفت: «در نهایت سرویس تبلیغات هوشمند بازار است که مثل یک متخصص مارکتینگ عمل میکند. این سرویس با یک سری ابزارهای اتوماتیک برنامهریزی میکند و بر اساس بودجه، سرویس تبلیغاتی را اجرا میکند و در نهایت یک کمپین بهینهشده در اختیار شما قرار میدهد.»
در ادامه این رویداد، مدیران حوزه بازاریابی اپلیکیشن طی یک پنل با راهبری «هادی مرادی»، موسس رسانه دیامبورد به بررسی چالشهای این حوزه پرداختند. «سپیده پناه»، مدیر ارشد بازاریابی صرافی «تبدیل» در این پنل در مورد مشکلات بازاریابی اپلیکیشن در ایران گفت: «در ایران ترکرها هنوز به بلوغی که باید نرسیدهاند. همچنین اپمارکتینگ به بلوغ وبمارکتینگ نرسیده است. علاوه بر این تبلیغات Retargeting هم نداریم و دادهها هم میتوانند خیلی بهتر باشند.»
به گفته مدیر بازاریابی تبدیل، افراد برای نصب اپلیکیشنهای حوزه فینتک مقاومت میکنند زیرا به نوعی اموال خود را در اختیار اپلیکیشن قرار میدهند.
«دانا عنایتی»، مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال گروه اسنپ یکی دیگر از شرکتکنندگان این پنل بود که گفت: «ترکرهای ایرانی یک سری آپشنها را ندارند. از لحاظ هزینهای، ترکرهای خارجی حتی با دلار هم ارازنتر هستند. ما در اسنپ از ترکز «اپ متریکا» که برای «یاندکس» است استفاده میکنیم. مهمترین مشکل ترکرهای ایرانی، یکپارچه (integrated) نبودن آنهاست.
در ادامه پنل، «مهدی خانی»، مدیر ارشد فروش کافهبازار گفت: «کافهبازار برای نمایش تبلیغات یک کف قیمت دارد که سالهاست بالا نرفته است. این کف قیمت برای اپلیکیشنها ۲ هزار تومان است و با توجه به سیاست حمایتمان از بازیسازان، این رقم برای آنها ۱۵۰۰ تومان است.»
عنایتی، مدیر بازاریابی دیجیتال اسنپ در این مورد گفت: «قبول دارم کف قیمتهای کافه بازار بالا نرفته و قیمت تبلیغات بر اساس سازوکار بازار تعیین میشود افزایش قیمت آژانسهای دیگر قابل قبول نیست. این طرف سال اکثرا افزایش قیمت زیادی در اکثر اپلیکیشنها اعمال شده است، اجبار دستوری بالا رفتن هزینهها درست نیست.»
این مدیر ارشد اسنپ در ادامه در انتقاد از کافهبازار گفت: «در همه فروشگاههای اپلیکیشن بزرگ دنیا دوره اینکه بخواهیم بابت نصب پول بدهیم گذشته است. در ۱۰ سال گذشته با هیچ آژانس خارجی کار نکردهایم که بابت نصب از ما پول بگیرد. در انتها، هدف تبلیغات این است که یک کنشی انجام شود و توقع من این است تبلیغات کافهبازار بر اساس کنش، بهینهسازی شود.»
عنایتی از نمایش تعداد زیاد تبلیغات در بخش جستوجو نیز انتقاد کرد و گفت: «وقتی مثلا اسنپ را در کافه بازار سرچ میکنید تعداد زیادی اپلیکیشن نمایش داده میشود و آن پایین اسنپ را میبینیم. این البته فقط مربوط به اسنپ نیست. در فروشگاههای خارجی مانند گوگلپلی این تعداد یک یا نهایتا دو تاست.»
مدیر فروش کافهبازار در پاسخ به انتقاد اسنپ گفت: «برای تجربه کاربری بهتر، تغییرات جدیدی روی پنل کاربریمان خواهیم داد. اولویت ما تجربه کاربر است. در مورد انتقاد دانا باید بگویم دادههای ما میگوید کمتر از ۳ درصد کاربرانی که با جستوجوی اسنپ، چندین تبلیغ دیدهاند اسنپ را نصب نکردهاند.»
«محمد زابلیان»، راهبر محصول یکتانت، نیز در این پنل گفت: «ظرفیت نمایش تبلیغات در اپلیکیشنهایی مانند آپ و دیوار وجود دارد ولی خیلی استفاده نمیشود. با توجه به اینکه دیوار اپلیکیشنی است که قشر زیادی از مردم از آن استفاده میکنند میتواند گزینه خوبی باشد. از نظر ظرفیت روی این اپلیکیشنها خیلی مشکل نداشتیم ولی از نظر جایگاه و نمایش تبلیغ خیلی بیشتر میتوانیم کار کنیم.»
پاسخ ها