گزارش جامع موبایل مارکتینگ ایران به بررسی دقیق و جامع بازار موبایل مارکتینگ در ایران بر اساس دادههای سال ۱۴۰۲ میپردازد.
گزارش جامع موبایل مارکتینگ ایران که پلتفرم اتریبیوشن ادتریس آن را تهیه کرده، بازار موبایل مارکتینگ در ایران را براساس دادههای سال ۱۴۰۲ دقیق و جامع بررسی میکند.
این گزارش با هدف ارائه اطلاعات کاربردی به کسبوکارها و متخصصان موبایل مارکتینگ، شامل تحلیل نصبهای ارگانیک و غیرارگانیک، شناسایی تقلبها و رفتار کاربران به تفکیک دستههای مختلف اپلیکیشن است.
گزارش موبایل مارکتینگ ایران با بررسی اطلاعات بیش از ۱۶۰ میلیون دستگاه ثبتشده در ادتریس آمار مربوط به ۷ دسته اپلیکیشن شامل ابزار، اپلیکیشنهای مالی، پخش فیلم، آموزش، خرید، بازی و سبک زندگی را بررسی کرده است.
تعداد اپلیکیشنهای بررسیشده بیش از ۷۰۰ عنوان، تعداد کلیکها بیش از ۶۰۰ میلیون کلیک و تعداد نصب نیز ۱۴۵ میلیون نصب اپلیکیشن ذکر شده است.
تعداد نمایشها بیش از یکمیلیارد و تعداد سشنها نیز بیش از ۱۱ میلیارد در ادتریس ثبت شده است.
یکی از مهمترین بخشهای گزارش به بررسی نصبهای تقلبی و روشهای شناسایی آنها اختصاص دارد.
پلتفرم ادتریس با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته توانسته است تقلبهای مختلفی را شناسایی کند. انواع این تقلبها به شرح تصویر است:
در این گزارش، ادعا شده است که شناسایی این تقلبها باعث کاهش هزینههای تبلیغاتی و افزایش سودآوری کسبوکارها شده است.
در این گزارش ذکر شده که تعداد نصبهای تقلبی شناساییشده در سال ۱۴۰۲ بیش از یکمیلیون نصب و میانگین نرخ تقلب ۵ درصد بوده است. همچنین میزان صرفهجویی اقتصادی که با تشخیص تقلب ممکن شده است، بیش از ۵ میلیارد تومان عنوان شده.
این گزارش حاکی است که بیشترین نرخ تقلب در سال ۱۴۰۲ در دسته «خرید» و رایجترین نوع تقلب Click Injection بوده است.
گزارش موبایل مارکتینگ نشان میدهد در دستههای مختلف، ۱۰ درصد کل نصبهای دسته خرید، تقلبی بوده و در دستههای پخش فیلم، ابزار و آموزش هم ۸ درصد نصب تقلبی دیده میشود. در اپلیکیشنهای دسته سبک زندگی نیز ۷ درصد نصبها تقلبی بودهاند.
همچنین از مجموع دستگاههای ثبتشده در ادتریس، دستگاههای برند سامسونگ بیشتر از همه بودهاند که با اطلاعات سهم بازار گوشیهای تلفن همراه کشور همخوانی دارد.
اما در میان گوشیهای سامسونگ نیز گوشی گلکسی A12 سپس گوشیهای A10 و A14 پرطرفدارترین گوشیها بودهاند. البته افزایش سهم بازار شیائومی نیز قابلتوجه است.
دلیل حضورنداشتن برند آیفون در نمودار مربوط به برند گوشیهای مورداستفاده نیز تمرکز اپلیکیشنهای ایرانی بر کاربران سیستمعامل اندروید است.
در میان اپراتورها نیز همراه اول در مجموع تمامی دستهها پراستفادهترین اپراتور بوده است.
این گزارش در بخش دیگری نصبهای ارگانیک و غیرارگانیک را در دستههای مختلف اپلیکیشنها مقایسه میکند.
بیشترین میزان کمپینهای تبلیغاتی برای اپلیکیشنها در سال گذشته در دسته ابزار بوده که در دیماه انجام شده است.
گزارش موبایل مارکتینگ نشان میدهد سال ۱۴۰۲ از ابتدای تابستان تا اوایل زمستان روند روبهرشدی در میزان تبلیغات مشاهده میشود که نقطه اوج آن دیماه است. علت این رشد را میتوان با کمپینهای متعدد، مانند شب یلدا و بلک فرایدی در این بازه زمانی مرتبط دانست.
سال ۱۴۰۲ دسته بازی رشد قابلتوجهی در تمایل به تبلیغات برای جذب کاربر جدید کرده است و نکتـه قـابلتـوجه کـاهش میزان تبلیغـات در سـه دسـته آمـوزش، خرید و ابزار نسبت به سال ۱۴۰۱ است.
در این میان، دسته بازی تمایل بیشتری به تبلیغات برای جذب کاربران جدید نشان داده و در مقابل، تبلیغات در دسته آموزش نسبت به سال قبل بیشترین کاهش را داشته است.
این گزارش رفتار کاربران در دستههای مختلف اپلیکیشنها را نیز بررسی کرده است.
بر این اساس دسته پخش فیلم و بازی بیشترین مدت سشن و دسته مالی کمترین مدت سشن را داشته که دلیل آن انجام تراکنشهای سریع است.
این اطلاعات میتواند به مارکترها در تعیین زمان بهینه برای تعامل با کاربران کمک کند؛ بهعنوان مثال، بیشترین زمان فعالیت کاربران در روز بین ساعت ۱۲ تا ۱۴ و شب بین ساعت ۲۰ تا ۲۲ بوده است.
متن کامل گزارش جامع موبایل مارکتینگ ادتریس را میتوانید اینجا مطالعه کنید.
پاسخ ها