ارزبری خودروهای داخلی، یکی از مواردی است که تأثیر قابلتوجهی بر قیمت خودروها میگذارد. در مطلب پیش رو نگاهی به این موضوع داریم.
ارزبری خودروهای داخلی یکی از مواردی است که تأثیر قابلتوجهی بر قیمت خودروها میگذارد. درواقع با افزایش نرخ ارزهای خارجی، خودروسازان خواهان افزایش قیمت خودروهایشان میشوند. براساس آمار ارائهشده از سوی وزارت صمت، در سال گذشته صنعت خودرو هشت میلیارد دلار ارز مصرف کرده است. بیشترین میزان ارز مصرفی در سال گذشته، صرف خرید و واردات قطعات خودرو شده. بهعبارتی، خودروهای مونتاژی بالاترین میزان مصرف ارز صنعت خودروسازی را در سال گذشته داشتهاند.
در ردههای بعدی ارزبری خودروهای داخلی واردات قطعات موتورسیکلت، کامیون، خودروهای سواری نو و اتوبوس قرار داشتهاند. واردات خودروهای سواری نو در سال گذشته 224 میلیون دلار ارز مصرف کرده است. اگر قیمت هر خودروی وارداتی را بهطور میانگین 20 هزار دلار درنظر بگیریم، 11,200 دستگاه خودرو در سال گذشته برای واردات به کشور ارز دریافت کردهاند. این رقم با اعداد اعلامی گمرک برای واردات خودرو که حدود 10 هزار دستگاه است، مطابقت نسبی دارد.
بخشی از نمودار ارزبری خودروهای داخلی که چندان موردتوجه کاربران و کارشناسان نیست، سهم مربوط به واردات قطعات موتورسیکلت است. طی سال 1402، مبلغ 782 میلیون دلار صرف واردات قطعات موتورسیکلت به کشور شده. درواقع تولیدکنندگان موتورسیکلت در ایران بهواسطه سالها تولید موتورهای طرح هوندا، قابلیت توسعه محصولات جدید از دست داده و اکنون به مونتاژکاران موتورهای چینی تبدیل شدهاند. با حذف موتورهای کاربراتوری بهدلیل آلایندگی، تولیدکنندگان موتورسیکلت چارهای جز مونتاژ موتورهای چینی در داخل ندارند.
کمترین میزان ارزبری خودروهای داخلی در سال 1402 نیز به اتوبوسها اختصاص یافته است. بخش اتوبوس تنها 25 میلیون دلار ارز دریافت کرده. قیمت هر اتوبوس خارجی حدود 130 هزار دلار است و با این رقم میتوان 192 دستگاه اتوبوس به کشور وارد کرد؛ حال آنکه ناوگان مسافربری ایران درحالحاضر به بیش از هفت هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد. براساس آنچه در نمودار بالا میبینیم، بخش واردات اتوبوس در سال 1403 به توجه جدی وزارت صنعت نیاز دارد.
پاسخ ها