وزارت صمت از تامین ارز خودروهای مونتاژی برای ایفای تعهدات خبر داده است. خودروسازان خصوصی طی ماههای اخیر از کمبود ارز گلایه داشتند.
طی چندماه گذشته، خودروسازان خصوصی و در رأس آنها بهمن موتور از کمبود و گرانی ارز گلایه داشتند. کمبود ارز باعث ایجاد وقفه در تولید خودروهای مونتاژی و همچنین افزایش قیمت آنها شده بود. اکنون وزارت صمت از تأمین ارز خودروهای مونتاژی برای ایفای تعهدات خبر داده است. این خبر را خبرگزاری تسنیم منتشر کرده که در آن نام و سمت دقیق مقام وزارت صمت عنوان نشده است.
درحالحاضر بخش قابلتوجهی از خودروهای مونتاژی در کشور را اتومبیلهای چینی تشکیل میدهند. خودروسازان ایرانی ناچارند برای تأمین قطعات و ادامه تولید، خریدهای خود را از طریق ارزهای بینالمللی انجام دهند. میزان داخلیسازی خودروهای مونتاژی بسیار محدود است و در بهترین حالت به 50 درصد میرسد. البته اکثر خودروهای مونتاژی داخلیسازی 20 درصدی دارند. بنابراین 80 درصد قطعات آنها از طریق منابع چینی و به وسیله ارز تأمین میشود.
بروز مشکل در تأمین ارز خودروهای مونتاژی، باعث شد تا خودروسازان خصوصی درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت و سپس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهند. همچنین خودروسازان در تولید محصولات مونتاژی تعلل به خرج دادند که حاصل آن کمبود عرضه خودرو به بازار بود. طی هفتههای اخیر نیز شاهد تجمعات اعتراضی متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی در قالب سامانه یکپارچه بودیم.
اکنون وزارت صمت نیز از تأمین ارز خودروهای مونتاژی خبر داده است تا این شرایط را کنترل کند. البته مشخص نیست عدم اعلام نام مسئول مصاحبهکننده در گفتگو با تسنیم، تأثیرگذاری این خبر را کاهش میدهد یا خیر. همچنین طی روزهای آینده، خودروسازان خصوصی پاسخ این گفتهها را بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم خواهند داد. درصورتیکه تولید خودروسازان خصوصی افزایش یابد و شرایط فروش متعدد را از سوی این شرکتها شاهد باشیم، مشخص است که ارز تأمین شده و به مرحله تولید وارد شده است. در سوی دیگر اگر خودروسازان خصوصی همچنان از کمبود ارز گلایه کنند یا محصولات خود را روانه بازار نکنند، رویه وزارت صمت در کنترل این بخش از بازار با مشکل مواجه خواهد شد.
پاسخ ها