سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

سایپا با همکاری چینی ها موتور هیبریدی می سازد!

سایپا با همکاری چینی‌ها،‌ موتور هیبریدی می‌سازد!

براساس اعلام مدیران سایپا، پروژه‌هایی برای تولید موتور هیبریدی از طریق همکاری با شرکای چینی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

سایپا یکی از دو خودروساز بزرگ ایران است که در مقایسه با ایران‌خودرو، محصولات آن از تنوع کمتری برخوردار هستند. عمده محصولات سایپا درحال‌حاضر با تکیه بر موتور 1.5 لیتری هشت‌سوپاپ M15‌ به بازار عرضه می‌شوند. این موتور نسخه بهینه و حجیم‌شده از موتور معروف پراید است که اکنون سایپا آن را M13‌ می‌نامد. شرایط دشوار سایپا در بحث پیشرانه، این شرکت را به‌سمت همکاری با شرکت‌های چینی کشانده است تا از آن‌ها برای توسعه موتور هیبریدی خود کمک بگیرد.

«هرمز راضی»، عضو هیئت‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل، در حوزه توسعه محصول گروه سایپا از همکاری این شرکت با شرکای چینی خود برای توسعه موتورهای جدید خبر داده است. او در حاشیه چهارمین سلسله سمینار خودروهای برقی اعلام کرد که سایپا درحال همکاری با یکی از خودروسازان چینی فعال در حوزه خودروهای الکتریکی است. همچنین پروژه‌هایی برای تولید موتور هیبریدی از طریق همکاری با شرکای چینی در دستور کار قرار دارد.

هواوی، همکار احتمالی سایپا در فرایند توسعه موتور هیبریدی

راضی به نام این خودروساز و نحوه همکاری با آن‌ها اشاره نکرده است. البته در کنفرانس فوق که توسط سایپا برگزار شد، نمایندگانی از بخش خودروی شرکت هوآوی حضور داشتند. این شرکت که به‌طور معمول با ساخته‌های فناورانه خود شناخته‌شده است، از مدتی پیش در بازار خودروی چین نیز حضور دارد. این شرکت به‌دلیل ارائه تجهیزات مخابراتی به ایران، از سال‌ها پیش مورد تحریم دولت ایالات‌متحده قرار دارد. به همین دلیل هواوی می‌تواند بدون نگرانی از تحریم‌ها با شرکای ایرانی همکاری کند.

توسعه موتور هیبرید با همکاری هوآوی

اخباری که طی روزهای اخیر از همکاری بین سایپا و خودروساز چینی درزمینه تولید موتور هیبریدی منتشر شدند، خوشحال‌کننده هستند؛ بااین‌حال بایستی به سابقه این شرکت درزمینه تولید موتورهای جدید نیز توجه داشت. با گذشت یک سال از رونمایی خودروهای شاهین پلاس و کادیلا با موتور ME16، این خودروها هنوز به خط تولید نرسیده‌اند. همچنین سایپا آریا که با پیشرانه دولیتری چینی‌ها به بازار عرضه خواهد شد، هنوز وارد مرحله تولید نشده است. آیا بهتر نیست که نخست موتورهای حجیم،‌ تنفس طبیعی و 16 سوپاپ توسط سایپا تولید شوند و سپس این شرکت به‌دنبال تولید موتورهای برقی و هیبریدی برود؟

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋