سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

بیانیه تپسی: ما قادر به ارائه خدمات مدرسه به همه دانش آموزان ثبت نام شده نیستیم

بیانیه تپسی: قادر به ارائه سرویس مدرسه برای همه دانش‌آموزان ثبت‌نامی نیستیم

یافتن سرویس مدرسه پس از ۱۰ روز از شروع سال تحصیلی، از دشواری‌هایی است که والدین با آن درگیر خواهند شد.

تپسی پس از انتقادات فراوانی که نسبت به روند سرویس تپسی مدرسه از سوی والدین صورت گرفت، با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که قادر به ارائه سرویس برای همه دانش‌آموزان ثبت‌نامی نیست. این خبر درحالی اعلام می‌شود که ۱۰ روز از شروع سال تحصیلی می‌گذرد و یافتن سرویس جدید، تقریباً کاری غیرممکن برای والدین است.

روابط‌عمومی تپسی با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد علی‌رغم تلاش‌هایشان در استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، تنها موفق شدند سرویس مدرسه را برای بخشی از دانش‌آموزان مهیا کنند:

«متأسفانه، قادر به ارائه سرویس برای همه دانش‌آموزان ثبت‌نامی نیستیم. این موضوع طی دو روز گذشته به تمامی والدینی که موفق به ارائه سرویس به آن‌ها نشدیم، اطلاع‌رسانی شد. ما انتظارات و نگرانی‌های والدین را درک می‌کنیم و ضمن قبول مسئولیت این اتفاق، عمیقاً از والدینی که موفق به ارائه خدمت به فرزندانشان نشده‌ایم، پوزش می‌خواهیم.»

تپسی خود را موظف دانسته است که در کنار بازپرداخت تمام هزینه‌ها، تا پایان مهرماه امکان جابه‌جایی دانش‌آموزان با تپسی را به‌صورت رایگان فراهم کند تا فرصتی برای جایگزین‌کردن سرویس داشته باشند.

این موضوع درحالی است که معمولاً تا پیش از آغاز مدارس، تکلیف سرویس دانش‌آموزان نهایی می‌شود و پس از آن یافتن سرویس مدرسه بسیار سخت است.

بیانیه تپسی: قادر به ارائه سرویس مدرسه برای همه دانش‌آموزان ثبت‌نامی نیستیم

توضیحات تپسی درباره شکست پروژه سرویس مدرسه

تپسی در بخش دیگری از اطلاعیه خود به دلایل عدم موفقیت سرویس جدیدش اشاره کرده است. آن‌ها مدعی هستند که علت ورودشان به حوزه سرویس مدرسه، کمک به والدین برای رفع دغدغه‌های موجود و ایجاد تحول در بخش سنتی سرویس مدارس از طریق حذف واسطه‌ها بوده است. به اعتقاد تپسی، استقبال والدین از این سرویس نشان داد که این نیاز به‌درستی شناسایی شده؛ اما آن‌ها موفق به پاسخگویی مناسب به این نیاز نشدند. علت آن نیز پیش‌بینی نادرست تیم تپسی از پیچیدگی‌های این سرویس و ظرافت‌های عملیاتی مربوط به آن عنوان شده است.

این تاکسی اینترنتی در ادامه به مهم‌ترین پیچیدگی‌های این سرویس اشاره کرده است:

  1. افزایش تقاضا: تعداد تقاضا به‌ویژه در هفته آخر شهریورماه، افزایش بسیار زیادی پیدا کرد. این اتفاق دو دلیل عمده داشت: 1) مشخص‌شدن تعرفه‌ها از سمت شورای شهر در هفته آخر شهریور و فاصله تعرفه سرویس مدارس با سرویس تپسی 2) تعیین تکلیف سرویس در برخی مدارس و عدم ارائه سرویس به بخشی از دانش‌آموزان
  2. محدودیت‌ها و چالش‌های ناوگان: ما برای ارائه این سرویس امکان استفاده از کل ناوگان فعال تپسی را نداشتیم، چرا که طبق آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزان، رانندگان سرویس مدارس باید مدارک اضافه‌تری نسبت به رانندگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی داشته باشند. بدقولی برخی نهادهای مسئول برای کمک به تأمین ناوگان هم این پیچیدگی را تشدید کرد. از سوی دیگر، رانندگانی که در این سرویس ثبت‌نام کرده و فعال شدند نیز درعمل، اقدام به کنسل کردن سرویس یا بی‌نظمی در رفت‌وآمد می‌کردند که می‌توانست باعث ایجاد مسائلی برای دانش‌آموزان با سنین پایین‌تر شود. برای رفع این مسئله، ما تلاش کردیم با آموزش رانندگان، افزایش معنادار درآمد راننده در سرویس مدرسه، معاف‌کردن رانندگان سرویس مدرسه از کمیسیون سایر سفرهایشان در تپسی و ارائه مشوق‌هایی از این دست، آن‌ها را به انجام سرویس ترغیب کنیم؛ اما این اقدامات کافی نبود. 
  3. عدم امکان آزمون و خطا: در ارائه محصولات نوآورانه، معمولاً زمانی برای آزمون و خطا و بهبود تدریجی محصول وجود دارد. اما با توجه به حساسیت این سرویس و دانش‌آموزان، ما فرصتی برای آزمون و خطا نداشتیم و نداریم و می‌بایست در مدت مشخص‌شده، نسبت به ارائه سرویس اقدام می‌کردیم. 

با توجه به پیچیدگی‌هایی که تپسی در بالا به آن‌ها اشاره کرده است، آن‌ها اعلام کرده‌اند که تصمیم گرفته‌اند در سال جاری، با تمرکز بر ارائه سرویس به بخشی از دانش‌آموزان و حل چالش‌های موجود، زمینه را برای ارائه سرویس مطمئن‌تر در آینده فراهم کند و با راه‌حل کامل‌تری در خدمت تمام والدین باشد.

اما به‌نظر می‌رسد با اتفاق پیش‌آمده دیگر کمتر کسی به چنین سرویسی اعتماد کند. شاید تپسی با بررسی دقیق‌تر و اجرای طرح برای برخی از مناطق شهر تهران، می‌توانست پاسخ‌گویی بهتری به این تقاضا داشته باشد و برای سال‌های بعد تجربه کسب کند.

وعده بازگشت کامل مبلغ به والدین و ارائه تسهیلات تا پایان مهر

تپسی در پایان اطلاعیه خود، ضمن عذرخواهی مجدد از والدین، اعلام کرد برای تسریع در بازگشت مبلغ پرداختی، والدین می‌توانند با اعلام شماره کارت از طریق لینکی که برای آن‌ها از طریق پیامک ارسال شده است، وجه پرداختی خود را ظرف 72 ساعت کاری، به‌صورت کامل دریافت کنند. همچنین والدین می‌توانند از طریق کدی که در پیامک برای آن‌ها ارسال شده است، تا پایان مهرماه از سفر رایگان تپسی برای رساندن فرزندشان به مدرسه استفاده کنند. در این مسیر، تیم پشتیبانی تپسی نیز به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به والدین خواهد بود؛ هرچند در انتقاداتی که نسبت به نحوه فعالیت تپسی مدرسه شده بود، بسیاری از گلایه‌ها متوجه تیم پشتیبانی تپسی بود. والدین در گفت‌وگو با دیجیاتو از عدم پاسخ‌گویی آن‌ها بابت مشکلات سرویس مدرسه، گله‌مند بودند.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋