سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

نیسان کانسپت 20-23 با طراحی بسیار زیبا و جذاب معرفی شد

کانسپت نیسان 20-23 با طراحی بسیار زیبا و جذاب معرفی شد

در طراحی این مفهومی، طراحان از مسابقات فرمول E و شبیه‌سازهای آنلاین مسابقات اتومبیلرانی الگوبرداری کرده‌اند.

شرکت نیسان از یک کانسپت جدید پرده‌برداری کرد. این کانسپت که 20-23 نام دارد، به‌مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس مرکز طراحی این شرکت در لندن توسعه پیدا کرده و از یک پیشرانه کاملاً برقی سود می‌برد. با این مفهومی، نیسان ضمن ادای احترام به هاچبک‌های جذاب و پرطرفدار خود، برداشتی آزاد از یک خودروی اسپرت شهری در آینده نزدیک را به‌‌نمایش می‌گذارد. در طراحی این مفهومی، طراحان از مسابقات فرمول E و شبیه‌سازهای آنلاین مسابقات اتومبیلرانی الگوبرداری کرده‌اند.

کانسپت نیسان 20-23

انتخاب نام 20-23 برای جدیدترین کانسپت نیسان تصادفی نیست. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، عدد 20 نشانگر بیستمین سالگرد تأسیس مرکز طراحی این شرکت در قلب شهر لندن (به‌اختصار NDE) است. عدد 23 هم به امسال اشاره می‌کند.

کانسپت نیسان 20-23 توسط تیمی از طراحان این شرکت در NDE طراحی شده است. جالب اینکه این تیم شامل اعضای جوان و کم‌سن‌وسال نیز می‌شود. در طراحی این کانسپت نیسان از اعضای NDE درخواست کرده که بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود، خودرویی را برای تردد در خیابان‌های لندن خلق کنند.

طراحی اسپرت و بسیار جذاب کانسپت نیسان 20-23

نتیجه کار طراحان مرکز طراحی NDE ستودنی است و کانسپت نیسان 20-23 چهره بسیار جذاب و متمایزی دارد. این خودروی مفهومی بیشتر یک پروژه تحقیقاتی از لحاظ طراحی خارجی محسوب می‌شود، به‌همین خاطر اطلاعاتی در رابطه با ابعاد یا مشخصات فنی آن موجود نیست. اما از آنجایی که نیسان این کانسپت هیجان‌انگیز را خودرویی شهری توصیف می‌کند، احتمالاً جثه‌ آن مشابه با مدل میکرا است.  

کانسپت نیسان 20-23

کانسپت نیسان 20-23 در دسته هاچبک‌های سه در جای می‌گیرد. در طراحی این مفهومی، طراحان توجه ویژه‌ای به مباحث آیرودینامیک داشته‌اند. از این رو، هم در نمای جلو و هم در نمای عقب شاهد استفاده گسترده از قطعات مربوط به هدایت جریان هوا هستیم. در نمای جانبی، کانسپت نیسان 20-23 گلگیرهای بسیار متورم و رینگ‌های مشابه با رینگ‌ خودروهای مسابقه‌ای بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کنند. این مفهومی ارتفاع بسیار کمی دارد و تایرهای آن دارای دیواره خیلی کوتاه هستند.

کانسپت نیسان 20-23

در نمای عقب، اسپویلر یک تکه بزرگ شاخص‌ترین المان کانسپت نیسان 20-23 است. به‌غیر از این، دیفیوزر حجیم و سرتاسری نیز چشم‌های بیننده را به سمت خود فرا می‌خواند! مثل چراغ‌های جلو، چراغ‌های حاضر در این نما هم گرد هستند. این چراغ‌ها در حقیقت از ترکیب دو نیم‌دایره ایجاد شده‌اند و کاراکتری خاص به 2030 بخشیده‌اند.

کانسپت نیسان 20-23

از دیگر ویژگی‌های جذاب ظاهری کانسپت نیسان 20-23 باید به رنگ خاکستری، درج شماره 23 روی ستون C و گلگیر عقب، دریچه سقفی مخصوص انتقال هوای تازه به کابین و شکاف‌های موجود روی گلگیرها اشاره کنیم؛ ضمن اینکه درهای این هاچبک اسپرت برقی رو به بالا باز می‌شوند.

کابینی از آینده

با آنکه کانسپت نیسان 20-23 بیشتر از نظر طراحی خارجی اهمیت دارد، اما طراحان در داخل کابین نیز سنگ تمام گذاشته‌اند و فضایی بسیار مدرن و آینده‌نگرانه خلق کرده‌اند. داشبورد و فرمان این مفهومی آنقدر متفاوت از مدل‌های کنونی است که خودروهای حاضر در فیلم‌های علمی-تخیلی در ذهن تداعی می‌شود.

کانسپت نیسان 20-23

نکته عجیب اینکه نیسان می‌گوید دو نمایشگر دیجیتال وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده را بر عهده دارند. اما در تصاویر کانسپت 20-23 نمی‌توان این نمایشگرها را پیدا کرد و مشخص نیست که آنها دقیقاً کجا نصب شده‌اند!

کمپانی نیسان در رابطه با مشخصات فنی تازه‌ترین مفهومی خود حرفی به‌میان نیاورده است. البته همان‌گونه که اشاره کردیم، کانسپت 20-23 یک طرح تحقیقاتی از نظر طراحی است و در آن نوع پیشرانه جزو اولویت‌های اصلی به‌شمار نمی‌رود. با توجه به این موضوع، می‌توان حدس زد که برخی از المان‌های ظاهری این مفهومی به مدل‌های آتی نیسان منتقل خواهد شد.

سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋