siavash.ramezani73

siavash.ramezani73

بهترین انیمیشن های جهان-لیست بهترین انیمیشن های تاریخ

سینما همیشه دری بوده به سوی خیال و رویا. لحظه‌ای که خودمان را وارد دنیایی می‌کنیم که برای لحظاتی، از زندگی کسل کننده روزمره دور بمانیم. اما در کنار سینما، صنعتی زیباتر، هیجان‌انگیزتر و بی‌حد و مرزتر وجود دارد به نام: انیمیشن (بخوانید پویانمایی!) که ما را به دنیایی به شدت خیالی‌تر، رنگارنگ‌تر و جذاب‌تر می‌برند. دنیاهایی که هیچ حد و مرزی برای رویا پردازی و خلق لحظات لذت بخش قائل نیستند. از پیکسار بگیرید تا ایلومینیشن، همه استودیوها سعی کرده‌اند در قالب دنیای رویایی و زیبایشان،‌ لحظاتی ماندگار را در ذهن مخاطب حک کنند. بیایید به همین بهانه، مروری دوباره بر بهترین انیمیشن های تمام تاریخ تا به امسال داشته باشیم.

 

از زمانی که دیزنی، میکی موس را خلق کرد تا کنون، انیمیشن های کلاسیک، بد، محشر و افتضاح به عرضه در آمدند! اما تعداد انیمیشن های خوب آنقدر زیاد است که می‌توان چندین و چند مقاله برای آن‌ها نوشت. پس بهتر است این را قبل از شروع معرفی بگویم چون جنگ پیش از صلح بهتر است! ممکن است تعدادی انیمیشن های مد نظرتان که به احتمال زیاد هم شاهکار باشند، در لیست به دلایلی نیامده باشند و از هر دوره یا از هر استودیو، به چند اثر بسنده شود. خب، این شما و این لیست بهترین انیمیشن های تمام تاریخ.

Bambi (۱۹۴۲)

  • کارگردان: دیوید هند
  • نویسندگان: پیرس پرس و لری موری
  • صداپیشگان: هاردی آلبرایت،‌ استن الکساندر، پیتر بن و تلما بوردمن

بامبی،‌ از آن دسته آثار کلاسیک دیزنی است که بعد از هشتاد سال، همچنان جایش را در قلب مخاطبانش حفظ کرده است. بودجه انیمیشن تنها ۸۵۸ هزار دلار بود و توانست در گیشه به فروش ۲۷۰ میلیون دلاری دست پیدا کند! داستان بامبی از این قرار است که آهویی به نام بامبی به دنیا می‌آید که قرار است در آینده، شاهزاده جنگل بشود و از آنجا در برابر شکارچیان محافظت کند. محبت بین او و مادرش، سبب به وجود آمدن یک وابستگی می‌شود و یک روز، مادر بامبی به دست شکارچیان کشته می‌شود.

Bambi نه تنها یکی از کلاسیک‌ترین کارهای دیزنی است، بلکه تا امروزه از نحوه داستان گویی آن در این استودیو استفاده شده و از این جهت نیز جز مهم‌ترین دانلود انیمیشن های این لیست محسوب می‌شود. در آن زمان، دیزنی با مسائلی از همچون مرگ عزیزان، آشنایی با مفاهیم عمیق زندگی و مسائل روزمره سعی می‌کرد با مخاطبان کودکش سخن بگوید. Bambi از تاثیر مخرب انسان بر روی محیط زیست حرف می‌زند، چیزی که هنوز که هنوز است تاثیرش حس می‌شود و تمامی این موارد،‌ دلایلی هستند که Bambi یک شاهکار محسوب می‎‌شود.

انیمیشن Toy Story

  • کارگردان: جان لستر

  • سال ساخت: ۱۹۹۵
  • میانگین امتیازات Toy Story در IMDB: ۸/۳

داستان اسباب بازی، حماسه به‌یاماندنی و خاطره‌انگیز پیکسار در مورد دوستی‌های عمیق و خوبی‌ها و بدی‌های بزرگ شدن است، فیلمی که آغازگر دوره‌ای جدید در ساخت آثار انیمیشنی بود. این فیلم و دنباله‌های آن برای ربع قرن، موفقیت مالی عظیمی را برای این استودیو به ارمغان آوردند.

اما در میان این مجموعه، فیلم سوم بهترین اثر است که داستانی غیرمنتظره داشت. تاریکی و تلخی داستان آن، یکی از بزرگ‌ترین خطراتی بود که هنرمندان پیکسار به جان خریدند که البته ارزش ریسک کردن را داشت. تلخی ماجرا شاید بیشتر برای آن دسته از مخاطبانی محسوس بود که با خاطرات اندی و اسباب بازی‌هایش بزرگ شدند. از طرف دیگر فیلم چهارم و آخر این مجموعه هم در نوع خود اثری درخشان و غافلگیر کننده بود که با اتفاقی نه چندان شیرین به پایان رسید، جدایی وودی، کابوی محبوب و دوست داشتنی که دوستانش را ترک کرد تا زندگی جدید را آغاز کند.

انیمیشن Ratatouille

انیمیشن موش سرآشپز (راتاتویی)


رمی در انیمیشن موش سرآشپز یا راتاتویی

  • ژانر: ماجراجویی، کمدی

  • کارگردان: برد برد، جن پینکاوا
  • سال ساخت: ۲۰۰۷

 

شاهکار برد برد در خلق شخصیت رمی، موشی که آرزوی سرآشپز شدن را در سر می‌پرواند، پرتره‌ای تکان دهنده از هنرمندی مبارز است. شاید یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات این انیمیشن همانجایی است که آنتون ایگو، همان منتقد خونسرد و به ظاهر غیر قابل نفوذ، مقداری از راتاتویی که رمی برایش آمده کرده است را داخل دهانش گذشته و حین مزه مزه کردن آن، خاطره‌ای شیرین از دوران کودکی خود را به یاد می‌آورد.

 


سیمبا در انیمیشن شیرشاه

انیمیشن The Lion King

انیمیشن شیرشاه

  • ژانر: ماجراجویی، درام

  • کارگردان: راجر الرز، راب مینکوف
  • سال ساخت: ۱۹۹۴

درکنار حجم قابل توجهی از ترانه‌های جذاب و موسیقی خاطره‌انگیز، شخصیت‌های به یادماندنی و البته جادوی طنز و درام درکنار هم، این اقتباس آزاد از نمایشنامه هملت شکسپیر، یکی از موفق‌ترین آثار دهه‌ی ۹۰ بود که گیشه‌ی موفقی را تجربه کرد.

این موفقیت باعث شد لایو اکشنی با الهام از این انیمیشن ساخته شود که البته نتواست در حدواندازه اثر اصلی ظاهر شود. انیمیشنی که درشمار یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های انیمیشنی تمام دوران قرار دارد.

 

ربات بامزه وال ای در انیمیشن وال- ای

انیمیشن WALL·E

انیمیشن وال-ئی

  • ژانر: خانوادگی، ماجراجویی
  • کارگردان: اندرو استنتن
  • سال ساخت: ۲۰۰۸

انیمیشن وال- ئی، حماسه‌ای کمدی و پساآخرالزمانی با بارقه‌هایی از احساسات عاشقانه است که به زندگی یک ربات تنها که کارش جمع آوری زباله‌های کوچک است، می‌پردازد. بخش اعظم این انیمیشن تقریبا بی‌کلام است، بااین‌وجود جذابیت این اثر به اندازه‌ای بود که مخاطب عام قرن بیست و یکمی را به همدلی با روباتی تشویق کرد که به سختی کلمه‌ای به زبان آورده و با دیگران ارتباط برقرار می‌کرد.

وال- ئی با آن چشمان درشت مهربان و روحیه حساس و رمانتیک خود، یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های استودیو پیکسار است که بینندگان را حقیقتا مجذوب خود کرد.

انیمیشن کوکو – Coco از بهترین انیمیشن های تاریخ

  • سال ساخت: 2017
  • کارگردان: لی آنکریخ (Lee Unkrich)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.4/10

بهترین انیمیشن های دنیا

انیمیشن کوکو یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین ساخته‌های استودیو پیکسار است. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی لی آنکریخ، داستان پسر جوانی به نام میگل را در جریان مراسم شب مردگان مکزیک دنبال می‌کند. از جمله صداپیشگان این اثر می‌توان به آنتونتی گونزالز، گیل گارسیا برنال و آلانا اوباخ اشاره کرد. کوکو با استفاده مناسب و خلاقانه از موسیقی، جایگاه خود به عنوان اثری متفاوت را در دنیای انیمیشن تثبیت می‌کند.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، مفهوم کوکو با الهام از مراسم روز مردگان مکزیکی‌ها پرداخت شده است. کوکو نخستین فیلم پرهزینه تاریخ بود که تمامی بازیگران آن لاتین بودند. این اثر موفق به کسب دو جایزه اسکار شد. کوکو از منظر تجاری و هنری موفقیتی مثال‌زدنی برای پیکسار بود. این انیمیشن به زیبایی به مفاهیم انسانی عمیقی چون خانواده، فرهنگ، زندگی و مرگ می‌پردازد. به جرات میتوان این انیمیشن را پرطرفدارترین انیمیشن جهان در حال حاضر دانست.

انیمیشن بالا – Up

انیمیشن های معروف دنیا

  • سال ساخت: 2009
  • کارگردان: پیت داکتر (Pete Docter) و باب پترسون (Bob Paterson)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.2/10

شاید بتوان Up را بزرگسالانه‌ترین و برترین انیمیشن سینمایی تاریخ دانست. این فیلم به کارگردانی پیت داکتر ماجرای سفر پیرمردی تنها به آفریقای جنوبی را دنبال می‌کند. کارل فردریکسن اکنون به انتهای زندگی خود رسیده است. او تمامی تجربیاتی را که یک نفر می‌تواند در طول زندگی خود داشته باشد گذرانده است؛ عشق، کار و استراحت همگی مفاهیمی جا افتاده برای کارل هستند. او در سال‌های پایانی عمر خود تصمیم می‌گیرد تا به وعده‌ای که به همسرش داده عمل کرده و با سفر به آمریکای جنوبی به رویای خود جامه عمل بپوشاند. در این سفر کودکی به نام راسل، کارل را همراهی می‌کند.

Up موفقیت تجاری و هنری بسیار خوبی برای پیکسار بود. منتقدان این اثر را یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ می‌دانند. از ویژگی‌های برجسته این فیلم می‌توان به صداپیشگی بی‌نظیر اد اسنر در نقش کارل و موسیقی احساسی مایکل جیاچینو اشاره کرد. دقایق ابتدایی این فیلم از ماندگارترین سکانس‌ها در تاریخ سینما هستند. این انیمیشن موفق به کسب دو جایزه در مراسم اسکار شد.

انیمیشن در جستجوی نمو – Finding Nemo از بهترین انیمیشن های تاریخ

لیست بهترین انیمیشن های دنیا

  • سال ساخت: 2003
  • کارگردان: اندرو استنتون (Andrew Stanton)، لی آنکریخ (Lee Unkrich)، آلن باریلارو (Alan Barillaro)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.1/10

یکی از محبوب‌ترین و بهترین کارتون های دنیا که داستان آن زیر آب می‌گذرد، انیمیشن در جستجوی نمو است. این انیمیشن ماجراجویانه محصولی از استودیو پیکسار است و توسط کمپانی والت دیزنی توزیع شده است. ایده اصلی داستان از اندرو استنتون بود. این انیمیشن یکی از انیمیشن های برتر دنیا و اولین انیمیشن پیکسار است که برنده اسکار بهترین انیمیشن شده است. انیمیشن در جستجوی نمو یکی از پرفروش‌ترین و بهترین انیمیشن های تاریخ ، و جزء 100 انیمیشن برتر دنیا است. استقبال از این انیمیشن سبب شد دنباله آن، انیمیشن Finding Dori، در سال 2016 اکران شود.

داستان ما جایی در اعماق اقیانوس آغاز می‌شود. نمو، یک دلقک‌ماهی کوچک و بازیگوش است که همراه با پدرش مارلین زندگی می‌کند. آنها زندگی خوبی دارند اما کنجکاوی نمو برای جستجو در اقیانوس، هر دو آنان را به یک سفر بسیار ماجراجویانه و مهیج می‌کشاند.

رالف خرابکار

رالف خرابکار

عنوان اصلی: Wreck-It Ralph
سال تولید: ۲۰۱۲
کارگردان: ریچ مور
امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰

انیمیشن کمدی کامپیوتری والت دیزنی داستان کاراکتر شریر یک بازی کامپیوتری را روایت می‌کند که در جهان بازی علیه نقش منفی خودش شورش می‌کند و آرزویش این است که به جای بدمن، تبدیل به قهرمان شود. بودجه‌ی تولید این انیمیشن ۱۶۵ میلیون دلار بود که در مقابل ۴۷۱ میلیون دلار در جهان فروش کرد که موفقیت خوبی محسوب می‌شد. از آن طرف هم در گلدن گلوب و هم در اسکار نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین انیمیشن شد. شش سال بعد دنباله‌ای هم روی آن ساخته شد به نام «رالف اینترنت را خراب می‌کند». منتقدان هم دوستش داشتند و ابراز کردند که این انیمیشن هم به درد کودکان می‌خورد و هم بزرگسالانی که سن‌شان آن‌قدر هست که ارجاعات فیلم به جهان بازی‌های کامپیوتری قدیمی را درک کنند.

درباره‌ی انتخاب بهترین انیمیشن‌های جهان

جهان انیمیشن‌ها که قبلا در انحصار دیزنی و چند استودیوی ژاپنی بود حالا بسیار گسترده شده است. علاوه بر این که استودیوهای مختلفی انیمیشن تولید می‌کنند، گروه‌های سنی مخاطب انیمیشن‌ها هم بسیار متنوع شده است. حالا دیگر انیمیشن‌های چند لایه‌ای موفق هستند که به جز مخاطب کودک، برای بزرگسالان هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

دیگر مثل سابق نیست که انیمیشن‌های دیزنی با مفاهیم ساده‌ای مثل شجاعت و مهربانی طرفدار داشته باشند. حالا مضامین پیچیده‌تر شده‌اند. به همین دلیل هم انتخاب بهترین کارتون‌های جهان کار سختی شده است. ما برای انتخاب بهترین کارتون‌های جهان سعی کرده‌ایم هم به مضمون، هم به فرم و هم به تازگی و بدعت توجه کنیم.

دیزنی و بعد از آن پیکسار استودیوهای پیشتاز در ساخت انیمیشن‌های برتر هستند و در خارج از آمریکا هم طبعا استودیوی گیبلی ژاپن توانسته گوی سبقت را از بقیه برباید. کشورهای بلوک شرق زمانی انیمیشن‌های قابل توجهی می‌ساختند اما از آنجا که اکرانشان محدود بود کمتر دیده شده‌اند و به همین دلیل متاسفانه در این فهرست بهترین انیمیشن‌ها جایی ندارند.

siavash.ramezani73
siavash.ramezani73

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋