siavash.ramezani73

siavash.ramezani73

15 دلیل گرم نشدن آب رادیاتورهای پکیج

 

امروزه استفاده از پکیج به عنوان یک وسیله گرمایشی به دلیل صرف عملکرد عالی آن بسیار گسترش یافته است. وجود کوچک ترین عیب در پکیج، باعث بروز مشکل در عملکرد عادی این دستگاه می شود. یکی از رایج ترین مشکلات گزارش شده توسط افراد، گرم نشدن آب رادیاتور پکیج است. گرم نشدن آب رادیاتور های پکیج به دلایل متنوعی اتفاق می افتد. برخی از دلایل گرم نشدن آب رادیاتور های پکیج نیاز به عیب یابی و تعمیر پکیج توسط تکنسین حرفه ای و با تجربه دارد. در ادامه این مطلب، دلایل اصلی گرم نشدن آب رادیاتور های پکیج بیان شده است.

 

  • بسته بودن شیر های رفت و برگشت زیر پکیج
  • بسته بودن شیر های بالا و پایین رادیاتور ها
  • سوختن یا معیوب بودن شیر سه طرفه موتوری
  • آشغال گرفتن و کثیفی توری صافی برگشت
  • وجود جرم و رسوب داخل رادیاتور ها و مبدل های اولیه و ثانویه
  • خرابی سنسور گرمایش یا NTC
  • فعال ماندن فلوسوئیچ یا فلومتر
  • خرابی پمپ سیرکولاتور پکیج
  • ظرفیت کم حرارتی سیستم نسبت به متراژ منزل
  • عدم هواگیری صحیح مدار رادیاتور
  • خرابی سوپاپ بای پس
  • کوتاه بودن ارتفاع شعله
  • عدم تنظیم فشار پکیج
  • کم بودن فشار آب ساختمان
  • معیوب بودن ترموستات
  1. بسته بودن شیر های رفت و برگشت زیر پکیج

یکی از دلایل گرم نشدن آب رادیاتور پکیج بسته یا نیمه باز بودن شیر های رفت و برگشت زیر پکیج می باشد. چهار شیر در قسمت زیرین پکیج از راست به چپ عبارتند از:

  • ورودی آب سرد
  • خروجی آب گرم مصرفی
  • مسیر برگشت رادیاتور ها
  • مسیر رفت رادیاتور ها

وظیفه این شیر های رفت و برگشتی زیر پکیج کنترل و تنظیم جریان آب به رادیاتورهای پکیج می باشد. در صورتی که تنظیم این شیر ها به درستی انجام نگرفته و یا بسته باشند، آب قادر به راه یافتن به رادیاتور ها نبوده و در نتیجه گرما انتقال نمی باید.

به منظور رفع مشکل گرم نشدن آب رادیاتور ها به دلیل بسته بودن شیر های رفت و برگشت زیر پکیج کافی است با چک کردن این شیر ها از باز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

 

  1. بسته بودن شیر های بالا و پایین رادیاتور ها

دو عدد شیر بر روی قسمت بالایی و پایینی رادیاتور پکیج قرار گرفته که ممکن است پس از نصب باز نشده و دلیل گرم نشدن آب رادیاتور پکیج باشد. برای باز نمودن شیر بالای رادیاتور که به شیر رفت نیز معروف است باید شیر را در جهت عقربه های ساعت چرخانده تا شیر های رفت رادیاتور باز شود. هم چنین برای باز نمودن شیر پایین یا همان شیر برگشت کافی است پس از برداشتن درپوش شیر، با کمک آچار آلن شیر را در جهت چپ به اندازه کافی بچرخانید تا شیر پایین هم باز شود.

  1. سوختن یا معیوب بودن شیر سه طرفه موتوری

در پکیج های دو مبدل به منظور هدایت آب با دمای بالا به سمت آب مصرفی و رادیاتور های پکیج از شیر سه طرفه موتوری استفاده می شود. باید توجه داشت که این شیر در پکیج تک مبدل مورد استفاده قرار نمی گیرد. خرابی شیر موتوری به دلیل آبریزی مغزی محرک باعث عدم دریافت دستور بالا بردن دمای آب توسط برد شده و مسیر رادیاتور بسته می شود و آب به سمت مبدل ثانویه حرکت نمی کند و در نتیجه آب پکیج گرم نخواهد شد.

شیر های سه طرفه موتوری در دو نوع پلاستیکی و برنجی در بازار وجود دارد. مزیت شیر سه طرفه موتوری پلاستیکی رسوب پذیری کمتر و مزیت شیر برنجی استحکام بیشتر بوده که در صورت معیوب بودن شیر سه طرفه ورودی لازم است نسبت به تعویض آن و به کار گیری یکی از انواع شیر سه طرفه ورودی بسته به کارکرد رادیاتور پکیج بپردازید.

به منظور تشخیص معیوب بودن شیر سه طرفه موتوری، پس از مطمئن شدن از برق 220 ولت Ac، پکیج را در حالت زمستانه گذاشته و سپس با باز کردن محرک شیر موتوری آب گرم را باز نمایید. اگر زبانه های آن به خوبی کار نکند به خراب شدن شیر سه طرفه ورودی پی خواهید برد.

  1. آشغال گرفتن و کثیفی توری صافی برگشت

توری صافی برگشت قبل از ورود شیلنگ ها به دیوار برای جلوگیری از ورود شن ریزه های معلق و رسوبات موجود در آب قرار دارد. در صورتی که توری صافی آشغال بگیرد، از عبور آب جلوگیری نموده و با وجود بالا رفتن دما، خطای عدم گردش آب بر روی دستگاه مشاهده می شود و در نتیجه آب رادیاتور های پکیج گرم نمی شود.

برای حل مشکل گرم نشدن آب رادیاتور پکیج ناشی از کثیف بودن توری، لازم است پس از تخلیه آب پکیج و رساندن فشار آب به صفر، به کمک آچار فرانسه سر صافی را باز کرده و توری را کامل تمیز کنید.

  1. وجود جرم و رسوب داخل رادیاتور ها و مبدل های اولیه و ثانویه

جمع شدن ذرات شن و ماسه در کف رادیاتور ها و مبدل های اولیه و ثانویه باعث اختلال در مسیر گردش آب و در نتیجه گرم نشدن آب رادیاتور های پکیج می شود. جرم گرفتن و ایجاد رسوب در لوله ها رادیاتور به دلیل سختی آب به وجود آمده و باعث کاهش فشار آب می شود.

به منظور از بین بردن رسوبات لازم است تکنسین تعمیر پکیج اقدام به تمیز کردن لوله ها با محلول های مخصوص جرم گیری با کیفیت نمود. دقت شود که شستشو با اسید و محلول های جرم گیری بی کیفیت باعث وارد شدن آسیب جدی به رادیاتور پکیج شود.

  1. خرابی سنسور دما یا NTC

هدف قطعه سنسور دما یا NTC در رادیاتور پکیج، تشخیص دمای آب است. کارکرد این قطعه بدین صورت است که اگر سنسور دما تشخیص دهد که دمای آب اندازه گیری شده از میزان تنظیم شده کمتر است، پکیج بلافاصله روشن شده و دمای آب افزایش پیدا خواهد کرد. حال اگر سنسور دما یا NTC به دلایل مختلف دچار اشکال شود، اطلاعات صحیح به برد الکترونیکی دستگاه منتقل نشده و سیستم پکیج بر اساس اطلاعات غلط، آب را گرم تشخیص داده و پکیج روشن نمی شود. پس در صورت معیوب بودن سنسور دما نمی توان انتظار گرم شدن آب رادیاتور را داشت.

  1. فعال ماندن فلوسوئیچ یا فلومتر

وظیفه فلوسوئیچ در پکیج، تشخیص باز و بسته شدن آب گرم مصرفی است. اگر فلومتر در وضعیت فعال بماند، در صورت بسته بودن آب گرم هم دستگاه به اشتباه تشخیص باز ماندن آب را می دهد. در این حالت با مشاهده چشمک زدن یک علامت مانند شیر آب بر روی صفحه نمایش، خطای عملکرد غلط فلومتر را نشان داده و متوجه گرم نشدن آب رادیاتور پکیج به دلیل خرابی فلوسوئیچ خواهیم شد.

برای مطمئن شدن از معیوب بودن قطعه فلومتر لازم است یک تعمیر کار حرفه ای پکیج، سیم های آن را اتصال کوتاه نموده و در صورت روشن شدن پکیج، متوجه خرابی فلوسوئیچ می شویم.

  1. خرابی پمپ سیرکولاتور پکیج

اصلی ترین دلیل فنی در گرم نشدن آب رادیاتور پکیج خرابی پمپ سیرکولاتور پکیج می باشد که در این حالت پمپ دستگاه معمولا جام یا سوخته است. وظیفه پمپ به گردش در آوردن آب و انجام عمل سیرکولاسیون می باشد. زمانی که این قطعه با مشکل مواجه شود و نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، آب در لوله های رادیاتور جریان پیدا نمی کند و باعث سرد شدن آب رادیاتور پکیج می شود. علائم خرابی پمپ پکیج شامل ریزش آب، تولید صدا، گیر کردن و معیوب شدن قطعات خود پمپ می باشد.

برای تشخیص جام کردن پمپ لازم است که دو طرف پمپ را با پیچ نگهدارنده باز کرده و با یک پیچ گوشتی کوچک، محور داخلی پمپ را بچرخانیم. اگر محور به راحتی به چرخش در بیاید متوجه جام نکردن پمپ شده و پمپ به احتمال زیاد سوخته است و باید آن را تعویض نمود.

  1. ظرفیت کم حرارتی سیستم نسبت به متراژ منزل

یکی از عوامل موثر در انتخاب مدل و نوع پکیج، متراژ و مساحت منزل بوده به طوری که با انتخاب مناسب ظرفیت پکیج از قدرت دستگاه برای تامین گرمای لازم برای کل محیط اطمینان حاصل کنیم. پایین بودن میزان ظرفیت حرارتی پکیج نسبت به سطح منزل باعث شده دستگاه توانایی گرم کردن آب رادیاتور دستگاه را نداشته باشد.

  1. عدم هواگیری صحیح مدار رادیاتور

از رایج ترین دلایل گرم نشدن آب رادیاتور پکیج، عدم هواگیری صحیح می باشد. وجود هوا در مسیر لوله های رادیاتور موجب عدم انتقال آب گرم شده و در نتیجه آب داخل رادیاتور گرم نمی شود. هواگیری رادیاتور پکیج باید به صورت دوره ای و توسط افراد حرفه ای انجام شود. در بساری از موارد، رادیاتور پس از هوا گیری باز هم در عملکرد رادیاتور مشکل وجود دارد و هوا گیری به خوبی انجام نشده و لازم است مجددا انجام شود و تا ادامه داشتن خروج آب ادامه دهید تا از هوا گیری کامل اطمینان حاصل کنید.

 

به منظور هوا گیری رادیاتور پکیج لازم است در ایتدا پکیج را خاموش کرده و شیر هوا گیری که در قسمت چپ قرار دارد را باز کنید تا هوای داخل رادیاتور کاملا خارج شود. زمانی که متوجه خروج آب به همراه هوا از رادیاتور شدید، هواگیری به طور کامل انجام شده است.

  1. خرابی سوپاپ بای پس

ممکن است در شرایط خاصی، برای جلوگیری از وارد شدن فشار زیاد به پمپ پکیج در اثر افت فشار در مسیر گرمایش و یا گرفتگی لوله ها، از سوپاپ بای پس برای وصل نمودن مسیر رفت و برگشت مدار گرمایش و گردش آب به نحو احسن استفاده شود.

 

در صورت خرابی و گرفتگی سوپاپ بای پس، آب گرم شده ئر مسیر سوپاپ اطمینان دور می زند و آب رادیاتور پکیج گرم نمی شود. به منظور رفع ایراد در سوپاپ بای پس باید سوپاپ بای پس را باز نموده و به تمیز کردن لوله مسی از گرفتگی ها پرداخت. مبدل ثانویه پکیج د. مبدله نقش مسیر بای پس را ایفا می کند.

  1. کوتاه بودن ارتفاع شعله

یکی از دلایل گرم نشدن آب رادیاتور پکیج، کم بودن میزان شعله است. میزان ارتفاع شعله پکیج با تنظیم فشار گاز ورودی، کنترل می شود. در صورت کوتاه بودن میزان ارتفاع شعله به دلایل کم بودن فشار گاز ساختمان یا تنظیم نبودن شیر ماژوله گاز، آب رادیاتور پکیج به خوبی گرم نخواهد شد.

  1. عدم تنظیم فشار پکیج

لازمه گرم شدن آب در رادیاتور پکیج، میزان مشخصی از فشار پکیج است. عدد فشار بر روی نمایشگر پکیج قابل مشاهده است و در صورتی که فشار از 1.5 بار کمتر باشد، آب رادیاتور پکیج گرم نمی شود.

  1. کم بودن فشار آب ساختمان

یکی از دلایل گرم نشدن آب رادیاتور پکیج که به آن دقت کافی نمی شود، کمبود فشار آب و گاز داخل ساختمان می باشد. با باز نمودن یکی از شیر های مصرفی ساختمان متوجه فشار آب کم ساختمان شده که موجب می شود جریان آب تا حد زیادی افت یابد و گرم شدن آب رادیاتور پکیج دچار مشکل شود. نصب پمپ آب می تواند راه حل رفع مشکل کم بودن فشار آب ساختمان باشد.

  1. معیوب بودن ترموستات

ترموستات یکی از قطعه های مهم در پکیج بوده که عملکرد آن کنترل دما می باشد. لازم است درجه ترموستات در آغاز کار دستگاه به میزان بالا باشد تا به خوبی کار کند. در صورت تنظیم اشتباه کنترل ها و خرابی ترموستات، دمای دستگاه بالا نرفته و در نتیجه برد الکترونیکی دستگاه با خطای بیش از حد بودن حرارت مواجه خواهد شد و فرمان خاموش کردن شعله را صادر می کند. در نتیجه دستگاه توانایی گرم کردن آب رادیاتور پکیج را نخواهد داشت. راه حل رفع این مشکل، عوض کردن سنسور حد پکیج توسط تعمیر کار با تجربه پکیج می باشد.

 

siavash.ramezani73
siavash.ramezani73

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋