shiralat.top

shiralat.top

مزایای آبکاری کروم

مزایای آبکاری کروم

آبکاری کروم یک فرآیند آبکاری پر استفاده برای روکش شیرآلات است که مزایای بیشماری دارد. آبکاری کروم بسیار موثر است و با خواص آبگریز خود مقاومت بالایی در برابر خوردگی و سایش در طولانی مدت دارد. سختی و مقاومت پوشش کروم در شیرآلات در برابر اکسید کننده ها نه تنها در صنعت تولید شیرآلات بلکه در صنایع مختلف هم اهمیت بسزایی دارد. کروم یک عنصر شیمیایی و یک فلز موجود در طبیعت است. اما استفاده از به صورت جامد عملی نیست. مزایای واقعی آبکاری کروم هنگامی مشخص می شود که به شکل پوششی  بر روی فلزات دیگر مثل آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، برنج، مس یا پلاستیک قرار بگیرد. اکثرا افراد کروم را با دیگر مواد شیمیایی مثل آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ اشتباه شناسایی می کنند. اما از مزایای آبکاری کروم جلوه و درخشندگی بیشتری دارد و در واقع شبیه آینه انعکاس بیشتری نیز دارد. آبکاری کروم همچنین نقش عمده ای در پوشش چند لایه به همراه سایر فلزات ایفا می کند که حتی بیشتر از مزایای تزئینی آن مورد توجه قرار میگیرد. آبکاری کروم مزایای بیشماری در صنعت تولید شیرآلات دارد و می توان گفت محال است بتوانید جایگزین درخوری برای آن پیدا کنید. به همین علت قصد داریم شما را با مزایا و معایب آبکاری کروم در سایت شیرآلات تاپ آشنا کنیم.

 

آبکاری کروم چگونه انجام می شود؟

برای آبکاری کروم بر روی بدنه ی شیرآلات یون های کروم آزاد شده در محلول الکترولیت بر روی فلز دیگر قرار گرفته و لایه نازکی را تشکیل می شود. فلز کروم به قطب مثبت باتری یا آند و فلز مورد نظر به قطب منفی یا کاتد متصل شده و در محلول الکترولیت یا همان اسید سولفوریک یا اسید کرومیک قرار می گیرد. هنگامی که کروم در آند خورده شده در محلول الکترولیت حل میگردد آب فلز تشکیل شده و بر روی کاتد رسوب میکند و یک لایه ی نازک آبکاری کروم بر روی بدنه ی شیرآلات پوشیه می شود.

 

آبکاری کروم چیست؟

آبکاری کروم به طور کلی به دو دسته سخت و تزئینی طبقه بندی می شود. پوششی سخت و ضخیم روی مواد اولیه با چسبندگی دائمی اعمال می کند و به آن آبکاری کروم صنعتی یا کروم کاری هم گفته می شود. آبکاری کروم برای تصفیه تقریباً همه انواع فلزات از جمله فولاد، مس، آلیاژهای فولادی، آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهای روی، تنگستن و غیره استفاده می شود. در آبکاری کروم تزئینی از مس یا نیکل به عنوان لایه میانی استفاده می شود که روی آن یک روکش کروم نازک اعمال می شود. لایه میانی یعنی همان آبکاری مس یا نیکل، با مقاومت سایشی کمتر، چسبندگی ضعیف تری نسبت به روکش کروم دارد و به سرعت فرسوده می شود. مواردی نیز وجود دارد که روکش کروم مستقیماً روی مواد تزئینی خاصی اعمال می شود، اما از نظر فنی می توان آن را آبکاری کروم سخت در نظر گرفت، اگرچه از لایه نازک تری استفاده می شود و هدف متفاوت است.

 

آبکاری کروم سخت 

آبکاری کروم سخت که به عنوان کروم کاری صنعتی یا کروم کاری به شکل مهندسی نیز نام برده می شود، برای کاهش اصطکاک، مقاومت در برابر خراش و افزایش مقاومت سطح در برابر مواد شیمیایی انجام می شود. ضخامت این کروم کاری بین 20 تا 40 میکرون و بسیار سخت است و تا 100 میکرون قابل افزایش است. لازم به ذکر است که با افزایش ضخامت لایه کروم، عیوب سطحی بیشتر نمایان می شود، زیرا آبکاری کروم خاصیت صاف شدن را ندارد.

 

آبکاری کروم تزئینی

از آبکاری کروم تزئینی برای افزایش جلوه شیرآلات و افزایش مقاومت شیرآلات در برابر خوردگی بکار گرفته می شود. ضخامت پوشش کروم در حالت تزئینی بین 0.05 تا 0.5 میکرون و در اکثر موارد بین 0.13 تا 0.25 میکرون قابل تغییر است. روکش کروم تزئینی معمولاً روی یک لایه نیکل استفاده می شود و در ساخت تزئینات مورد استفاده در ساخت قطعات خودرو و لوازم آشپزخانه استفاده می شود. 

 

مزایا و معایب آبکاری کروم

آبکاری کروم بر سطح شیرآلات می تواند 3 یا 6 ظرفیتی باشد. از جمله مزایای عملکردی آبکاری کروم سه ظرفیتی، عملکرد بالاتری در کاتد و حتی  قدرت پرتاب بهتری دارد. قدرت پرتاب بهتر به معنای عملکرد بهترو حتی تولید با کیفیت بیشتر است زیرا به دلیل چگالی جریان کمتر، برق کمتری مورد نیاز است. این فرآیند نسبت به کروم هگزا دوام بیشتری دارد زیرا می تواند قطع برق را تحمل کند. از دیدگاه سلامتی، کروم سه ظرفیتی ذاتاً سمی تر از کروم شش ظرفیتی است. کروم شش ظرفیتی به دلیل سمیت کم آن به طور دقیق تنظیم نمی شود که هزینه های کلی را کاهش می دهد. سایر مزایای آبکاری کروم از دید سلامتی عبارتند از راندمان بالاتر کاتد که منجر به انتشار کمتر کروم در هوا می شود و غلظت کمتر آن باعث ضایعات کروم کمتر و تجزیه آندی کمتر می شود. جالب است بدانید که کروم سه ظرفیتی برای کاربردهای پوشش سخت و مقاومت در برابر خوردگی پوشش های ضخیم تر به اندازه کروم شش ظرفیتی مناسب نیست و هزینه مواد شیمیایی آن بیشتر است و به دلیل ناخالصی های فلزی، واکنش ها را می توان با استفاده از کروم سه ظرفیتی کنترل کرد که این کار بسیار دشوار تر خواهد بود.

shiralat.top
shiralat.top

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋