shimarahmani346

shimarahmani346

پست هام رو دنبال کنید.سعی میکنم مطالب مفید و کاردبردی براتون بگذارم.

معرفی انواع کپسول آتش نشانی

 

کپسول آتش نشانی یک ظرف استوانه ای است که با ماده خاصی تحت فشار پر شده و در هنگام آتش سوزی به ما کمک می کند تا آتش را کنترل کرده و از گسترش آن جلوگیری کنیم. از آنجایی که نوع آتش سوزی متفاوت است; نحوه برخورد با آن نیز متفاوت است و بستگی به نوع آتش سوزی دارد. به همین دلیل به مرور زمان کپسول های آتش نشانی مختلفی ساخته شده است که هر کدام مناسب بوده و برای آتش سوزی های مختلف قابل استفاده هستند. با ما همراه باشید تا با انواع کپسول های آتش نشانی و کاربرد آنها آشنا شوید.


انواع مختلف کپسول آتش نشانی


هنگام خرید کپسول آتش نشانی با این سوال مواجه می شوید که (کدام کپسول آتش نشانی را بخرید)، مقاله زیر می تواند به شما در تصمیم گیری صحیح در هنگام خرید کمک کند. همچنین می توانید با کارشناسان آرمان فایر تماس بگیرید. مشاوره رایگان بگیرید و خرید خود را با خیال راحت انجام دهید. در زیر با انواع کپسول های آتش نشانی و همچنین ویژگی ها و ماهیت هر یک از آنها آشنا خواهید شد:


کپسول پودر و گاز

کپسول CO2

کپسول فوم

کپسول آب و گاز

کپسول بیورسال

انواع کپسول آتش نشانی بر حسب وزن


وزن کپسول آتش نشانی را می توان با توجه به مساحت محل نصب کپسول و میزان و نوع مواد قابل احتراق موجود در محیط تعیین کرد. کپسول های آتش نشانی عموماً به صورت دستی تا وزن 12-14 کیلوگرم و چرخ دار برای وزن های بزرگتر طراحی شده اند. هرچه کپسول سنگین‌تر باشد، سطح پوشش آن بیشتر است (یعنی منطقه‌ای که خاموش‌کننده می‌تواند آتش را خاموش کند).
طبق استاندارد، کپسول هایی با وزن کمتر از 18 کیلوگرم در ارتفاع 1 متری و بیش از 18 کیلوگرم در ارتفاع 1.5 متری نصب می شوند، بنابراین سر کپسول در این ارتفاع قرار می گیرد. اطلاعات بیشتر در مورد استانداردهای نصب کپسول آتش نشانی این مقاله به شما کمک خواهد کرد.


معرفی کپسول آتش نشانی


به طور کلی کپسول های آتش نشانی دارای قسمت های زیر می باشند:
در داخل بدنه استوانه ای بسته به نوع کپسول حاوی پودر تحت فشار، آب یا گاز CO2 است.
دسته ای که برای جابجایی غلاف استفاده می شود.
یک سنجاق سوزن مانند بین سیلندر و دسته از خروج محتویات سیلندر تا زمانی که از مهر و موم آن رها شود جلوگیری می کند.
اهرم یا اهرمی که محتوای یک عبارت را پس از انتشار آن فشار می دهد.
لوله راهنما که سرعت مواد را افزایش داده و مستقیماً به سمت آتش هدایت می کند. این یک شیپور است مانند قوطی های CO2.

رنگ کپسول آتش نشانی


در گذشته کپسول های آتش نشانی در رنگ های مختلف نمایش داده می شد تا کاربر بتواند به سرعت از کپسول مناسب استفاده کند. به عنوان مثال، کپسول های آب قرمز، کپسول های CO2 سیاه، کپسول های پودری آبی و کپسول های بیوورسال به رنگ سبز هستند. اما در ایران اکثر کپسول ها معمولا قرمز رنگ هستند و تفاوت هر کدام با یک خط رنگارنگ روی بدنه مشخص می شود.


از کپسول آتش نشانی استفاده کنید


هنگام استفاده از کپسول آتش نشانی باید به نوع کپسول آتش نشانی توجه شود. از آنجایی که استفاده از کپسول های آتش نشانی متفاوت است و با توجه به انواع آتش، نوع کپسول های آتش نشانی مورد نیاز نیز متفاوت است. در زیر توضیحی در مورد استفاده از انواع کپسول های آتش نشانی آورده شده است:
کپسول آتش نشانی co2
کپسول‌های CO2 عمدتاً در فضاهای بسته و آتش‌سوزی‌های الکتریکی و وسایل الکترونیکی استفاده می‌شوند، زیرا رسانای الکتریسیته نیستند و بر چنین وسایلی تأثیر نمی‌گذارند.


کپسول آتش نشانی Co2

تا حد امکان از مصرف این نوع کپسول ها در فضای باز خودداری کنید. زیرا باعث پراکندگی گاز و کاهش راندمان آن می شود. با توجه به اینکه قدرت پرتاب آن بین 2 تا 4 متر است باید تا حد امکان به آتش نزدیک باشد. حداقل زمان تخلیه این کپسول های آتش نشانی حدود 16 ثانیه است. اگر کمتر از 10 درصد استفاده شود، می توان از آن دوباره استفاده کرد. از این نوع کپسول برای اطفاء حریق نوع B و C استفاده می شود.
کپسول آتش نشانی آبی (آب و گاز)
برای تامین فشار در این نوع کپسول از گاز CO2 در داخل یک کارتریج استفاده می کنند.
کپسول آتش نشانی آبی (آب و گاز)
این نوع اگزوز کنترل نمی شود یعنی در صورت خروج گاز از کارتریج امکان استفاده مجدد وجود ندارد. از این نوع کپسول برای اطفاء حریق در اشیاء چوبی، جعبه های مقوایی، مبلمان، فرش و ... استفاده می شود. این نوع کپسول برای اطفاء حریق نوع A مناسب است.

کپسول آتش نشانی فوم

حباب بیان با دسته ای خردل در اطراف آن برای خاموش کردن آتش مایع استفاده می شود.
خاموش کننده فوم
فوم نیز مانند آب بر روی برخی از مواد مانند مواد الکتریکی یا کاغذی اثر منفی دارد و نباید از آن استفاده کرد. استفاده از این نوع کپسول نسبت به سایر کپسول ها کمتر است اما بهترین کپسول آتش نشانی برای اطفاء مایعات قابل اشتعال می باشد. فوم به سرعت سطح مایع را می پوشاند و با جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آن از پخش شدن آن جلوگیری می کند. این نوع کپسول برای اطفای حریق نوع B مناسب است.


کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز)

از این نوع کپسول برای اطفای انواع آتش سوزی استفاده می شود. اما موثرترین کاربرد آن خاموش کردن آتش مایعات و فلزات است.
کپسول آتش نشانی پودری (پودر و گاز)
تفاوت اصلی این نوع کپسول ها در نوع پودر به کار رفته در آن ها می باشد که توضیحات آن در مقاله انواع پودر خاموش کننده آورده شده است. این نوع کپسول برای آتش سوزی های بزرگ، مایعات قابل اشتعال، منابع الکتریکی و گازهای قابل اشتعال مناسب است. این نوع کپسول برای اطفا حریق نوع A، B، C و D مناسب است.


کپسول آتش نشانی بیورسال

کپسول‌های بیوورسال دارای ویژگی‌های زیر هستند و برای اطفای حریق شامل مواد جامد و مایعات قابل اشتعال مانند کاغذ، پارچه، پلاستیک، چوب، روغن، گازوئیل و حلال‌ها مناسب هستند:
دوستدار محیط زیست
آتش برنمی گردد
غیر خورنده
قدرت بسیار بالا برای اطفاء حریق های بزرگ
خاموش کننده هر 4 عنصر انتشار آتش (زنجیره اکسیژن - حرارت - سوخت - آتش)
این نوع کپسول برای کپسول های آتش نشانی نوع A و B مناسب می باشد.


تفاوت بین CO2 و کپسول آتش نشانی پودری


دو نوع تفاوت برای این دو کپسول وجود دارد، یکی تفاوت در ظاهر و دیگری تفاوت در استفاده. کپسول CO2 از نظر ظاهری استوانه ای بدون خط جوش در بدنه است و دهانه خروجی آن قیفی شکل است اما کپسول پودری اینطور نیست. از نظر کاربرد، کپسول های پودری کاربرد بیشتری دارند و برای انواع آتش سوزی استفاده می شوند، در حالی که کپسول های CO2 برای آتش سوزی های الکتریکی و مایعات قابل اشتعال مناسب هستند.


پتوی آتشین

پشم های قابل اشتعال یا قابل اشتعال می توانند نقش بسیار مهمی در نجات خیابان ها و شهر داشته باشند که یکی از الزامات ایمنی و تجهیزات آتش نشانی است. در تصادفات جاده ای در داخل یا خارج از شهر قطعا آتش سوزی رخ می دهد و گاهی لازم است فرد را از آتشی که در آن آتش می گیرد نجات داد و این نجات با هدف آسیب کمتر به فرد انجام می شود و این پتوها گزینه هایی هستند. آنها بسیار مناسب هستند. این پتوها علاوه بر استفاده از اولین واکنش دهنده، در منازل و ساختمان های اداری تجاری نیز قابل استفاده هستند. پتوهای آتش نشانی معمولاً از فایبرگلاس و کولار ساخته می شوند و اغلب تا می شوند تا در استفاده سریع مشکلی ایجاد نکنند.

منبع: ایمن صنعت ایران

shimarahmani346
shimarahmani346 پست هام رو دنبال کنید.سعی میکنم مطالب مفید و کاردبردی براتون بگذارم.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋