شیما شادکام

شیما شادکام

روزمرگی های یک دانشجوی مامایی علاقمند به هنر و کتاب
توسط ۲ نفر دنبال می شود

مقدار لباس مردان برای نماز چقدر است؟

میزان پوشش آقایان برای نماز چقدر است ؟



میزان پوشش مرد هنگام نماز

حکم نماز خواندن آقایان با رکابی و شلوارک

 

در این مقاله از ، با حکم نماز خواندن آقایان با رکابی و شلوارک آشنا می شوید. لباس نماز مردان در اسلام دارای شرایط و ویژگی‌هایی است که باید رعایت شود تا نماز آن‌ها صحیح باشد.

میزان پوشش آقایان هنگام نماز خواندن :

• مردان باید در نماز عورتین خود را بپوشانند. عورتین شامل الت تناسلی و اطراف آن تا حدّى که معمولاً آشکار نیست، و همچنین از ناف تا زانو است.

• پوشاندن از ناف تا زانو واجب نیست، اما بهتر است.

• اگر مردی در حال نماز متوجه شود که قسمتی از عورت او برهنه شده است، باید آن را بپوشاند.

 

میزان پوشش مرد هنگام نماز :

حداقل پوشش لازم هنگام خواندن نماز برای آقایان بنابر نظر عمده مراجع و فقها، لباسی می باشد که عورتین مرد را پوشش دهد. البته بهتر است از بالای ناف تا زانو را نیز بپوشاند. با توجه به همین حکم، پوشیدن شلوارک، زیر پیراهن و لباس هایی از این قبیل برای خواندن نماز اشکالی ندارد.

 

البته باید به این نکته توجه داشت که حاضر شدن در مقابل پروردگار بهتر است با مناسب ترین لباس انجام شود، قطعا وقتی به ملاقات فرد مهمی میرویم سعی بر داشتن بهترین و تمیزترین پوشش میکنیم. بهترین حالت این است که وقتی میخواهیم برای اقامه نماز و عبادت به درگاه الهی حاضر شویم با لباسی مناسب به اقامه نماز بپردازیم.

 

میزان پوشش آقایان هنگام نماز

میزان پوشش آقایان برای نماز

 

آیا در نماز می توان با زیر پیراهن یا رکابی نماز خواند یا دکمه های پیراهن باز باشد، آیا بی احترامی به خدا نیست؟

پوشاندن بدن در نماز:

آن چه در مورد پوشش لباس نماز گذار برای مرد واجب است عبارت از این است که: مرد باید در حال نماز، اگر چه کسى او را نمى‏بیند عورتین خود را بپوشاند.

 

بنابراین، در صورتی که عورتین در نماز پوشانده شده باشد، نمازخواندن با زیر پیراهن و یا رکابی و مانند آنها اشکالی ندارد.

 

باز بودن دکمه های لباس در حال نماز :

باز بودن دکمه های لباس، مکروه (ناپسند) بوده (یعنی باعث کمتر شدن ثواب نماز می شود) و موجب باطل شدن نماز نمی شود.

 

بی احترامی به خدا :

با زیر پیراهن و یا رکابی نماز خواندن و یا باز بودن دکمه های لباس در نماز، هر چند موجب باطل شدن نماز نمی شود، اما بهتر است که انسانی که در نماز در برابر خدای با عظمت قرار گرفته، ادب و احترام را رعایت کرده و از لباس کاملی که در برابر افراد محترم در تن مى‌‏کند، به تن داشته باشد و از مکروهات پرهیز نماید.

 

پرسش : آیا نماز خواندن با شلوارک اشکال دارد؟

پاسخ : بر مردان واجب است در حالت نماز عورتین (آلت تناسلی و مقعد) خود را بپوشانند. پوشاندن بقیه بدن واجب نیست، ولی از آداب نماز این است که مردان نیز پوشش کاملی داشته باشند. (توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 788) بنابراین نماز خواندن با شلوارک برای مردان اشکال ندارد و گناه نیست.

 

پرسش : اگر برای نماز هیچ پوششی نداشتیم چه کنیم؟

پاسخ : اگر آقایان نتوانند هیچ گونه لباس یا پوششی پیدا نکنند تا بتوانند حداقل پوشش لازم را ایجاد کنند باید حداقل با علف و برگ درختان عورتین خود را بپوشانند. البته باید به این مورد توجه کرد این حکم فقط برای شرایطی است که هیچ گونه لباسی نتوان پیدا کرد.

 

کلام آخر :

مطالب گفته شده در مورد میزان پوشش مردان هنگام خواندن نماز سعی بر کامل بودن و پوشش تمامی احکام بوده و اکثر مراجع چنین فتوایی را صادر کرده اند. اما جهت اطمینان می توانید از نظر مرجع تقلید خود مطمئن شوید. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که نباید دنبال پیدا کردن حداقل پوشش برای خواندن نماز باشیم و سعی بر داشتن پوششی مرتب و کامل هنگام نماز داشته باشیم.

 

گردآوری: بخش مذهبی

 

شیما شادکام
شیما شادکام روزمرگی های یک دانشجوی مامایی علاقمند به هنر و کتاب

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋