عضو هیأت مدیره انجمن ناشران دیجیتال در پاسخ به این پرسش که «آیا با افزایش قیمت کنونی، اپراتورها به تولیدکنندگان محتوا کمک میکنند و سهم بیشتری به آنها میدهند؟»، گفت: چنین اتفاقی بعید است و به نظر میرسد میخواهند درآمد خود را افزایش دهند.
روزنامه توسعه ایرانی نوشت: آخر هفته گذشته دولت در یک اقدام ناگهانی تصمیم گرفت قیمت اینترنت را افزایش دهد. این افزایش قیمت به بهانه افزایش کیفیت خدمات بوده؛ اما درحالیکه کیفیت و سرعت اینترنت برای ایرانیان یک معضل همیشگی است و فیلترینگ هم عرصه را بر کاربران تنگ کرده؛ افزایش قیمت بیشتر شبیه دهنکجی به مردم است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد پس از جلسه اپراتورها در رگولاتوری و پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط آنها مقرر شد که تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام این سازمان، بر همین اساس مدیران عامل اپراتورها با حضور در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شروط رگولاتوری را پذیرفتند که برخی از شروط به این شرح است: 1- افزایش سایتهای نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ 2- افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ 3- افزایش 30 درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده.
همچنین همانطور که پیشتر اعلام شده بود، این تعهدات به صورت الحاقیه به پروانه فعالیت آنها پیوست میشود و در صورت عدم ایفای تعهدات در موعد مقرر جریمه برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. در ضمن گفتنی است پیشتر نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس رگولاتوری اعلام کرده بودند که اصلاح نرخ اینترنت فقط در صورتی مورد موافقت قرار میگیرد که اپراتورها متعهد به افزایش کیفیت شبکه شوند.
شورای رقابت به افزایش تعرفه اینترنت ورود میکند
البته طبق اعلام دولت تعرفهها فقط باید 30 درصد افزایش پیدا میکرد اما گزارش برخی کاربران حاکی از آن است که قیمت اینترنت حتی تا سه برابر نیز افزایش پیدا کرده. به همین دلیل سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد: درباره افزایش تعرفهها در اولین فرصت در بدنه کارشناسی جلساتی را خواهیم داشت و اگر تخلفی صورت گرفته یا از دستورالعملها عدول شده باشد رسیدگی لازم انجام میشود.
به گزارش ایلنا، سپهر دادجوی توکلی در خصوص اینکه آیا شورای رقابت به افزایش تعرفهای اپراتورها ورود پیدا خواهد کرد، گفت: وظیفه شورای رقابت ورود به بازارهای انحصاری است که رویههای ضد رقابتی دارند. درباره اینترنت چه ثابت و چه همراه میدانیم که این بازار یک بازار انحصاری تشخیص داده شده است. یک بار در مصوبه ۶۲۳ شورای رقابت ورود کرد، آن موقع جنس این رویه ضد رقابتی از جنس قیمت نبود، از جنس مقدار و شرایط دسترسی بود.
او در پاسخ به اینکه اگر از ۳۴ درصدی که تعیین شده، عدول شده باشد شما ورود میکنید یا اینکه افزایش این ۳۴ درصد درست بوده یا نه، افزود: در هر دو حوزه شورای رقابت صاحب رأی است؛ یعنی نظر خواهد داد. به محض اینکه تصمیم گرفت من اطلاعرسانی خواهم کرد.
البته که خود شورای رقابت به انحصاری بودن این بازار واقف است، اما باز باید پرسید آیا همین انحصاری بودن امکان سوءاستفاده را میسر نمیکند و آیا شورای رقابت میتواند با این سوءاستفادهها مقابله کند؟
دولت باید هزینه اپراتورها را جبران کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به افزایش قیمت اینترنت در کشور تاکید کرد: در چنین شرایطی این دولت است که باید هزینههای اپراتورها را جبران کند و تا جایی که امکان داشته باشد اینترنت را گران نکند، زیرا گرانی اینترنت برای اقشار کمدرآمد جامعه میتواند مشکلات جدی ایجاد کند.
جعفر قادری در گفتگو با ایلنا افزود: البته اظهارات اپراتورها در مورد ارزان بودن قیمت اینترنت تا اندازهای توجیه دارد و در چند سال گذشته قیمت خدمات آنها افزایش نداشته است اما در گران کردن اینترنت باید قدرت خرید مردم را در نظر داشت.
او اعلام کرد: مشخص نیست که با چه توجیهی این افزایش قیمت صورت گرفته است؛ حتما از وزیر ارتباطات در این زمینه توضیح خواهیم خواست و دلایل این گرانی را از ایشان سوال خواهیم کرد. امیدواریم راهحل جایگزینی برای افزایش قیمت اینترنت پیدا کنیم تا مردم متحمل فشار نشوند.
نماینده مردم شیراز خاطرنشان کرد: دولت دستکم میتواند برای استفاده از پلتفرمها و سکوهای داخلی تعرفه اینترنت را افزایش ندهد. چنین الزامی هم برای دولت وجود داشت که هزینه استفاده از پلتفرمهای داخلی را یک پنجم هزینه استفاده از پلتفرمهای خارجی در نظر بگیرد. با این کار استفاده از پلتفرمهای داخلی نیز رایجتر میشود.
فشار انحصارگران به دولت
یک عضو هیأت مدیره انجمن ناشران دیجیتال در گفتوگو با «توسعه ایرانی» درباره بازار انحصاری اینترنت همراه در ایران گفت: وقتی انحصار رخ میدهد اپراتورها به دولت فشار وارد میکنند. وزیر ارتباطات چندین مصاحبه کرده بود که افزایش قیمت در اینترنت رخ نمیدهد اما اکنون اپراتورها به مرگ گرفتند که به تب راضی شوند. یعنی افزایش ۱۰۰ درصدی پیشنهاد داده بودند که افزایش ۳۰ درصدی نصیبشان شود.
شهرام حاج قربانی با بیان اینکه ارائه سرویس اینترنت به هرحال نیازمند وجود شرکتهای توانمند است زیرا محدودیتهایی وجود دارد اما انحصار در چیزی مطلوب نیست، افزود: زمانی که رقابت نباشد و چند بازیگر محدود تعیینکننده قیمت باشند، این مشکل وجود دارد که هر سوءمدیریتی را بخواهند از جیب مردم جبران کنند.
او درباره افزایش قیمت اینترنت اظهار کرد: واقعیت این است که ۳۰ درصد افزایش قیمت نیست و بیشتر است. مضافبراینکه بستههای اقتصادی اپراتورها نیز حذف شده است.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: همیشه کاربران مقابل افزایش قیمت مقاومت دارند و به راحتی آن را نمیپذیرند.
اکثر تولیدکنندگان محتوا متضرر خواهند شد
حاج قربانی تصریح کرد: چون گرانی تازه اتفاق افتاده است نمیتوان اکنون درباره آثار آن به قطعیت صحبت کرد، اما مسلم آن است که بر مصرف اینترنت و کسبوکارهای اینترنتی تاثیرگذار خواهد بود. او افزود: گرانی اینترنت قطعا در کوتاهمدت بر کسبوکارهای اینترنتی تاثیر منفی میگذارد؛ گرچه ممکن است در بلندمدت مردم به این تعرفهها عادت کنند.
این عضو انجمن ناشران دیجیتال ادامه داد: اکنون برخی شرکتهای ارائهدهنده اینترنت، بر پلتفرمهایی سرمایهگذاری کردهاند که مصرف افزایش پیدا کند. این اقدامات پیشنهادها و آفرهایی به مشتری است که مصرف را افزایش دهد و سیاستهای افزایش قیمت نقطه مقابل سرمایهگذاریهای سابق عرضهکنندگان است.
حاج قربانی بیان کرد: حتی پارسال هم در مرکز ملی فضای مجازی وقتی صحبت افزایش قیمت اینترنت شد، میخواستند این افزایش قیمت را منوط به درنظرگرفتن سهم تولیدکننده محتوا کنند. او ادامه داد: اکنون تولیدکننده محتوا محصول خود را عرضه میکند و بیشترین سهم را از مصرف و قیمت اینترنت دارد و به همین دلیل متضرر میشود.
این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که «آیا با افزایش قیمت کنونی، اپراتورها به تولیدکنندگان محتوا کمک میکنند و سهم بیشتری به آنها میدهند؟»، گفت: چنین اتفاقی بعید است و به نظر میرسد میخواهند درآمد خود را افزایش دهند. حاج قربانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این افزایش قیمت موجب میشد که با در نظر گرفتن سهم مناسبی برای تولیدکننده محتوا، او به تولید باکیفیت تشویق شود، میتوانست مفید باشد.
رامتین موثق
پاسخ ها