شیما شادکام

شیما شادکام

روزمرگی های یک دانشجوی مامایی علاقمند به هنر و کتاب
توسط ۲ نفر دنبال می شود

سوله چیست؟ آشنایی با انواع سوله و کاربرد هر کدام



مراحل ساخت سوله, عکس سوله, انواع سوله

سوله اغلب از فولاد ساخته می شود

 

سوله چیست؟ آشنایی با انواع سوله و کاربرد هر کدام 

سوله ها سازه های اغلب فلزی هستند که مصارف صنعتی دارند. در واقع سوله یک مکان نگهداری اشیا یا یک انبار است که تحت مهندسی های دقیق ساخته می شود. این سازه ها را اغلب شیب دار می سازند و با قرار دادن ستون داخل آن مقاومت آن را تکمیل می کنند. در این مطلب از شما را با انواع سوله آشنا می کنیم.

سوله چیست؟

سوله یک سازه فلزی است که در اکثر کارخانه ها، فروشگاه ها، تعمیرگاه ها، مرغداری ها و بسیاری از مکان ها برای نگه داری کردن برخی از اشیا و مواد و حتی نگه داری حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سوله با کانکس متفاوت است و این سازه را بسیار دقیق و مهندسی شده می سازند تا در برابر انواع خطرات و همچنین تغییرات آب و هوایی و حتی در برابر زلزله, صاعقه و بلایای طبیعی مقاوم باشد. 

 

سوله را هر کسی نمی تواند بسازد و این کار نیاز به مهندسین کاربلد در این حوزه دارد. سوله ها یک سازه دائمی هستند و ستون های آن ها داخل زمین قرار دارد اما می توان آن ها را جمع آوری کرد و در جای دیگر نصب کرد. حتی بعضی سوله ها پیش ساخته هستند و از قبل راه اندازی شده و در مکان مورد نظر نصب می شوند. 

 

سوله ها را به شکلی می سازند که داخل آن ها از لحاظ دما و هوا و اکسیژن مطلوب باشد. به همین جهت انواع تهویه و وسایل گرماساز و هیتر برای داخل سوله ها تولید شده است. گاهی سوله ها را برای نگه داری مواد خاصی می سازند که نیاز به هوایی ویژه و خاص و میزان دمای ویژه ای دارد و حتی به فشار مطلوبی نیاز دارد. بنابراین این سازه ها قابل سفارشی شدن هستند و تنها یک سازه معمولی و ساده نیستند. 

 

سوله سازی, سوله دست دوم, ساخت سوله

سوله ها طبق اصول مهندسی شده ساخته می شوند

 

بخش های مختلف سوله

سوله اگر چه سازه ساده ای به نظر می رسد اما از بخش های مختلفی تشکیل شده که همگی این قسمت ها را باید در سازه به درستی و با اصول مهندسی مطلوب به کار برد. در ادامه این بخش ها و کارایی آن ها را برای شما ذکر کرده ایم:

• رفتر یا فریم: تیر های سوله که در قسمت های مختلف سوله به کار برده می شود رفتر نام دارد. بار وارده به سوله از طریق رفتر به ستون ها منتقل می شود.

 

• پرلین یا پروفیل c,z: این پروفیل ها هم وظیفه انتقال بار از سوله به ستون ها را بر عهده دارند.

 

• ستون ها بخش های اصلی نگه دارنده یک سازه هستند. ستون باید به شکل مهندسی شده داخل سوله ها جای گذاری شود و وظیفه تحمل بار را بر عهده دارد. در واقع این ستون ها هستند که در برابر ریزش سوله مقاومت کرده و کمک می کنند سوله در برابر بلایایی مانند زلزله و رانش زمین و باد و ... مقاومت خود را از دست ندهد. 

 

• ستون وال پست: این بخش ها هم ستون هستند اما به جهت اینکه در ابتدا و در انتهای سوله به عنوان نگهدارنده های فرعی به کار برده می شوند به آن ها وال پست گفته می شود. وظیفه وال پست ها مهار کردن نیروی باد و انتقال آن به جای دیگری است. 

 

• سایه بان: سایه بان همان طور که مشخص است سقف شیب دار سوله است که مانع از نفوذ گرما و باد و باران داخل سوله می شود. این بخش باید در برابر باد  و باران و نور خورشید مقاوم باشد و دچار زنگ زدگی نشود. 

 

• نبشی سینه بند: بخش هایی از جنس ورق هستند که وظیفه انتقال نیرو و بار از سازه به پولین ها را بر عهده دارند. 

 

• سگراد یا میله مهار: میله هایی که روی سقف سوله ها جای گذاری می شوند و نیروهایی که از سقف به سوله وارد می شوند را به ستون ها انتقال می دهند تا مانع از متلاشی شدن سوله بشوند. 

 

• بادبند سوله: بادبندها وظیفه انتقال جریان باد را بر عهده دارند. بادبندهایی که در بخش بدنه هستند نیروی باد را به پی سازه انتقال می دهند و بادبندهای سقف نیروی باد را از طریق قاب سوله انتقال می دهند.

 

 عکس سوله, انواع سوله, عکس سوله های صنعتی

ستون ها مهم ترین بخش سوله هستند

 

انواع سوله 

سوله ها کاربردهای مختلفی در صنعت دارند و به همین جهت کارخانه های تولید سقف و سوله ها می توانند انواع سوله را به شکل های مختلف بسازند یا با سفارش مشتری نوع جدیدی سوله را تولید کنند. ضمنا می توانند این سازه را از قبل ساخته و به مکان مورد نظر انتقال داده و یا در همان مکان اقدام به ساخت کنند. در ادامه این موارد را کاملتر توضیح خواهیم داد. 

 

سوله های سفارشی

گاهی بعضی مواد یا محصولات به شرایط خاص و ویژه ای برای نگه داری نیاز دارند. در چنین شرایطی اگر می خواهید آن ها را در سوله نگه دارید باید نوعی را سفارش دهید که دقیقا مطابق با شرایط ویژه و مورد نیاز شما باشد. برای این کار به کارخانه های تولید سوله می توانید نکات مورد نظر و ویژگی هایی که نیاز دارید را ذکر کنید تا سوله ای مطابق با نیازهای خاص محصولات شما تولید کنند. 

 

سوله های پیش ساخته

اگر خیلی برای استفاده از سوله عجله دارید می توانید از سوله های پیش ساخته استفاده کنید. این سوله ها از قبل طراحی و آماده شده اند و انواع مختلفی هم دارند. شما می توانید نوع مورد نظر خود را سفارش دهید تا سوله آماده را به محل شما انتقال دهند. این سوله ها به جهت از پیش ساخته بودن از مواد بسیار باکیفیتی ساخته شده اند و ابعاد آن ها هم بسیار دقیق است و به همین جهت نیازی به نگه داری خاص ندارند و می توانند مدت ها استفاده شوند. 

 

اجاره سوله, پوشش سقف سوله, سوله سبک

سوله انواع مختلفی دارد

 

سوله های جعبه ای

یکی از مقاوم ترین انواع سوله نوع جعبه ای است. در واقع این سوله به شکلی تولید می شود که در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت مطلوبی را از خود نمایش دهد. سوله های جعبه ای را از جنس فلزات باکیفیت مانند گالوانیزه می سازند و قابلیت استفاده در مکان های صنعتی با شرایط متغییر آب و هوایی و حتی نیروگاه های برق را دارند. 

 

سوله های کارخانه 

بیشترین استفاده ای که از سوله ها می شود در کارخانه های تولیدی و صنعتی است. تقریبا تمامی کارخانه ها یک یا چند سوله در فضای بیرونی خود دارند که برای نگه داری محصولات یا اقلام دیگری کاربرد دارند. بنابراین نوع خاصی از سوله ها را برای استفاده در کارخانه ها ساخته اند که به آن ها سوله کارخانه ای گفته می شود. از ویژگی های آن ها استحکام بالا, انعطاف پذیری و تنوع بالای آن است. ضمنا جداسازی آن ها هم ساده است.

 

عکس سوله, انواع سوله, عکس سوله های صنعتی

بعضی سوله ها مخصوص کارخانه ساخته می شوند

 

کاربردهای سوله فلزی

اصلی ترین کاربردهای سوله ها در مصارف صنعتی است. این سازه فلزی را احتمالا ما در بسیاری از مکان ها دیده ایم. سوله ها اگر چه کاربردهای گسترده صنعتی دارند اما گاهی در بعضی مکان ها به عنوان استراحت گاه موقت کارگران هم مورد استفاده قرار می گیرد. به تعدادی از کاربردهای این سازه فلزی در زیر اشاره کرده ایم:

• برای پرورش قارچ می توان از سوله های سفارشی با شرایط دمایی  و ویژگی های خاص استفاده کرد. 

• در بعضی از جایگاه های سوخت برای نگه داری مواد و تجهیزات نفتی و گازی و بنزین استفاده می شود. 

• برای راه اندازی گلخانه ها گاهی از سوله هایی با شرایط خاص و سفارشی شده استفاده می کنند. 

• در اکثر کارخانه ها و مجموعه های تولیدی و صنعتی برای نگه داری مواد و محصولات مختلف استفاده می شود. 

• از سوله ها می توان برای احداث مرغداری و حتی گاوداری ها استفاده کرد. 

• می توان از سوله ها به عنوان انبار نگه داری مواد و تجهیزات مختلفی استفاده کرد.

• در پالایشگاه ها هم انواع سوله ها وجود دارند.

• از سوله ها برای ساخت آشیانه های هواپیما هم استفاده می کنند. 

• در فروشگاه ها و سالن های ورزشی بزرگ هم ممکن است یک سوله به چشم بخورد که برای نگه داری تجهیزات و مواد و در واقع حالت انبار مجموعه است. 

 

عکس سوله, انواع سوله, عکس سوله های صنعتی

در بسیاری مکان ها سوله وجود دارد

 

برای ساخت سوله چه نکاتی مهم است؟

مهندسینی که قصد دارند سوله بسازند باید به نکات مهم و مهندسی شده ای توجه کنند. بدیهی است که اگر این موارد مورد توجه قرار نگیرد سوله به خوبی ساخته نخواهد شد و احتمالا با یک باد و باران در هم فرو می ریزد. این نکات را اکثر مهندسین به تفصیل می دانند. ما به شکل تیتر وار آن ها را ذکر کرده ایم:

• برای ساخت سوله باید به بارهای احتمالی جانبی مانند زلزله و یا باد توجه کرد.

• به بار مرده مانند برف باید توجه کرد. 

• به بار جرثقیل باید توجه کرد. 

• ضمنا باید ارتفاع دیوار و دهانه و سقف را هم مد نظر قرار داد, شیب مورد نیاز سقف را در نظر گرفت و به پوشش سقف و دیوارها هم توجه کرد. 

 

عکس سوله های صنعتی, سوله, سوله سازی

ارتفاع و شیب سقف باید در ساخت سوله در نظر گرفته شود

 

کلام پایانی 

سوله ها در حقیقت یک مکان نسبتا کوچک هستند که تحت شرایط مهندسی شده با فلزاتی مانند گالوانیزه و آهن و فولاد ساخته می شوند. سوله ها را در مکان های صنعتی می توان دید. این سازه فلزی کاربردهای مختلفی دارد و می تواند به عنوان انبار به کار گرفته شود یا به عنوان مکان پرورش گل و گاه یا حیوانات. سوله ها کاملا مقاوم هستند و شرایط دمایی و هوایی داخل آن ها به شکل دقیقی بررسی می شود. 

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار

 

شیما شادکام
شیما شادکام روزمرگی های یک دانشجوی مامایی علاقمند به هنر و کتاب

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋