sheyda

sheyda

علاقه مند به فضای وب و وبگردی | متخصص سئو | علاقه مند به ورزش

کاربرد پلی الکترولیت در صنایع مختلف

پلی الکترولیت که پلی آکریل آمید (PAM) نیز نامیده می شود، یکی از بهترین و پرکاربردترین فلوکولانت های موجود در بازار است. این پلیمر ها در سه نوع کاتیونی، آنیونی و نانیونیک موجود هستند که به عنوان لخته ساز در صنایع مختلف کاربرد دارند.


پلی الکترولیت چیست؟ 

 

پلی الکترولیت ها، نوعی پلیمر با وزن ملکولی بالا هستند که برای لخته سازی و منعقد سازی ذرات محلول در آب، مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی با تبدیل کردن فلاک های حاصل از فرآیند انعقاد به لخته های درشت تر کمک می کند تا ته ‌‌نشينی مواد محلول در آب، بهتر انجام شود. این ماده در صنعت، معمولا به صورت پودری و مایع بکار برده می شود.


انواع پلی الکترولیت

این ماده شیمیایی به صورت پلی الکترولیت های طبیعی و مصنوعی بر اساس نوع بار الکتریکی که شامل آنیونی، کاتیونی و نانیونیک هستند، طبقه بندی می شوند. 

•    پلی الکترولیت طبیعی: پکتین‌ها، آلژینات‌ها، کربوکسی متیل سلولز و پلی پپتیدها جزء الکترولیت های طبیعی هستند.

•    پلی الکترولیت مصنوعی: پلی الیل آمین، پلی اکریلیک اسید و کربوکسی متیل سلولز از جمله پلی الکترولیت های مصنوعی می باشند.

•    پلی الکترولیت آنیونی: این نوع پلی الکترولیت دارای بار منفی می باشد که هنگام ترکیب شدن در آب به یون منفی تبدیل می‌شود. پلی کربوکسیلات، سولفنات و فسفونات

ها جزء پلی الکترولیت های آنیونی هستند که شکل ظاهری آن ها سفید رنگ می باشد.

•    پلی الکترولیت کاتیونی: برخلاف نوع آنیونی این پلی الکترولیت دارای بار مثبت بوده که آمونیوم نوع یک و کوپلیمرهای آکریل آمید دو نوع از این پلی الکترولیت ‌ها هستند.

•    پلی الکترولیت نانیونیک: این دسته از پلی الکترولیت‌ ها زمانی که در آب حل می شوند، بدون بار یا خنثی هستند.

کاربرد پلی الکترولیت ها 

 

1.    تصفیه آب و فاضلاب

پلی الکترولیت ها به عنوان ماده منعقد کننده در صنعت شناخته شده اند و از آنجایی که قابلیت حل شدن در آب را دارند، برای تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. در مرحله فلوتاسیون تصفیه آب از فلوکولانت برای لخته سازی استفاده می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نقش پلی الکترولیت ها در تصفیه آب و فاضلاب اینجا را کلیک کنید

2.    کاغذ سازی 

از پلی آکریل آمید در صنعت کاغذ سازی برای تولید خمیر کاغذ استفاده می شود؛ زیرا پلیمرهای موجود به خاطر قدرت زیادی که در برقراری پیوند قطبی با ذرات معلق دارند، به افزایش مقاومت کاغذ کمک می کنند. علاوه بر این، از این ماده شیمیایی برای بهتر شدن رنگ کاغذ هم استفاده می شود؛ زیرا بسیاری از ذرات معلق در خمیر کاغذ وجود دارد که به دلیل هم نام بودن بار های الکتریکی شان، ته نشین نمی شوند و کیفیت رنگ کاغذ را کاهش می دهند.

3.    پزشکی

از آنجایی که پلی الکترولیت ها قابلیت حل شدن در آب را دارند، می توانند در پزشکی بسیار پرکاربرد باشند. این مواد در برابر تغییرات دمایی، مغناطیسی و pH واکنش نشان داده و خواص آن ها را تغییر می دهد که این کار باعث می شود، ترکیبات مضر موجود در بدن انسان خنثی شود. به همین جهت این ماده در صنعت پزشکی و داروسازی به عنوان سنتز در بسیاری از داروها مورد استفاده قرار می گیرد.

4.    صنایع غذایی

پلی آکریل آمید به دلیل قدرت بالا در اتصال ذرات معلق، بالا بودن سرعت منعقد سازی و تشکیل لخته های چربی نسبت به منعقد کننده های دیگر کاربرد بیشتری دارد. این پلیمرها در خنثی سازی ذرات معلق مانند بسیاری از ذرات کوچک در آبمیوه ها، شربت ها و ... می توانند موثر باشند. همچنین با ایجاد پل بین ذرات معلق و کلوئیدی باعث ته نشین شدن ذرات می شوند. 

5.    نفت و گاز و پتروشیمی

پلی الکترولیت ها در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز نیز بسیار پرکاربرد هستند که از جمله این کاربرد ها در بهبود رنگ محصولات پتروشیمی است. وجود ذرات چربی باعث کدر شدن محصولات پتروشیمی می شود که با استفاده از این ماده شیمیایی می توان با ته نشین کردن این مواد، رنگ محصولات را بهبود بخشید. همچنین پلی آکریل آمید به حذف کلوئید ها در پتروشیمی و ذرات سبک و سنگین در پالایشگاه های نفت و گاز کمک می کند.
علاوه بر صنایعی که درباره آن ها صحبت شد، صنایع دیگری مانند حفاری، رنگرزی، چرم سازی و ... نیز از این پلیمر ها برای تسهیل فرآیند های صنعتی خود استفاده می کنند.

قیمت و خرید پلی الکترولیت

 

همانطور که اشاره کردیم، پلی الکترولیت ها پلیمری از الکترولیت‌های آنیونی و کاتیونی با چندین واحد تکرار شونده و دارای خواص الکترولیت و پلیمر هستند. شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان این امکان را فراهم کرده است که بتوانید محصول مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید. برای کسب اطلاع بیشتر در رابطه با نحوه سفارش و قیمت محصول به سایت این مجموعه به نشانی https://www.kepsico.com/ مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت بین پلی الکترولیت کاتیونی و آنیونی اینجا را کلیک کنید.

sheyda
sheyda علاقه مند به فضای وب و وبگردی | متخصص سئو | علاقه مند به ورزش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋