sheyda

sheyda

علاقه مند به فضای وب و وبگردی | متخصص سئو | علاقه مند به ورزش

4 شاعری که هر ایرانی باید بشناسد!

ایران و زبان فارسی، در طول تاریخ به خود شاعران برجسته و مطرحی را دیده است که هر یک نقش بسیاری در حفظ و بهبود زبان و ادبیات فارسی داشته اند. در نتیجه هر ایرانی باید با این شاعران و آثار ارزشمند آنها آشنا باشد. این شاعران با تلفیق سنت ها و اساطیر با باورهای مذهبی خود، شاهکارهای بسیاری را خلق کرده اند. به همین در ادامه به معرفی آنها و آثار ارزشمندشان خواهیم پرداخت.

 

عطار نیشابوری

ابوحامد بن ابوبکر ابراهیم، شیمی‌دان یا داروساز بود و شغل پدرش را دنبال می‌کرد و به نظر می‌رسد بر اساس ارجاعات موجود در آثارش زندگی راحتی داشته است. او عمدتاً با نام مستعار عطار و ظاهراً برای لذت خود نوشت زیرا هیچ مدرکی وجود ندارد که او حامی داشته باشد. او در زمان حیات خود به عنوان شاعر شناخته نشد. شما می توانید با خرید دیوان عطار، با اندیشه ها و اشعار زیبای این شاعر بزرگ آشنا شوید.

او بر آیه ای متمرکز شد که خواننده را به درک ماهیت هستی و قرب خداوند نزدیک می کرد. او را بیشتر به خاطر «منطق الطیر» می شناسند. اثر دیگر او به مضامین مشابهی در توسعه درک صوفیانه از خدا و رابطه فرد با خدا می پردازد.


مولانا

جلال الدین محمد رومی پیش از آشنایی با عارف صوفی شمس تبریزی و تبدیل شدن به مشهورترین شاعر عرفانی زمان خود، عالم، متکلم و فقیه چند زبانی بود. او در خانواده ای باسواد به دنیا آمد، تحصیلکرده، چند زبانه و اهل سفر بود. زمانی که او با درویش صوفی، شمس آشنا شد، او بهترین دوست و مربی معنوی او شد. پیش از این، مولانا دانشمندی مورد احترام بود. 

آنها تنها چهار سال با هم بودند که یک شب شمس ناپدید شد و دیگر دیده نشد. پس از آن به سرودن شعر پرداخت. مهارت ادبی و بینش معنوی او بسیار بالا بود. بزرگترین اثر او مثنوی معنوی است. این اثر کاوشی شش جلدی به رابطه بین فرد و خدا ، معنویت گرایی صوفیانه، قرآن، افسانه و انبوهی از منابع ادبی، تاریخی و مذهبی دیگر اشاره دارد. او نه تنها یکی از بزرگ ترین شاعران پارسی گوی است، بلکه از تأثیرگذارترین و پرخواننده ترین شاعران جهان به شمار می رود.

 

منبع عکس: https://www.worldhistory.org/article/1554/ten-great-persian-poets/#:~:text=Hafez%20Shiraz%20 

سعدی

ابومحمد مصلح الدین بن عبدالله شیرازی از خانواده ای مذهبی از شهر شیراز ایران بود و در سنین کودکی با حمله مغول ها به سرزمینش مواجه شد. زندگی و فلسفه او به طور قابل توجهی تحت تأثیر این رویداد و جنگ تقریباً مداوم بود. او به عنوان شاعری با ژرفا و مهارت بسیار شناخته می شود، اما می توان آن را یک سفرنامه نویس نیز در نظر گرفت زیرا بیشتر عمر خود را در سفر بوده است. از این جهت، او بر اهمیت زندگی با آگاهی کامل از وضعیت انسانی و مسئولیت خود در قبال دیگران و خود تمرکز می کند.

او تحصیلات خوبی داشت اما در تمام سفرهای خود از نخبگان و محیط های دانشگاهی دوری می جست و همراهی با مردم عادی را ترجیح می داد، به ویژه کسانی که در اثر حمله مغول و درگیری های صورت گرفته، آواره شده بودند. شهرت او بیشتر به خاطر بوستان و گلستان سعدی است که اهمیت و عمل به فضیلت را در زندگی انسان بررسی می‌کند و به عرفان درویش صوفی در درک الهی اشاره می‌کند.

نظامی

نظامی گنجوی در گنجه به دنیا آمد، جایی که در سنین جوانی یتیم شد و توسط عمویی بزرگ شد که او را تشویق به تحصیل کرده بود. شعر نظامی مؤید موفقیت عمویش در این امر است، زیرا او به عنوان یکی از پرخواننده ترین شاعران فارسی زبان شناخته می شود. نظامی به عنوان شاعر پیشرو رمانتیک عصر خود شناخته می شود و از آثار سنایی و به ویژه فردوسی برای منبع و الهام گرفتن استفاده کرده است. دانشمندان حدس می زنند که نظامی احتمالاً شاهنامه را حفظ کرده است، زیرا آثار فردوسی به طور قابل توجهی روی آثار او تاثیر گذاشته اند. نظامی سنت پیشینیان خود را با تمرکز بر عشق - چه بین دو فرد و چه فرد و خدا - به عنوان مهمترین جنبه وجودی انسان ادامه می دهد. محقق حسین الهی قمشه ای خاطرنشان می کند که «نظامی می آموزد که تنها نقشی که انسان در کل تئاتر هستی شایسته ایفای آن است نقش عاشق است». 

مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و دیوان قصاید و غزلیات از آثار نظامی گنجوی هستند. نظامی بر این باور بود که بدون عشق، زندگی بی معنی است و زندگی فردی تنها ارزشی را دارد که در عشق به دیگران سرمایه گذاری کند.

ضرورت آشنایی با ادبیات فارسی برای ایرانیان

ادبیات هر فرهنگی بازتابی از ارزش های جمعی مردم است. شاعر آنچه را که دیگران احساس می‌کنند، اغلب بدون اینکه بدانند انجام می‌دهند و آرزو می‌کنند، بیان می‌کند. تمام ادبیات جهان با همین ارزش کشف شخصی و فرهنگی طنین انداز می شود، اما ادبیات فارسی، در قالب شعر، تجربه ای منحصر به فرد از آمیختن یکپارچه زندگی روزمره را با تعالی روحی ارائه می دهد. به همین دلیل آشنایی با شعرا و آثار ماندگارشان برای ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار است و آنها را با فرهنگ گذشته خود آشنا می کند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با دیگر شاعران بزرگ ایرانی به این مقاله مراجعه کنید.

sheyda
sheyda علاقه مند به فضای وب و وبگردی | متخصص سئو | علاقه مند به ورزش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋