احکام شرعی ساز زدن
نواختن سازهای موسیقی در اسلام احکام خاص خود را دارد که باید به آن ها توجه شود. در ادامه این مقاله شما را با احکام شرعی ساز زدن آشنا می کنیم.
هنر به عنوان یک وسیله، می تواند به هدایت افراد و شکوفایی ظرفیت های معنوی کمک کند. اگر هنر این ویژگی را داشته باشد، می تواند به پالایش روح و جان آدمی کمک کند. اما اگر هنر از این حقیقت عاری شود، جز وسیله ای برای سرگرمی و تفاخر نخواهد بود و به واقع نمی توان آن را هنر نامید.
در اسلام، موسیقی نیز از این قانون مستثنی نیست. در اسلام، از انواع موسیقی آوایی در اذان و قرائت های قرآن استفاده شده و به عنوان یک وسیله برای ایجاد صلح و آرامش در جامعه بسیار ارزشمند است. اما برخی از انواع موسیقی که ممکن است به عنوان مخدر و لهو شناخته شوند، در اسلام ممنوع است و به عنوان یک وسیله برای پالایش روح و جان آدمی نمی توان آن ها را هنر نامید.
بنابراین، هنر و موسیقی به عنوان وسایلی برای هدایت و شکوفایی ظرفیت های معنوی مورد تأیید قرار می گیرند، اما باید به طور کلی از نظر اسلامی آن ها را از دیدگاه پالایش روح و جان بررسی کرد و از انواعی که به عنوان مخدر و لهو شناخته می شوند، پرهیز کرد.
بله، موسیقی در اسلام به عنوان یک هنر شناخته می شود. در قرآن کریم و روایات اسلامی، به استفاده از موسیقی در مواقع مختلف اشاره شده است. به عنوان مثال، در برخی از روایات، از موسیقی در مراسم عروسی و عید فطر و قربان استفاده شده است. همچنین، از موسیقی در مراسم تعزیه و عزاداری نیز استفاده می شود.
در اسلام، آواز خواندن و نواختن سازهای موسیقی به دو صورت مختلف، یعنی حلال و حرام، شناخته می شود. آواز خواندن و نواختن سازهایی که به منظور ایجاد حس تسلیم و عبودیت و همچنین پرهیز از ایجاد هیجانات زیاد به کار می روند، حلال و مجاز هستند. اما سازها و آوازهایی که به منظور ایجاد هیجانات شدید و بی نظم به کار می روند، در اسلام حرام و غیرمجاز هستند.
بنابراین، موسیقی به عنوان یک هنر در اسلام شناخته می شود، اما باید از انواع موسیقی هایی که باعث تحریک و هیجان زیاد می شوند و با ارزش های اخلاقی اسلامی سازگار نیستند، پرهیز کرد.
برخی از ابزار رایج موسیقی در عصر حاضر را از وسایل مشترک می دانند که اگر به صورت لهوی و مناسب مجالس فساد نواخته نشود، استفاده از آنها حلال است؛ مانند: طبل، سنتور، چنگ، ارگ و ویولون.
ساز زدن چه حکمی دارد ؟
فتوای برخی از مراجع تقلید درباره استفاده از وسایل موسیقی چنین است :
پاسخ آیت الله خامنه ای :
آن دسته از آلات موسیقى که عرفاً از آلات مشترک و قابل استفاده براى کارهاى حلال محسوب مىشود، خرید و فروش و استفاده از آن به قصد منفعت حلال جایز است، ولى خرید و فروش و استفاده از آلاتى که عرفاً از آلات مخصوص لهو (موسیقى حرام) محسوب مىشود، جایز نیست.
پاسخ آیت الله هادوی تهرانی :
یک ساز خاص حرام نیست. اگر موسیقی نواخته شده توسط این ساز به گونه ای باشد که شهوت را در افراد تحریک کند و مناسب مجالس لهو و لعب باشد، این عمل حرام است.
پاسخ آیت الله صافی گلپایگانی :
بلی حرام است.
پرسش: حکم نواختن با آلات موسیقى را بیان کنید؟ حکم نوازندگی چیست ؟
پاسخ همه مراجع (به جز بهجت و صافى ): اگر از آلاتى است که به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن (در هر حال ) جایز نیست ؛ ولى اگر از آلات مشترک باشد، استفاده از آن به منظور منافع مشروع و حلال اشکال ندارد.
پاسخ آیات عظام بهجت و صافى: به طور کلى نواختن با آلات موسیقى (لهو )، حرام است.
پرسش : آهنگ نواختن زن پیش مرد نامحرم چه حکمی دارد ؟
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : اگر آهنگ حرام بوده باشد به هر صورت حرام است و اگر از نوع حلال باشد و منشا مفسده ای گردد آن نیز حرام است.
پرسش : نى زدن اگر موجب فساد نباشد، چه حكمى دارد ؟
پاسخ آیت الله بهجت : نى از آلات مخصوص موسيقى است و اشكال دارد.
پرسش : آيا دايره زدن حلال است ؟
پاسخ آیت الله بهجت : دايره نيز از آلات و وسايل طرب مىباشد و استعمال آن حرام است.
پرسش : حكم وسايل طرب و استفاده و خريد و فروش و ساختن و تعليم و تعلم آنها از قبيل تار، سه تار، سنتور، تنبور، قانون، قيچك، كمانچه، نى، تنبك، دف، پيانو، ويولون، ويلا، كلارينت، فلوت، هورن، ترومپت، و سازهاى كوبه اى، چه صورتى دارد و خانه ها و مؤسسات و اشتغال و درآمد از اين راه چه حكمى دارد؟ شكستن آنها ضمان آور است يا خير؟
پاسخ آیت الله بهجت : چون وسايل ذكر شده، ابزار و آلات ويژه لهو مىباشند اشتغال و درآمد آنها و كل امور مذكور حرام است و از بين بردن صورت و شكل ظاهرى آنها واجب است و در اين خصوص ضمانى ندارد.
پرسش : آيا از لحاظ شرعى نواختن موسيقى و آموزش و فراگيرى آن، شغل و درآمد آن حلال محسوب مى شود ؟
پاسخ آیت الله بهجت : اشتغال و كسب درآمد از چنين حرفه هايى حرام است.
پرسش : آيا نواختن دف اشكال شرعى دارد ؟
پاسخ آیت الله سیستانی : اگر به كيفيتى باشد که موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب ازان بلند شود جایز نیست.
پرسش : حكم دهل زدن و تنبور براى مردان درجمع زنان چيست ؟
پاسخ آیت الله سیستانی : اگر نواختن به كيفيت لهوى باشد جايز نيست.
گردآوری: بخش مذهبی
پاسخ ها