shadabu860

shadabu860

یاس

ارتفاع اين شهرستان از سطح دريايي 920 متر و  آب و هوايي آن معتدل است. ابن بطوطه كه در سال 730 هجري قمري از كازرون ديدن كرده بيان مي¬دارد كه اطراف كازرون را بلاشول گويند كه امروزه به نام شولستان معروف مي¬باشد. مرحوم فرصت الدوله شيرازي در آثارالعجم راجع به توصيف اين شهرستان چنين بيان مي¬دارد. (شولستان «ممسني» هوايش سردسير، مايل به اعتدال، اراضي آن بسيار و اهاليش بي¬شمار است. محصولش گندم و جو و ساير حبوبات و پنبه، انگور. در اين جلگه دو رودخانه عبور مي¬نمايد يكي را شولستان گويند كه منبع آن سپيدان است ديگري را كيت¬كور نامند كه سرچشمه¬اش «ده رود» و «ده شاه» است.)

 وجود جنگل‌ها و مراتع گسترده، منابع غنی آب و خاک، دشت‌های حاصلخیز کم شیب، تنوع آب و هوایی و گیاهی همه‌ی شرایط مناسب را برای شکل‌گیری تمدن‌های اولیه در این سرزمین پهناور در برداشته است.‌

دارای بو نمی‌باشند اما یاس به دلیل معطر بودن دارای اهمیت بیشتری می‌باشد. عطر این گل زیبا به گونه‌ای می باشد که بوته ای از گل‌های آن می‌تواند یک حیاط را خوشبو کند و باعث آرامش انسان شود. شاید فکر کنید که گل یاس به صورت شاخه ای می‌باشد اما باید گفت این گل به صورت بوته ای هست و ارتفاع هر بوته آن به 3 تا 6 متر نیز می رسد. یاس‌ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها یاس سفید می‌باشد. گل‌های با رنگ زرد، صورتی، بنفش نیز وجود داد. منشاء اصلی این گل کشورهای شرقی می‌باشند که می‌توان به مرکز آن در ایران به فلات ایران اشاره کرد. گل یاس در تاریخ کشورهای شرقی نیز وجود داشته و نشان از قدمت این گل در این کشورها می‌باشد.

mekardo.com

 

shadabu860
shadabu860

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋