شادبانو

شادبانو

متخصص بلاک چین و هوش مصنوعی

درمان آکنه پیشانی با روشی ساده و ارزان در خانه

ظاهر شدن جوش روی پیشانی مثل هر نقطه‌ دیگری از صورت می‌تواند آزاردهنده باشد.

روزیاتو: ظاهر شدن جوش روی پیشانی مثل هر نقطه‌ دیگری از صورت می‌تواند آزاردهنده باشد. آکنه‌هایی که می‌توانند از یک جوش گاه و بی‌گاه تا یک آکنه عمیق و کیستیک مداوم متفاوت باشند اما درمانشان تقریباً همیشه یک چالش است. خوشبختانه راه‌هایی برای درمان جوش‌ پیشانی و اطمینان از عدم بازگشت آنها وجود دارد.

انواع جوش پیشانی

درمان جوش پیشانی با روش‌ ساده و ارزان در منزل

از آنجایی که آکنه نتیجه مسدود شدن منافذ است، علائم آن می‌تواند در هر نقطه‌ای از صورت که منفذی باشد ظاهر شود. در دوران نوجوانی، پیشانی اغلب یکی از اولین مناطقی است که در آن آکنه ظاهر می‌شود و البته یکی از اولین نقاطی است که با بالا رفتن سن جوش‌ها از آن محو می‌شوند. با این حال، برخی از انواع آکنه بیشتر از سایر آنها روی پیشانی ظاهر می‌شوند.

کومدون‌ها: همان نقاط کوچکی که به عنوان جوش سر‌سیاه و سر‌سفید شناخته می‌شوند. نوع آکنه‌ای که مشاهده می‌کنید به توانایی فرد در تولید چربی بستگی دارد. آکنه‌ای که روی پیشانی دیده می‌شود عموماً ناشی از منافذ بسته است، بنابراین بیشتر جوش‌های سرسفید در آنجا دیده می‌شوند.

جوش‌های چرکی: در حالی که جوش‌های سرسفید ممکن است شایع‌ترین انواع آکنه پیشانی باشند، جوش‌های قرمز برجسته نیز در این ناحیه ظاهر می‌شوند. پاپول‌های التهابی که برآمدگی‌های قرمز هستند و پوسچول‌ها که برجستگی‌های قرمز با مرکز سفید هستند کمتر از کومدون‌ها شایع هستند.

میلیا: از نظر فنی آکنه نیست اگرچه اغلب با آن اشتباه گرفته می‌شود و گاهی اوقات می‌تواند روی پیشانی نیز ظاهر شود. تفاوت بین آکنه و میلیا چیست؟ آکنه زمانی ایجاد می‌شود که چربی اضافی و سلول‌‌های مرده پوست منافذ پوست را مسدود کرده و باکتری ایجاد کند. میلیا زمانی دیده می‌شود که کراتین در زیر سطح پوست به دام می‌افتد و برجستگی‌های کوچکی شبیه جوش‌های سر‌سفید ایجاد می‌کند که بیشتر در زنان و نوزادان یافت می‌شود.

چه چیزی باعث ایجاد آکنه پیشانی می‌شود؟

درمان جوش پیشانی با روش‌ ساده و ارزان در منزل

آکنه پیشانی، مانند همه انواع آکنه، با چربی اضافی تولید شده توسط غدد چربی شروع می‌شود. این چربی اضافی که از طریق منافذ برای محافظت و آبرسانی به پوست فرستاده می‌شود، گاهی اوقات ممکن است در مسیر خود به سطح پوست مسدود شود و بستری برای رشد باکتری‌های مولد آکنه ایجاد کند.

عرق: عرق کردن برای پوست بسیار مفید است، زیرا بدن را سم‌زدایی می‌کند اما تعریق زیاد باعث افزایش چربی در فولیکول‌ها می‌شود و اگر بلافاصله پس از تعریق شسته نشود، می‌تواند آکنه پیشانی را بدتر کند. بنابراین از شستن پوست خود بعد از تمرینات ورزشی غافل نشوید، به خصوص اگر متوجه بیرون آمدن جوش روی پوست خود شدید.

سلول‌های مرده پوست: کثیفی‌ها مانند سلول‌های مرده پوست، ممکن است در ایجاد باکتری‌های آکنه‌ساز در منافذ مسدود‌شده نقش داشته باشند، به همین دلیل است که لایه‌برداری می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد. حتی اگر منافذ مسدود شما منجر به جوش نشود، پاک کردن سلول‌های مرده پوست می‌تواند از تجمع ناخواسته در منافذ پوست و بافت خشن پوست شما جلوگیری کند.

استرس: استرس می‌تواند باعث افزایش تولید چربی شود. اگر نوع پوستتان چرب است، ترکیب این دو می‌تواند منجر به افزایش آکنه شود.

جلوگیری از جوش پیشانی

درمان جوش پیشانی با روش‌ ساده و ارزان در منزل

از آنجایی که دلایل ایجاد آکنه بسیار متنوع است، بهترین راه حل برای جلوگیری از جوش زدن این است که تا آنجا که می‌توانید از این دلایل اجتناب کنید.

روغن‌های قابل استفاده در غذا: استفاده از محصولاتی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون روی پوست سر و مو می‌تواند باعث آکنه پیشانی شود، زیرا محصولات خوراکی مانند این‌ها باعث افزایش رشد میکروارگانیسم‌ها روی پوست می‌شوند. به یاد داشته باشید که اگر شما می‌توانید یک محصول را بخورید، باکتری‌ها و قارچ‌ها هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

برخی از محصولات مو: مهم است که به خاطر داشته باشید محصولات مو گاهی اوقات می‌توانند آکنه را بدتر کنند. هر محصول روغنی یا چسبنده می‌تواند باعث بروز جوش شود.

لباس تنگ: مطمئناً لباس زیادی روی پیشانی نمی‌پوشیم اما هرچیزی مانند هدبند یا کلاه که این ناحیه را بپوشاند می‌تواند مشکل‌ساز شود.

لمس بیش از حد: دست زدن به پوست پیشانی به سادگی باعث ایجاد آکنه می‌شود زیرا به صورت دستی پوست پیشانی را مسدود و باکتری‌ها را پخش می‌کند.

چگونه جوش پیشانی را درمان کنیم؟

درمان جوش پیشانی با روش‌ ساده و ارزان در منزل

لایه‌برداری کنید: اگر برجستگی‌های کمی روی پیشانی دارید، پاکسازی و لایه‌برداری منظم با یک لایه‌بردار شیمیایی غیر‌تحریک‌کننده می‌تواند کمک زیادی به تمیز نگه داشتن منافذ و عاری از گرفتگی کند.

مرطوب کنید: یک راه آسان برای اینکه به بدن خود بگویید تولید چربی بیشتر را متوقف کند این است که سعی کنید هرگونه رطوبت شسته‌شده یا از بین رفته را با یک مرطوب‌کننده ملایم جایگزین کنید تا پوست هیدراته بماند.

رتینوئید را امتحان کنید: رتینوئیدها به باز شدن منافذ مسدود شده و بیرون آمدن چربی سخت‌شده به سطح کمک می‌کند.

درمان ترکیبی را امتحان کنید: برای علائم آکنه مزمن یا سرسخت، گاهی اوقات بهترین اقدام ترکیب سه راه حل در یک روتین است: پاکسازی، لایه برداری و درمان با نسخه پزشک.

برای موارد شدید به پزشک مراجعه کنید: اگر روش‌های بدون نسخه در درمان آکنه پیشانی مؤثر واقع نشد، برای جلوگیری از ایجاد اسکار، مراجعه به یک متخصص پوست توصیه می‌شود.

شادبانو
شادبانو متخصص بلاک چین و هوش مصنوعی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋