sepidar

sepidar

10 گام حقوقی تا شروع کسب و کار

 

راه‌اندازی یک کسب‌وکار حتی در مقیاس کوچک، می‌تواند قدم بزرگ و تعیین‌کننده‌ای در زندگی شما به حساب بیاید و باید بدانید که در این مسیر چالش‌ها و فداکاری‌های زیادی پیش رو خواهید داشت.

نکاتی که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد، می‌توانند کلید اصلی موفقیت کسب‌وکار نوپای شما باشند. شما باید بدانید که گام‌های مهمی مانند تحقیق درباره صنعتی که قصد ورود به آن را دارید، رقبایی که با آن‌ها روبه‌روخواهید شد، ریسک‌های احتمالی پیش روی کسب‌وکارتان و امور مالی جزء پیش‌نیاز‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار است. شاید اکنون با خود فکر کنید که راه‌اندازی کسب‌وکار علاوه بر استرس زیادی که دارد، نیازمند انجام همزمان هزار کار است. گرچه این جمله را نمی‌توان تکذیب کرد؛ اما می‌توان امیدوار بود که با به‌ کارگیری انرژی‌تان برای پیش‌برد اهداف درست، می‌توانید به راحتی از این مراحل عبور کنید و به کارآفرینی موفق تبدیل شوید.
۱- تحقیق کنید

شما باید قبل از هر اقدامی، نسبت به صنعتی که می‌خواهید در آن وارد شوید، اطلاعات کسب کنید تا بتوانید در آن صنعت سلطه پیدا کنید. ایان رایت، بنیان‌گذار شرکت بریتیش بیزینس انرژی (British Business Energy)، در همین رابطه می‌گوید: «مهم نیست که چقدر ایده تجاری شما بی‌نظیر به نظر برسد؛ شما باید اول از رقبایتان آگاهی پیدا کنید.»

رایت در ادامه می‌گوید: «اینکه شما یک ایده درخشان دارید، به این معنی نیست که دیگران ایده‌ای مشابه ایده شما نداشته باشند. اگر نمی‌توانید چیزی بهتر یا ارزان‌تر از رقبای خود ارائه دهید، شاید بهتر باشد در مورد شروع کار در آن صنعت تجدید نظر کنید.»

در آخر اینکه قبل از باز کردن درهای کسب‌وکارتان، بهتر است بازار را بسنجید تا بتوانید صنعتی که می‌خواهید وارد آن شوید و همچنین بازیگران اصلی و رقبای آینده خود در آن صنعت را بهتر درک کنید.
۲- بازار هدف خود را تعیین کنید

زمانی را برای  شناخت مخاطبان هدف خود صرف کنید؛ زیرا مخاطبان شما  نیروی محرکه تصمیماتی هستند که در آینده خواهید گرفت. درک اینکه چه کسی به محصول یا خدمات شما نیاز دارد، می‌تواند ایده‌ها و استراتژی‌های بازاریابی و فروش شما را تنظیم کند و به شما این اطمینان را بدهد که استراتژی درستی را انتخاب کرده‌اید. برای این کار ابتدا باید مشخص کنید که شرکت تجاری شما از کدام‌یک از مدل‌های تجاری B2C یا B2B پیروی می‌کند. بازار هدف شما زیرمجموعه‌های جامعه‌شناختی متعددی دارد که مطمئنا به سن، جنسیت، درآمد و حرفه محدود نمی‌شود. هیچ‌ کسب‌وکاری بدون مشتریان خود قادر به کسب سود نیست؛ بنابراین آن‌ها را بشناسید و در اولویت خود قرار دهید.

به عقیده سونیا لاخانی، وکیل مجموعه حقوقی لاخانی، چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که شما اطمینان یابید آنچه مشتری می‌خواهد را انجام می‌دهید؛ نه آنچه خودتان می‌خواهید. این کار به شما درک خوبی از نیاز بازار می‌دهد و باعث می‌شود در طول مسیر از انجام آزمون و خطاهای اضافی بی‌نیاز باشید.

در این مرحله شما در نهایت باید بتوانید مخاطب خود را بشناسید. یک بازار هدف مشخص به شما کمک می‌کند تا مشتریان خود را حفظ کنید.
۳- یک ماموریت مستحکم برای کسب‌وکار خود تعریف کنید

ثابت قدم بودن کار ساده‌ای نیست و هیچ یک از فرمول‌های جادویی برای موفقیت لزوما تضمین‌کننده‌ نتیجه نیستند. با این حال، باید هدف کسب‌و‌کار خود را به درستی بدانید تا بتوانید تصمیمات اساسی صحیحی بگیرید. با شناخت نقاط قوت، تفاوت‌ها و هدف کسب‌وکار خود، می‌توانید انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشید تا خدمات و بازارهای خود را به شکلی هماهنگ گسترش دهید.
۴- ساختار قانونی کسب‌وکار خود را انتخاب کنید

به عقیده میسون کول، وکیل بازرگانی موسسه حقوقی Cole Sadkin در شیکاگو، یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین گام‌های شروع‌ یک کسب‌وکار جدید، انتخاب ساختار قانونی آن است. ساختار قانونی یک شرکت، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پرداخت مالیات، مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت، مسئولیت مالک و سایر جنبه‌های حقوقی کسب‌وکار شما داشته باشد.

علاوه بر این، شما باید مجوز‌های لازم برای شروع فعالیت کسب‌وکار خود را از مجامع قانونی اتخاذ کنید. این کار بدین معنی است که کارآفرین باید اساسنامه کسب‌وکار خود را ایجاد کند و مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت خود را اخذ کند که بسته به کشور و صنعت مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد.

برای این‌کار شاید لازم باشد از یک متخصص حقوقی کمک بگیرید تا در مورد ساختار و مدارک لازم که باید تنظیم شود، بهترین مشاوره را دریافت کنید.
۵- نقشه مالی خود را رسم کنید

شروع یک کسب‌وکار جدید شاید مستلزم داشتن سرمایه‌ زیادی باشد که احتمال دارد شخصاً آن را نداشته باشید. به همین دلیل شما باید به دنبال روشی برای تأمین مالی باشید.

تعداد زیادی از کارآفرینان معمولا کسب‌وکار خود را با سرمایه بسیار محدودی آغاز می‌کنند که می‌تواند مانع بزرگی برای کسب‌وکارشان به حساب آید. با این وجود، گزینه‌های زیادی برای تأمین مالی در دسترس صاحبان مشاغل نوپا قرار دارد که در مطلب «روش‌های جذب سرمایه» به طور خاص به آن‌ها پرداخته‌ایم. به یاد داشته باشید که برای شناسایی بهترین روش برای تأمین مالی و تزریق سرمایه به کسب‌وکارتان، باید ابتدا نقشه‌ مالی کسب‌وکار خود را تنظیم کنید تا بدانید برای هر مرحله از کارتان به چه مقدار سرمایه نیاز دارید.
۶- یک تقویم مالیاتی تنظیم کنید

به عنوان یک کسب‌وکار قانونی، مالیات و صورت‌ حساب‌های متعددی وجود دارد که باید پرداخت کنید و تاخیر در پرداخت هر کدام از آن‌ها می‌تواند مسئولیت قانونی برای شما و کسب‌وکارتان داشته باشد. پس بهتر است از همان ابتدا، مسئولیت‌های حقوقی و مالیاتی خود را به درستی بشناسید.

برای این کار باید در ابتدا، درآمد و هزینه‌های کسب‌وکار خود را مشخص کنید؛ زیرا زمان و مقدار مالیات پرداختی شما می‌تواند بسته به میزان سود شما متغیر باشد. سپس باید تعیین کنید که این مالیات را چطور و به چه روشی باید پرداخت کنید تا بتوانید تقویم مالیاتی خود را به درستی تنظیم کنید.
۷- ریسک‌های پیش‌روی خود را بشناسید

همواره، شروع یک کسب‌وکار جدید می‌تواند ریسک‌هایی را به همراه داشته باشد؛ به همین دلیل یکی از اقدامات ضروری پیش از شروع هر کسب‌وکاری، شناسایی ریسک‌های احتمالی و برنامه‌ریزی برای مقابله با آن‌هاست. شما باید پیش از هرگونه پیش‌برد اهداف تجاری، ریسک‌های موجود را شناسایی کنید. این کار همچنین به شما کمک می‌کند که در صورت نیاز بتوانید پوشش کافی از بیمه را برای کسب‌وکارتان درخواست کنید.
۸- طرح کسب‌وکار (Business Plan) بنویسید

در یک بیزینس پلن، اهداف کسب‌وکار و راه‌های رسیدن به این اهداف نوشته می‌شود. این سند شامل شرح کسب‌وکار، شرح محصولات یا خدمات، مخاطبان هدف، برنامه بازاریابی، امور مالی و بررسی رقبا می‌شود.

نوشتن بیزینس پلن به شما کمک می‌کند تا قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار خود، تمام جوانب کار را به خوبی بسنجید و اگر امکان راه‌اندازی کسب‌وکار وجود نداشته باشد، هرچه زودتر مطلع شوید. داشتن بیزینس پلن خوب برای جذب سرمایه‌گذاران تقریبا الزامی است و احتمال موفقیت کسب‌وکار شما را نیز افزایش می‌دهد.

بنابراین قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار خود باید بیزینس پلن را تنظیم کنید تا در زمان مورد نیاز به آن رجوع کنید. این طرح کسب‌وکار باید شامل بخش‌های زیر باشد:

     خلاصه اجرایی
     شرح کسب‌وکار و محصولات و خدمات شما
     بازار هدف
     تجزیه و تحلیل رقبا
     جایگاه‌یابی استراتژیک و ارزیابی ریسک
     برنامه بازاریابی و استراتژی فروش
     برنامه عملیاتی
     تیم مدیریتی و اجرایی به همراه بیوگرافی اعضای کلیدی
     امور مالی (برای سرمایه‌گذاران و مشاورین مالی)

۹- زمان‌بندی ورود به بازار را به درستی تعیین کنید

زمان‌بندی درست، یکی از مولفه‌های مهم برای موفقیت یک کسب‌وکار به حساب می‌آید. قطعا شما می‌خواهید تجارت خود را در زمانی شروع کنید که اقتصاد سالم و صنعت احتمالی شما در حال گسترش است؛ اما نباید از این نکته نیز غافل شوید که صبر کردن طولانی می‌تواند به ضرر کسب‌وکار شما باشد. پس هر زمان که ۷۰٪‌ از ملزومات موفقیت در صنعت خود را داشتید، می‌توانید برای فعالیت خود شروع به کار کنید. انتظار برای رسیدن به ۱۰۰٪ پیش‌نیاز‌های لازم برای ورود به بازار، تنها شما را از فرصت‌هایتان دور می‌کند. پس باید بدانید که همان‌قدر که ورود زودهنگام و بدون آمادگی به بازار می‌تواند کسب‌وکار شما را تهدید کند، ورود دیرهنگام نیز می‌تواند فرصت‌های شما را بسوزاند. بهترین فرصت برای ورود به بازار را بشناسید و آن را از دست ندهید.
۱۰- به دنبال یک مشاور یا راهنما باشید

شروع یک کسب‌وکار نباید یک سفر مستقل باشد. صرف نظر از اینکه چقدر شروع این مسیر می‌تواند وسوسه‌برانگیز باشد، یافتن کسانی که قبلا این مسیر را رفته‌اند یا درباره آن دانش کافی دارند، در راه رسیدن به موفقیت می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. با متخصصان صنعت خود ارتباط برقرار کنید، در کارگاه‌ها و رویدادهای خاص آن صنعت شرکت کنید و با صاحب‌ نظران حیطه کاری خود تماس بگیرید تا رویکرد آن‌ها را بیاموزید. در این مرحله، ممکن است بخواهید منتور یا راهنمایی داشته باشید که بتواند به شما مشاوره‌های تخصصی ارائه دهد.
۱۱- از متخصصان بهره بگیرید

برای کارآفرینان غیرممکن است که همه چیز را در مورد فعالیت جدید خود بدانند. استفاده از تجربه افراد حرفه‌ای و متخصص می‌تواند روشنی بخش مسیری باشید که برای رسیدن به موفقیت پیش‌رو دارید.

استفاده از متخصصان نه‌تنها در حیطه تخصصی خود بلکه در حیطه حقوقی نیز لازم است. متخصصان حقوقی می‌توانند از شما در برابر خلاء‌های حقوقی محافظت کنند و متضمن ادامه روند کار به روش صحیح باشند.

اقدام دیگری که می‌تواند در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار، کمک زیادی به شما کند، استخدام یک حسابدار حرفه‌ای است. تقریبا غیر ممکن است که شما به تنهایی بتوانید از عهده همه جوانب یک شرکت برآیید و نکته مهم این است که امور مالی کسب‌وکار شما باید در امان باشد.

 

sepidar
sepidar

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋