مهدی؛ یک عدد علاقه مند به سئو!

مهدی؛ یک عدد علاقه مند به سئو!

آموزش سئو

با قدرتمندترین ابزارهای سئو آشنا شوید!

در بسیاری مواقع به روزرسانی های ناگهانی الگوریتم های گوگل باعث سردرگمی و نگرانی سئوکاران می شود. همچنین هنوز در مورد چگونگی ارزیابی وب سایت ها توسط گوگل و تعیین اینکه کدام سایت ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPs) برای سرچ عبارات مختلف ظاهر می شوند ابهاماتی وجود دارد. با استفاده از ابزارهای مختلفی نظیر گوگل سرچ کنسول، Ahrefs، SEMRush، Moz Pro، گوگل آنالیتیکس و ابزارهای دیگر پولی و رایگان می توان وضعیت سئو سایت را بررسی کرد. در این مقاله با آموزش گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتکس آشنا می شویم.

 

آشنایی با ابزار سرچ کنسول گوگل برای سئو سایت

با استفاده از سرچ کنسول گوگل می توان یک تحلیل اولیه سئو از سایت داشته باشید یا استراتژی سئو سایت خود را با کلمات کلیدی جدید به‌روزرسانی کنید. برای کار با کنسول جستجوی گوگل نیازی به دانش کد نویسی نیست و به راحتی با این ابزار می توان سایت را مدیریت، اشکال زدایی و بهینه سازی کرد.

 

با استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل امکان بررسی و بهینه سازی برخی عناصر وب سایت به شرح زیر وجود دارد.

 

1.کلمات کلیدی:  با استفاده از این ابزار می توان کلمات کلیدی که صفحات وب سایت براساس آن ها رتبه بندی شده اند را بررسی کرد.

2.خطاهای خزیدن: در این بخش از سرچ کنسول گوگل هر گونه خطای خزش که در وب سایت وجود دارد شناسایی می شود.

3.موبایل فرندلی: با این قابلیت ابزار سرچ کنسول گوگل می توان میزان درست نشان داده شدن سایت در گوشی های هوشمند را بررسی کرد.

4. Google Index: با بررسی این امکان در سرچ کنسول می توان تعداد صفحات وب سایت را که در فهرست نتایج گوگل قرار می گیرند را دید. همچنین اگر صفحه ای در نتایج گوگل وجود ندارد می توان از قسمت بازرسی URL  برای درخواست ایندکس سریع یک صفحه سایت در نتایج گوگل استفاده کرد.

5.تجزیه و تحلیل و معیارها:  در این قسمت ابزار سرچ کنسول امکان آنالیز معیارهای مهم سایت مثل تعداد کلیک ها و میانگین نرخ کلیک (CTR) وجود دارد.

 

آموزش گوگل سرچ کنسول

اولین قدم برای استفاده از کنسول جستجو گوگل، تأیید مالکیت سایت است. Google  چندین روش مختلف برای انجام تأیید سایت ارائه می دهد. دامنه های ثبت شده به طور خودکار با افزودن آن ها به کنسول جستجو  گوگل تأیید می شوند. اکثر کاربران سایت های خود را با استفاده از یکی از چهار روش زیر تأیید می کنند:

    آپلود فایل  HTML
    متا تگ
    کد رهگیری گوگل آنالیتیکس
    گوگل تگ منیجر

برخی از پلتفرم های میزبانی سایت محدودیت هایی را مواردی که می توان آپلود کرد به وجود می آورند؛ به همین دلیل برای تایید آن ها نیاز به روش خاصی برای تأیید مالکان سایت نیاز است. اما بسیاری از سرویس های سایت میزبانی شده فرآیند تایید آسانی دارند؛ بنابراین کمتر با چنین محدودیت هایی مواجه می شویم.

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با این مبحث، مقاله ای از سایت سئواستاد با عنوان آموزش گوگل سرچ کنسول را مطالعه بفرمایید.

 

معرفی ابزار گوگل آنالیتیکس برای سئو سایت

Google Analytics  یک ابزار تجزیه و تحلیل وب سایت است که هر مدیر سایتی برای بهبود سئو سایت و مدیریت سایت خود باید از آن استفاده کند. گوگل آنالیتیکس امکان ردیابی و آنالیز طیف گسترده ای از داده ها را در مورد عملکرد سایت، ترافیک و حتی رفتار کاربران را فراهم می کند. این ابزار رایگان سئوی سایت قدرت تغییر کامل استراتژی بازاریابی آنلاین سایت را دارد و  برای شروع کار با آن فقط نیاز  به ایجاد یک حساب جیمیل است.

سرویس Google Analytics در نسخه پولی و رایگان در دسترس است که نسخه رایگان آن نیز امکانات مفیدی دارد که می تواند در جهت مدیریت سوی سایت بسیار کمک کننده باشد. زمانی که گوگل آنالیتکیس را با ابزار گوگل سرچ کنسول متصل کنید بهره وری آن ها در سئو سایت افزایش می یابد. انجام چنین کاری سبب می شود تمام داده‌ های سئوی وب ‌سایت در یک جا جمع آوری شوند. همچنین برای شناسایی موارد بهبود سئو با کلمات کلیدی که می خواهیم سایت و صفحات با آن ها رتبه بندی شوند می توان از پرس و جو ها یا کوئری ها استفاده کرد.

 

راه های دیگری که می توان از نسخه رایگان Google Analytics برای بهبود سئو سایت خود استفاده نمود عبارتند از:

1.فیلتر کردن ترافیک ارجاعی: ترافیک های جعلی و ارجاعی به شدت می توانند گزارش های سئو را تحت تاثیر قرار دهند و آن ها را خراب کنند. در گوگل آنالیتیکس امکان فیلتر کردن این ترافیک وجود دارد تا بتوان به راحتی ترافیک واقعی سایت را به دست آورد.

2.مقایسه ترافیک وب سایت ارگانیک با غیر ارگانیک: با استفاده از این قابلیت در گوگل آنالیتیکس می توان به بررسی اینکه بازدید کنندگان سایت از کجا می آیند را انجام داد و آن کانال ها را برای افزایش ترافیک بهینه سازی کرد.

3.تعیین معیارهای تعامل: گزارش های محتوای سایت، قابلیت مهم در گوگل آنالیتیکس است که برای معیارهای خروج از صفحه و تبدیل صفحات فرود و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با این مبحث، مقاله ای از سایت سئواستاد با عنوان آموزش گوگل آنالیتیکس را مطالعه بفرمایید.

 

جمع بندی

ابزارهای قدرتمند پولی و رایگان مختلفی برای بررسی سایت از لحاظ وضعیت سئو وجود دارد که می توان بر حسب نیاز یکی از آن ها را انتخاب کرد. اما از متداول ترین و معتبرترین این ابزارها، گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس است که به سبب داشتن امکانات متنوع و امکان استفاده رایگان از آن ها از محبوبیت بالایی در بین سئوکاران برخوردار شده اند. این ابزارها قابلیت های زیادی دارند که سئوکاران می توانند از آن ها برای آنالیز بخش های مختلف سایت استفاده کنند. در این مقاله به آموزش گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس پرداختیم.

 

منابع:

https://calderaforms.com/2019/01/google-analytics-guide/

https://blog.hubspot.com/marketing/seo-analysis-tools

https://www.searchenginejournal.com/google-search-console-guide/209318/#close

https://support.google.com/webmasters/answer/9128668?hl=en

 

 

مهدی؛ یک عدد علاقه مند به سئو!
مهدی؛ یک عدد علاقه مند به سئو! آموزش سئو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋