SellFree

SellFree

سعی می کنیم با هم یاد بگیریم
 ۱ نفر را دنبال می کند

سئو محتوا؛ مهم است یا خیلی مهم؟

یکی از اصلی ترین و مهمترین عوامل در رتبه بندی وب سایت شما، سئو می باشد. اما معیارهای رتبه بندی گوگل چیست و نقش سئو در این رتبه بندی چه می باشد؟ بنابراین به دلیل اهمیت فراوان این موضوع، این مقاله به آموزش سئو محتوا اختصاص داده شده است. با ما تا انتهای این مقاله همراه بوده تا با سئو محتوا به خوبی آشنا گردید.


سئو در لغت مخفف کلمه Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد اما اگر دقیق تر در مفهوم آن بنگرید متوجه خواهید شد که سئو فرآیند تاثیرگذاری بر بازدید یک وب سایت و یا یک صفحه در موتورهای جستجوگر می باشد. در واقع هنگامی که وب سایت تجاری شما از نظر سئو بهینه نباشد، موتورهای جستجو قادر به یافتن صفحه مورد نظر کاربر نبوده و نمی توانند به پرسش های مربوط به این وب سایت پاسخ دهند در این صورت به راحتی شما تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست داده و با شکست مواجه خواهید شد.

بنابراین در وهله اول پس از طراحی و پیاده سازی یک وب سایت، سئو سازی محتوای مورد نظر می باشد. برای اینکه بتوانید یک محتوای اصولی با رعایت تمام نکات بر اساس سئو پیاده سازی نمایید، به آموزش سئو محتوای دقیق و بی نقص نیاز خواهید داشت.

 

 

 

هدف گیری کلمات کلیدی

اولین قدم برای بهینه سازی موتورهای جستجو و آموزش سئو محتوا، تمرکز بر کلمات کلیدی است. اینکه مخاطب و کاربر مورد نظر شما با استفاده از چه کلمات کلیدی می تواند به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده  و از محتوای درون آن استفاده نماید. اما آیا تمام  کلمات کلیدی منتخب شما، کلمات کلیدی مناسبی برای افزایش بازدید وب سایت می باشند؟

برای تعیین کلمه کلیدی توجه به 3 عنصر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

حجم جستجو کلمه کلیدی
اولین نکته ای که برای انتخاب کلمه کلیدی باید مد نظر قرار دهید، این است که چه تعداد کاربر کلمه کلیدی مورد نظر را در موتورهای جستجو سرچ کرده اند. هرچه تعداد افراد بیشتری در جستجوی کلمه مورد نظر باشند، وب سایت شما در دید گستره تری از افراد قرار خواهد گرفت. بنابراین برعکس این قضیه نیز صادق است.

ارتباط
کلمه کلیدی مورد نظر باید به طور دقیقی با محتوای قرار داده شده درون وب سایت همخوانی داشته باشد. بطور مثال اگر محتوا درباره نرم افزار اتوماسیون بازاریابی ایمیل است، کلمه لوازم حیوانات خانگی هیچ گونه سنخیتی با محتوای شما نخواهد داشت. در واقع هیچگاه کاربران برای دسترسی به مطالبی در زمینه نرم افزار اتوماسیون بازاریابی ایمیل، کلمه لوازم حیوانات خانگی را جستجو نخواهند کرد بنابراین کلمه کلیدی باید تا حد امکان بیشترین نزدیکی را به محتوای مورد نظر داشته باشد.

رقابت
برای افزایش حجم ترافیک وب سایت و افزایش تعداد بازدیدها، نیاز است تا در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. چرا که اکثر کاربران تنها در صفحه اول گوگل به دنبال محتوای مورد نظر خود بوده و به صفحه های دوم به بعد توجهی ندارند. برای اینکه بتوانید رتبه بندی وب سایت خود را افزایش دهید، باید با سایر وب سایت ها به رقابت بپردازید.

 

در ابتدا باید بدانید که مخاطبان شما چه گروه از افراد بوده و بیشتر به دنبال چه محتواهایی با چه کلماتی می باشند. با پاسخ به سوالات زیر می توانی کلمه کلیدی مناسب را پیدا نمایید.

آنها به چه نوع چیزهایی علاقه مند هستند؟
کاربران به دنبال حل  چه مشکلاتی می باشند؟
آنها از چه نوع زبانی برای توصیف کارهایی که انجام می دهند؟
 ابزاری که استفاده می کنند چیست؟ و…


با پاسخ به این پرسش ها می توانید به سادگی لیستی از کلمات کلیدی تهیه کرده و بهترین آنها را انتخاب نمایید. با کمک برخی از ابزارها نظیر SEM Rush، می توانید دریابید که رقبای شما از چه کلمات کلیدی برای افزایش رتبه بندی وب سایت خود استفاده کرده اند. در تصویر زیر کلمه Marketo مد نظر قرار گرفته است.

 

با کمک استفاده از این ابزارها به راحتی متوجه خواهید شد که بهره گیری از کلمات کلیدی در چه زمینه ای می تواند بر افزایش ترافیک وب سایت شما کارساز باشد.

 

سئو داخلی محتوا وب سایت

تا اینجای آموزش سئو محتوا متوجه شدید که باید در انتخاب کلمه کلیدی دقت به عمل آورید. در قدم بعدی باید وب سایت خود را از هر لحاظ با کلمه کلیدی انتخاب شده بهینه نمایید.

در واقع منظور از سئو داخلی، مجموعه کارهایی بوده که شما باید در درون وب سایت خود متناسب با کلمه کلیدی انجام داده تا از دید گوگل، وب سایت شما وب سایتی شایسته برای قرارگیری در صفحه اول گوگل باشد.

توجه به چند عامل نقش کلیدی در بهینه سازی صفحه های وب سایت شما دارد.

 

عناوین

عنوان یک مقاله عموما با H1 و در کد HTML مشخص می شود. در واقع عنوان همان چیزی است که در بالای مرورگر مشاهده می شود بنابراین این ناحیه نیز باید از لحاظ سئو بهینه باشد.

 

توجه داشته باشید که این عنوان همان متنی بوده که کاربر با توجه به آن وارد وب سایت شما می شود. بنابراین در انتخاب عنوانی جذاب کوشا باشید. از طرفی طول برچسب عنوان در وب سایت های مختلف متفاوت است. این طول بر اساس تعداد پیکسل مشخص خواهد شد و نه تعداد کاراکتر با این حال استفاده از 55 الی 60 کارکتر برای عنوان بلامانع است.

 

توضیحات متا

توضیحات متا، توضیحاتی بوده که در بیرون از صفحه برای کاربر نمایش داده می شود. این توضیحات در محتوای اصلی برخی از وب سایت ها مشاهده نخواهند شد. در واقع اینگونه وب سایت ها با انتشار توضیحات متا جذاب، مخاطب را وادار به ورود به صفحه می نمایند. این توضیحات از طریق کد HTML قابل بروزرسانی می باشند.

در آموزش سئو محتوا، از توضیحات متا به عنوان نسخه تبلیغاتی وب سایت یاد می شود اما دقت داشته باشید  که رتبه بندی وب سایت و نمایش صفحه مورد نظر به کاربران تنها یکی از اهداف است. برای اینکه بتوانید مخاطب را در صفحه مورد نظر نگه دارید، باید تلاش خود را افزایش دهید.

 

 

بدنه محتوای اصلی

تولید محتوای جذاب و گیرا موجب می شود تا کاربر اطلاعات مورد نظر خود را از درون وب سایت شما پیدا کرده و در هنگام جستجوی دوباره در این زمینه، مستقیما وارد وب سایت شما گردد. از طرفی هنگامی که محتوای مورد نیاز کاربر که محتوایی جامع و کاربردی است را تولید می نمایید، کاربر با خواندن تکه ای از این محتوا از صفحه وب سایت شما خارج نخواهد شد.

دلیل اینکه در مطالب بالا ذکر شد نگهداری کاربر از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که هر کاربری که وارد صفحه شما و به هر دلیل در مدت زمانی کوتاه صفحه را ترک نماید، به ضرر سئو و رتبه بندی وب سایت شما تمام خواهد شد. چرا که در این صورت گوگل گمان می کند که محتوای موجود در این وب سایت کارآمد نمی باشد بنابراین به سادگی رتبه را کاهش خواهد داد.

 

تولید محتوای منحصر به فرد

دقت داشته باشید که هیچگاه برای افزایش رتبه بندی وب سایت خود از مطالب و محتواهای درون وب سایت رقیب خود بهره نگیرید. همواره سعی کرده از محتواهای جذاب و گیرا و منحصر به فرد کمک گرفته تا به سادگی شاهد افزایش رتبه وب سایت خود باشید. علاوه بر این در صورتی که تعداد کلمات درون محتوای شما زیاد بوده و تعداد صفحاتی را اشغال می نماید، سعی کنید مطالب کم ارزش آن را حذف کرده تا شاخص صفحات وب سایت خود را با صفحات کم ارزش پر نکنید.

تعامل

سعی کنید تعامل کاربران را از طریق امکان پرسش و پاسخ در وب سایت، با خود بیشتر کرده تا از این طریق بتوانید مدت زمان  بیشتری کاربر را درون وب سایت خود نگه دارید. سرعت بارگیری بالای وب سایت و  نبود تبلیغات آزاردهنده در بالای صفحه نیز از دیگر روش های تعامل با کاربران وارد شده می باشند.

قابلیت اشتراک گذاری

صفحه شما باید دارای قابلیت اشتراک گذاری و پیونددهی باشد. در یک وب سایت، هرچه تعداد پیوندهای بیشتری انجام شده باشد، در رتبه بندی گوگل موثرتر واقع خواهد شد.

 

ویژگی های Alt

ویژگی alt در مواردی بکار گرفته می شود که کاربر به هر دلیلی قادر به مشاهده تصویر موجود در وب سایت شما نباشد. در این صورت این این ویژگی به شما امکان می دهد تا مطالبی را جایگزین عکس کرده تا نیاز کاربر برطرف گردد.

این ویژگی از طریق کد HTML قابل دسترسی است. در این مواقع توصیف کلی از مفهوم عکس مورد نظر می توان بسیار کارآمد و مفید واقع شود. در بکارگیری ویژگی alt، استفاده از کلمات کلیدی الزامی نمی باشد. در واقع در صورتی که تصویر مورد نظر هیچ هماهنگی با کلمه کلیدی مورد نظر شما ندارد، نیازی نیست تا حتما کلمه مورد نظر را در محتوای جایگزین وارد نمایید. تنها توصیف و توضیح درباره تصویر مورد نظر کفایت می کند.

برخی از افراد با بکارگیری بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا و وب سایت خود، خواستار فریب دادن گوگل می باشند به همین دلیل گوگل فیلتری تحت عنوان “بهینه سازی بیش از حد” در نظر گرفته است. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی تنها به طبیعی بودن محتوای خود تکیه نمایید.

 

ساختار URL

URL یکی از بخش های مهم وب سایت می باشد. در واقع گوگل از طریق این قسمت به وب سایت شما دسترسی پیدا خواهد کرد. شما می توانید از ساختار URL تقسیم شده و منطقی برای تقسیم بندی داده ها استفاده نمایید. یک URL معتبر، علاوه بر مختصر بودن، توصیفی درباره وب سایت نیز درون خود خواهد داشت.

حتی در صورتی که متوجه شدید، URL وب سایت شما زیبا و مناسب نمی باشد، آن را تغییر ندهید. در حقیقت می توان گف تنها در حالتی که مجبور به تغییر URL هستید، این کار را انجام دهید. چرا که این عمل می تواند بر سئو وب سایت شما تاثیر منفی بگذارد.

 

چگونه نام دامنه با رعایت کامل اصول سئو انتخاب کنیم؟

 

همانطور که در اوایل آموزش سئو محتوا نیز به آن اشاره شد، شما باید سعی در افزایش بهینه سازی سئو وب سایت خود داشته باشید و نه کاهش آن. در صورتی که چاره دیگری نداشته و مجبور به تغییر URL وب سایت خود شدید، توصیه می شود که از ریدایرکت 301 که یک نوع ریدایرکت دائمی است، استفاده نمایید. بسیاری از وب سایت های تجاری به هنگام تغییر URL، از ریدایرکت های مناسبی استفاده نکرده و همین امر موجب می شود تا با شکست مواجه گردند.استفاده صحیح از ریدایرکت ها نیز خود اصول خاصی داشته که تا همینجا به آن بسنده می کنیم.

 

طرح و علامت گذاری

در صورتی که تا اینجای آموزش سئو محتوا به خوبی و قدم به قدم پیش رفته می باشید، می توانید برای افزایش رتبه بندی خود به گوگل کمک کرده تا هر چه سریعتر وب سایت شما را رتبه بندی نماید. استفاده از طرح و علامت گذاری موجب نمی شود صفحه شما در نتایج جستجو، بالاتر از سایر وب سایت ها قرار بگیرد. این طرح ها به وب سایت شما مستغلات اضافی (Google Ads) می افزاید.

انواع مختلفی از طرح و نشانه گذاری موجود بوده که به احتمال زیاد شامل حال وب سایت های تجاری نخواهد شد. استفاده از این علامت ها می تواند در افزایش نرخ کلیک تاثیرگذار باشد.

 

معماری اطلاعات و پیوند داخلی

معماری اطلاعات، چگونگی سازماندهی و برقراری ارتباط بین صفحات مختلف وب سایت است. الگوریتم های مختلف گوگل به نحوی برای رتبه بندی گوگل برنامه ریزی شده اند که حتی کوچکترین نکات را نیز مد نظر قرار می دهند. لینک ها یکی از نمادهای رای اعتماد و ابزاری برای کمک به درک اهمیت یک صفحه می باشند. گوگل تمامی متن محتوا را برای یافتن anchor text مورد بررسی قرار می دهد. استفاده از متون توصیفی که درباره یک لینک توضیح مختصری داده است، به گوگل کمک کرده که به درک بهتری از وب سایت مورد نظر دست یابد.

همانطور که ذکر شد، لینک دهی بین صفحات، عناصر و نشانه های اعتماد می باشند بنابراین بسیار مهم است که از چه لینکی در محتوای وب سایت خود استفاده می نمایید. استفاده از لینک ها و پیوندها در یک محتوا نشانه آن است که صفحه مورد نظر برای شما بسیار مهم است. هر چه اعتبار صفحه ای که از آن در محتوای خود نام می برید، بیشتر باشد گوگل نیز اعتبار ویژه ای برای وب سایت شما در نظر خواهد گرفت.

بیایید با یک مثال این موضوع را بررسی کنیم، لینک زیر نمونه ای از یک لینک عالی با Anchor Text مناسب است:

"برای اینکه بتوانید سئو محتوا را به کامل ترین شکل ممکن اجرا کنید، نیاز دارید با شاخص های تاثیرگذار در سئو داخلی آشنا باشید."

. . .

 

تا این قسمت از مقاله آموزش سئو محتوا، درباره روش های غیرفنی تاثیرگذار بر سئو صحبت شد. علاوه بر مسائل فوق، مسائل فنی مربوط به وب سایت نیز می تواند در رتبه بندی وب سایت شما بسیار تاثیرگذار باشد. برای اینکه بتوانید سئو وب سایت خود را بهینه نمایید، علاوه بر آموزش سئو محتوا، باید بر اساس مسائل فنی نیز وب سایت خود را بهینه نمایید. بهره گیری از سئو فنی نه تنها می تواند بر کسب و کارهای کوچک تاثیرگذار باشد، بلکه به راحتی می تواند موجب افزایش ترافیک وب سایت های بزرگ تجاری نیز گردد.

 

سرعت وب سایت

سرعت بارگیری وب سایت شما یکی از مهمترین عوامل در تعیین رتبه گوگل است. در صورتی که صفحه مورد نظر شما از سرعت لود و بارگیری مناسبی برخوردار نبوده، نه تنها بر سئو محتوا تاثیر منفی می گذارد، بلکه کاربران نیز دچار کلافگی شده و از وب سایت شما خارج می شوند.

گوگل ابزاری پیشنهاد داده (google page speed) تا از طریق آن بتوانید به سادگی سرعت وب سایت خود را افزایش دهید. استفاده از تصاویر کم حجم و در عین حال با کیفیت یکی از روش های افزایش سرعت لود وب سایت می باشد.

 

 

سازگاری با موبایل و سایر دستگاه های هوشمند

همانطور که میدانید اکثر افراد از طریق تلفن همراه خود در گوگل سرچ کرده و وارد وب سایت ها می شوند. در صورتی که وب سایت شما موبایل فرندلی نبوده و کاربر با استفاده از تلفن همراه خود وارد وب سایت شما گردد، کار با صفحه مورد نظر برای کاربر دشوار بوده و به مشکل بر می خورد.

بنابراین بهتر است به هنگام طراحی وب سایت خود آن را از لحاظ موبایل فرندلی بودن نیز چک کرده تا ترافیک زیادی را بر اثر این مسئله از دست ندهید. برای تست موبایل فرندلی بودن سایت روی لینک https://search.google.com/test/mobile-friendly کلیک کنید.

 

 

ریدایرکت ها

همانطور که در مطالب فوق نیز به آن اشاره شد، تغییر URL تا زمانی که مجبور به انجام آن نباشید، اشتباه است. از انواع ریدایرکت ها می توان به 301 یا 302 اشاره نمود.

301 ریدایرکت یا تغییر مسیر دائمی بوده در حالی که 302 به تغییر مسیر موقتی اشاره دارد. بهره گیری از 302 به درک گوگل کمک می کند تا متوجه شود  که محتوای منتقل شده ممکن است دائمی نباشد و آنها نباید تمام قدرت پیوند و قدرت رتبه بندی را به URL جدید منتقل کنند.

SellFree
SellFree سعی می کنیم با هم یاد بگیریم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋