sdtebir

sdtebir

ریزش موی در دوره شیمی درمانی

موهای انسان ما بخشی از تصویر ماست و با آن ظاهر زیباتر خواهیم داشت. تا  وقتی  که با ریزش مو مواجه نشوید ممکن است به اهمیت آن فکر نکنید. از این رو درک دلایل ریزش مو و راه های مقابله زود هنگام با آن از نظر عاطفی و جسمی ممکن است برخی نگرانی‌ها را در هنگام شیمی درمانی کاهش دهد.

اصولا  پزشک معالج می تواند بگوید آیا  امکان دارد  شیمی درمانی باعث ریزش مو در طول درمان شما شود یا خیر. با آگاهی از این موضوع می‌توانید برای کم کردن ریزش مو برنامه ریزی کنید. طبق آمار، ریزش مو طی دو تا چهار هفته پس از شروع  دوره شیمی درمانی شروع می‌شود.

میزان ریزش مو بسته به نوع دارو  و دوز داروی شیمی درمانی، می‌ تواندفرق کند . قابل توجه است که همه داروهای سرطان به طور یکسان روی موهای شما تأثیر نمی ‌گذارند. بعضی از دارو ها فقط باعث کم پشت شدن مو می ‌شوند. یعضی  دیگر ممکن است باعث ریزش موهای شما به صورت توده ای شود. خبر خوش این است که تقریباً ریزش موی ناشی از شیمی درمانی دائمی نیست

به چه دلیل ریزش مو به دلیل شیمی درمانی اتفاق می افتد ؟

 مواد شیمی درمانی برای  نابود کردن  سلول‌های در حال رشد سرطان ساخته شده اند  شده اند. برخی از سلول ها مانند سلول های موجود در فولیکول های مو به سرعت تقسیم می ‌شوند و تحت تأثیر  دارو های شیمی درمانی قرار می‌گیرند.

ریزش مو در تمام داروهای شیمی درمانی اتفاق نمی‌ افتد و ممکن است افراد، حتی با مصرف داروهای مشابه، پاسخ های متفاوتی  داشته باشند. ممکن است دچار ریزش کامل مو یا کم پشت شدن مو در کل بدن، از جمله موی سر، مژه، ابرو، زیر بغل، شرمگاه و سایر موهای بدن شود. حتی ممکن است اصلاً متوجه ریزش مو نشوید.

ریزش مو اغلب ۱۰ تا ۱۴ روز پس از شروع شیمی درمانی آغاز می ‌شود ، اگرچه این ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. بعضی از افراد ممکن است فقط چند روز پس از اولین دوره درمان خود متوجه ریزش مو شوند، در حالی که دیگران ممکن است تا بعد از چندین مرحله درمان متوجه ریزش مو نشوند.

موها ممکن است به تدریج نازک شوند یا به صورت توده ای با  سرعت ریزش کنند. ریزش مو اغلب به موهای سر محدود نمی ‌شود و می‌تواند بر روی ابروها، مژه ها، موهای بدن نیز  تأثیر بگذارد.  خبر خوش این است که  ۴ تا ۶ هفته بعد  از انجام  شیمی درمانی شاهد رشد دوباره مو خواهند بود. کاملا طبیعی می باشد  که رشد  دوباره مو خیلی با سرعت  پایین تری از ریزش اتفاق می افتد. نکته‌ی جالب این است که وقتی موهای شما شروع به رشد می کند، احتمالاً کمی متفاوت از موهای از دست رفته از نظر رنگ و بافت (فر بیشتر) خواهد بود، اما این اختلاف معمولاً  دائمی نیست .

سیما درمان طب ارائه دهنده تجهیزات شیمی درمانی و پمپ شیمی درمانی

sdtebir
sdtebir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋