دنیای علم science

دنیای علم science

گشتی در دنیای علم و دانش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

ژورنال گلوله چیست؟ + چگونه ژورنال گلوله خودمان را بسازیم

بولت ژورنال چیست؟ + چگونه بولت ژورنال خودمان را بسازیم

اگر برای نظم دادن به پروژه‌های شخصی یا اداری به دنبال راهی مؤثر هستید، به شما بولت ژورنال را پیشنهاد می‌دهیم. با کمک این ابزار، از هیچ کاری عقب نخواهید ماند و همه چیز همیشه طبق برنامه‌ریزی شما پیش می‌رود. در این مقاله، با این ابزار کارآمد برنامه‌ریزی و نحوه ساخت آن آشنا می‌شوید.

بولت ژورنال چیست؟

بولت ژورنال ترکیبی از برنامه‌ریزی و یادداشت‌برداری روزانه است و در آن از صفحات خالی یک دفترچه برای ایجاد قالب مورد نظر خود استفاده می‌شود. معمولا در این دفترچه بخش‌هایی برای نوشتن فهرست کارهای روزانه و هفتگی، پیگیری عادت‌ها و شمارش روزهای تقویم وجود دارد اما می‌تواند شامل هر چیزی که می‌خواهید باشد.

بیشتر نمونه‌های بولت ژورنال در آزاد بودن سبک طراحی و زیبایی مشترک هستند. بااین‌حال، نیازی نیست که بولت ژورنالی که شما درست می‌کنید شامل مواردی مانند خوشنویسی، برچسب و نقل‌قول‌های انگیزشی باشد. لزومی هم ندارد که از نمادهای کارول برای پیگیری امور خود استفاده کنید. اگر تنها هدف شما نوشتن وظایف کاری در جایی است، می‌توانید بولت ژورنالی ساده‌تر درست کنید. مهم‌ترین نکته این است که ژورنال ساخته‌شده مطابق نیازهای شما باشد.

تاریخچه بولت ژورنال

منشأ پیدایش بولت ژورنال هم جالب و خواندنی است. رایدر کارول کارآفرینی بود که با اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) دست‌وپنجه نرم می‌کرد و می‌خواست ابزاری برای سازمان‌دهی زندگی و تمرکز بیشتر پیدا کند. او در سال ۲۰۱۳، روش بولت ژورنال را به طور رسمی ابداع کرد و به کار برد. در روش او برای نشان دادن وضعیت‌ کارها از نمادهای خاصی استفاده می‌شد. به عنوان مثال، «X» به معنای تکمیل یک کار یا «<» به عنوان نمادی برای موکول کردن کاری به آینده بود. پس از آن، او یک کتاب رسمی، دفترچه یادداشت و دوره آنلاین برای معرفی روش ابداعی خود به مردم منتشر کرد.

روش بولت ژورنال کارول ساختاری کارآمد دارد و می‌تواند به افرادی که برای برنامه‌ریزی روزانه خود به یک سیستم سازمان‌یافته شفاف نیاز دارند، کمک کند. در حال حاضر، اصطلاح بولت ژورنال برای توصیف هر دستورکار مکتوبی به کار می‌رود که هر کسی برای خود ایجاد و تزیین می‌کند. این ابزار مؤثر برنامه‌ریزی به دلیل جذابیت، زیبایی و انعطاف‌پذیری خاصی که دارد در شبکه‌های اجتماعی محبوب شده است.

چگونه ساخت بولت ژورنال را شروع کنیم؟

نوشتن ایده‌ها و اهداف برای ساخت بولت ژورنال

اولین گام برای درست کردن این ابزار کاربردی این است که یک دفترچه یادداشت سفید یا شطرنجی بخرید. بعد از آن می‌توانید درباره اهداف خود تصمیم بگیرید. تعیین کردن این اهداف عناوین صفحات بولت ژورنال شما را مشخص می‌کند. ممکن است بخواهید از این دفترچه برای پیگیری وظایف روزانه یا به عنوان بخشی از طوفان فکری خود استفاده کنید. به‌هرحال، همه چیز به تصمیم خودتان بستگی دارد.

برخی از اهدافی که بولت ژورنال‌ها برای رسیدن به آنها درست می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • نوشتن فهرست وظایف روزانه؛
  • یادداشت‌برداری؛
  • نوشتن چشم‌انداز سالانه؛
  • فهرست مزایا و معایب چیزی؛
  • یادداشت‌برداری از مباحث یک جلسه؛
  • فهرست خرید روزانه؛
  • پیگیری اهداف؛
  • نوشتن یادآوری‌ها؛
  • پیگیری حالات روانی؛
  • برنامه‌ریزی کردن برای رویدادهای خاص؛
  • نوشتن وقایع خواب‌هایی که دیده‌ایم؛
  • برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی برای رژیم گرفتن.

بولت ژورنال‌ها چه فوایدی دارند؟

زنی در حال استفاده از بولت ژورنال

۱. چشم‌اندازی سازنده از زندگی ارائه می‌دهد

در این روش، برخلاف نوشتن فهرست کارهای پیش رو، فقط کارهایی را می‌نویسید که امیدوارید انجام شوند. یک بولت ژورنال خوب به شما چشم‌اندازی جامع می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های روزانه شما با اهداف بزرگتر تناسب دارند. این ابزار کارگشا می‌تواند به شما کمک کند تا چیزهایی مانند رفتارهایی که نداشته‌اید، الگوی ضرب‌الاجل‌هایی که از دست داده‌اید و عدم تعادل میان کار و زندگیتان را بهتر ببینید. با داشتن چنین اطلاعاتی می‌دانید که کجا و چگونه زندگی شخصی و حرفه‌ای خود را بهبود ببخشید.

ممکن است بخواهید شغل خود را تغییر دهید، تغذیه‌تان را بهبود ببخشید یا سال دیگر برای تعطیلات تابستانی به یونان سفر کنید. با نوشتن فهرست کارهای پیش رو یا استفاده از ابزارهای عادی برنامه‌ریزی، فرایند برنامه‌ریزی برای چنین اموری نابسامان می‌شود. در عوض، می‌توانید همه این اهداف را در بخش‌های مختلف بولت ژورنال سازمان‌دهی کنید. می‌توانید دفترچه یادداشت خود را با نوشتن یادداشت‌هایی درباره جستجوی شغل، برنامه‌های غذایی هفتگی و اطلاعات سفر به یونان پر کنید. به این ترتیب، برای رسیدن به این اهداف چشم‌اندازی جامع دارید.

۲. خلاقیت را بیشتر می‌کند

خلاقیت را همه دارند، چه به خلق آثار هنری علاقه‌ داشته باشید و چه قبلا هرگز خط‌خطی هم نکرده باشید. تحقیقات نشان می‌دهند که خلاق بودن حال شما را بهتر می‌کند، استرس شما را کاهش می‌دهد و در کل، شما را به انسانی شادتر تبدیل می‌کند. بولت ژورنال می‌تواند روزنه‌ای برای رسیدن شما به هدف مورد نظرتان باشد.

با ساختن بولت ژورنال، خلاقیت بیشتری خرج می‌کنید. می‌توانید در این دفترچه تصاویری برای نشان دادن اهدافتان بچسبانید یا برنامه غذایی خود را با رنگ‌های مورد علاقه‌تان مشخص کنید. این دفترچه برای نوشتن متن آهنگ مورد علاقه یا تمرین رنگ‌آمیزی ذهن‌آگاهی هم مناسب است.

۳. کارها را به روش خود برنامه‌ریزی می‌کنید

چیزی به نام ابزار سازنده و مفید که برای همه مناسب باشد وجود ندارد. ممکن است یک ابزار برنامه‌ریزی دیجیتال برای برآورده ساختن نیازهای شما زنگ‌ها و یادآورهای بسیاری داشته باشد یا ماتریس آیزنهاور جزئیات فهرست کارهای پیش روی شما را نشان ندهد.

یک بولت ژورنال می‌تواند تمام جزئیات را بدون پیچیدگی‌های فراوان یک‌جا جمع کند. این دفترچه همه بخش‌های مورد علاقه شما را در ابزارهای مختلف برنامه‌ریزی نگه می‌دارد و سیستمی منحصربه‌فرد مطابق با نیازهای شما ایجاد می‌کند. شاید برای کشف صفحات و نمادهای کاربردی برای شما به کمی آزمون و خطا نیاز داشته باشید اما در نهایت، هیچ راهی بهتر از شخصی‌سازی روند کاری شما نیست.

۴. روشی پویا برای ثبت سوابق است

بولت ژورنال‌ها وظایف شما را سازمان‌دهی می‌کنند و باعث افزایش بهره‌وری شما می‌شوند. این ابزارهای کارآمد به شما جایی برای ثبت جزئیات زندگی مانند افکار، اهداف و حتی نشانه‌های مختلف می‌دهند.

اگر سالهای بعد به یادداشت‌های خود نگاه کنید، فقط فهرستی از کارهای پیش رو که انجام شده را نمی‌بینید. ممکن است در این دفترچه عکس‌ها، نقاشی‌ها یا نقل‌قول‌هایی را هم ببینید که الهام‌بخش شما شوند. با ثبت جزئیات بیشتر در صفحات بولت ژورنال یا چسباندن عکس‌های بیشتر، ابزاری خواهید داشت که به شما یادآوری می‌کند که چه کسی هستید و چقدر پیشرفت کرده‌اید. همین ویژگی بولت ژورنال‌ها را به ابزارهایی نشاط‌آور و الهام‌بخش تبدیل می‌کند.

آموزش ساخت بولت ژورنال

برای آموزش بولت ژورنال روش خاصی وجود ندارد اما توجه به چند نکته مهم می‌تواند به شما در ساخت اولین بولت ژورنالتان کمک کند. فراموش نکنید که مهم‌ترین نکته در ساخت بولت‌ ژورنال‌ها این است که ابزاری خاص خود داشته باشید. برای درست کردن این وسیله کارآمد می‌توانید از ۷ مرحله‌ای که در ادامه می‌خوانید، شروع کنید.

۱. وسایل کار را آماده کنید

ملزومات ساخت بولت ژورنال

برای درست کردن بولت ژورنالی مخصوص خودتان می‌توانید از یک دفترچه یادداشت سفید یا شطرنجی استفاده کنید. سایت بولت ژورنال یا برنامه‌هایی که با نام اپلیکیشن بولت ژورنال عرضه می‌شوند هم می‌توانند به شما در درست کردن این ابزار کمک کنند. علاوه‌براین، به ابزارهای دیگری مانند خودکار، برچسب یا استیکر بولت ژورنال و هر چیزی که به شما برای افزایش خلاقیت و بهبود سازمان‌دهی امور کمک می‌کند، نیاز دارید.

۲. نیازهای روزانه خود را تعیین کنید

بولت ژورنال باید ارزش‌های شما را نشان بدهد. این ارزش‌ها ممکن است مربوط به کار، سلامتی یا هر جنبه دیگری از شما باشند. به این فکر کنید که بولت ژورنالتان باید چه موضوعاتی را شامل شود. سپس، به بهترین راه‌ها برای نمایش اهداف هر یک از این موضوعات فکر کنید. ممکن است به چک‌لیستی برای وظایف کاری، تقویمی برای برنامه‌ریزی امور و فضایی برای نوشتن یادداشت‌ها نیاز داشته باشید. برای شروع، برنامه‌ریزی کنید که این صفحات چگونه باید به نظر برسند یا با هم هماهنگ شوند.

۳. نمادها را تعیین کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت بولت ژورنال‌ها، نمادهای کارول بود. بنابراین، شما هم باید نمادهایی تعیین کنید که این موضوعات را نشان بدهند:

  • کارهایی که باید انجام بدهید؛
  • آنچه قبلا انجام داده‌اید؛
  • کارهایی که بعدا انجام خواهید داد.

نمادهای شما ممکن است خط تیره، علائم نگارشی یا نشانه‌های دیگر باشند. مهم این است که هر یک از این علامت‌ها برای شما معنایی داشته باشند. به طور مثال، می‌توانید از علامت تیک برای نشان دادن کارهای انجام‌شده و ضربدر برای موارد جدید در فهرست کارهایتان استفاده کنید. برای تعیین نمادها می‌توانید چند نمونه بولت ژورنال را ببینید و از آنها الهام بگیرید.

۴. بخش‌های مختلف را ایجاد کنید

ممکن است موقع اضافه کردن چیزی به بولت ژورنالتان، فرصت کافی نداشته باشید. بنابراین، پیش از هر کاری، طرح‌ها و بخش‌هایی که به آنها نیاز دارید را ایجاد کنید تا بعدا اطلاعات مورد نظر را وارد کنید. به عنوان مثال، وقتی فهرست کارهای پیش رو برای ماه آینده را تنظیم می‌کنید، بخش‌هایی را برای انجام دادن هر کار ایجاد کنید. برای دسترسی بهتر می‌توانید از برچسب‌های کاغذی برای جدا کردن هر بخش از دفترچه استفاده کنید.

۵. ساده شروع کنید

حداقل از همان ابتدا خود را با ده‌ها دسته اطلاعات سردرگم نکنید. در این صورت، ممکن است پیش از شروع به کار از انجام دادن آن منصرف شوید. در ابتدا چند بخش اصلی مانند فهرست کارهای پیش رو و اهداف بلندمدت را ایجاد کنید. می‌توانید هر وقت لازم بود به این بخش‌ها بخش‌های جدیدی اضافه کنید. شاید هم لازم باشد که بعضی از بخش‌ها را حذف کنید. به طور مثال، اگر میزان آبی که هر روز می‌نوشید را در این دفترچه ثبت نمی‌کنید اما همچنان به اهداف آب‌رسانی به بدن خود می‌رسید، شاید به ثبت موارد این جنبه از زندگی خود نیازی نداشته باشید.

۶. از ژورنال خود استفاده کنید

شاید فکر کنید که مهم‌ترین بخش ساخت بولت ژورنالی است که به شما کمک می‌کند اما این‌طور نیست. نباید تلاش شما به همین‌جا ختم شود. این ابزار به شما کمک می‌کند تا بهره‌وری خود را حفظ کنید، در زندگی تعادل داشته باشید و هر چیزی از هزینه‌ها گرفته تا نقاط عطف مربوط به هدفتان را پیگیری کنید. برای بهره بردن از مزایای این روش باید مدام دفترچه یادداشت خود را چک کنید. حداقل چند دقیقه از هر روز را به این کار اختصاص بدهید.

۷. در مقابل کمال‌گرایی مقاومت کنید

شاید زمان و تخصص هنری لازم برای ایجاد بولت‌ ژورنال‌های زیبا با صفحاتی با جزئیات کامل را نداشته باشید. ایجاد طرح‌های خلاقانه در این دفترچه یادداشت می‌تواند مزیتی سرگرم‌کننده باشد اما نباید فراموش کنید که کمال‌گرایی هدف ایجاد این ابزار نیست. دفترچه یادداشت شما باید جایی امن و دلنشین برای نوشتن افکار، پیگیری اهداف یا حتی نوشتن فهرست خرید روزمره باشد. بنابراین، لازم نیست عالی به نظر برسد. توجه بیش از حد به زیبایی جزئیات این دفترچه ممکن است شما را از هدف اصلی که نظم دادن و بهبود زندگی است، منحرف کند.

کلام آخر

فرقی نمی‌کند که درست کردن بولت ژورنال را به عنوان راهی برای افزایش اعتمادبه‌نفس انتخاب کرده باشید یا به فکر راهی برای افزایش خودآگاهی و کاهش استرس باشید، این ابزار واقعا کارگشا است. دفترچه ساده‌ای که برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کرده‌اید، به شما در مسیر پیشرفت کمک می‌کند.

منبع: betterup – thelazygeniuscollective

دنیای علم science
دنیای علم science گشتی در دنیای علم و دانش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋