دنیای علم science

دنیای علم science

گشتی در دنیای علم و دانش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

سنگ آمیتیست؛ مزایا، موارد استفاده و نحوه مراقبت

سنگ آمیتیست؛ فواید، موارد استفاده و نحوه مراقبت

حتی اگر با دنیای سنگ‌ها و سنگ‌درمانی آشنا نباشید، احتمالا تابه‌‌حال سنگی بنفش و بلورین نظرتان را جلب کرده است. این سنگ زیبا آمیتیست (Amethyst) نام دارد و می‌گویند علاوه‌بر زیبایی، خواصی باورنکردنی دارد. سنگ آمیتیست از هزاران سال قبل جایگاهی ویژه میان مردم داشته است و امروزه در انواع جواهرات و بدلیجات و حتی به‌صورت دکوراسیون خانه استفاده می‌شود. در این مقاله، همه‌چیز را درباره آمیتیست می‌گوییم و با خواص و کاربردهای این سنگ دلربا آشنا می‌شویم.

سنگ آمیتیست چیست؟

آمیتیست یکی از انواع بلورهای کوارتز است که معمولا طیف رنگی بنفش دارد. از این سنگ نیمه‌گرانبها سال‌های سال برای ساخت جواهرات و همچنین بابت خواص درمانی‌اش استفاده شده است. آمیتیست از دوران باستان کاربردهای مختلفی داشته و در فرهنگ‌های مختلف اعتقادات متفاوتی درباره‌اش وجود داشته است. مثلا مردمان یونان باستان بر این باور بودند که سنگ آمیتیست از مستی جلوگیری می‌کند، در حالی که طبق آیین فنگ‌شویی، این سنگ برای افزایش و جذب ثروت به کار می‌رود.

رونیکس

آمیتیست اشکال مختلفی دارد که همگی خاصیتی مشابه دارند. تا وقتی از اصل‌بودن سنگ خود اطمینان داشته باشید، فرقی نمی‌کند از کدام نوع آن استفاده می‌کنید. بعضی از اشکال سنگ آمیتیست عبارت‌اند از:

  • خوشه‌های آمیتیست؛
  • آمیتیست منشوری؛
  • سنگ خام آمیتیست؛
  • صفحات کریستال آمیتیست؛
  • ژئود آمیتیست؛
  • گوی آمیتیست.

خواص سنگ آمیتیست

۱. خواص جسمانی

  • تنظیم هورمون‌ها: می‌گویند سنگ آمیتیست با کمک به بازسازی سلولی سبب خواب راحت‌تر و حتی تعادل هورمونی در بدن می‌شود، سوخت‌وساز بدن را تنظیم می‌کند، تولید کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می‌دهد و اگر مبتلا به مه مغزی یا سردردهای میگرنی هستید، سبب بهبود شما می‌شود.
  • کمک به سیستم ایمنی بدن: گفته می‌شود آمیتیست به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا با بیماری‌ها مبارزه کند. این سنگ با کاهش استرس و درد روحی و روانی و جسمانی روی پاکسازی خون اثر می‌گذارد. سنگ آمیتیست همچنین برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های ریوی، مشکلات پوستی یا گوارشی هستند، ممکن است مفید باشد.
  • رفع مشکلات خواب: طرف‌داران این سنگ می‌گویند کسانی که خواب راحتی ندارند، بهتر است سنگ آمیتیست را نزدیک خود نگه دارند، چراکه این سنگ به بهبود بی‌خوابی شهرت دارد.

۲. خواص روانی

  • پاکسازی ذهن: یکی از مهم‌ترین خواصی که برای آمیتیست برشمرده‌اند، آرامش‌بخش‌بودن آن است. می‌گویند این سنگ استرس را از فرد دور می‌کند و زودرنجی، نوسانات خلقی، عصبانیت و ترس را کاهش می‌دهد. در واقع آمیتیست با تمرکز روی معنویت به ما کمک می‌کند تا با جنبه‌های تاریک و دردناک زندگی کنار بیاییم و از تفکر مثبت بهره بیشتری ببریم.
  • الهام‌بخش‌بودن: سنگ آمیتیست علاوه‌بر دورکردن افکار منفی، ممکن است سبب جرقه‌ای در ذهن شما شود و الهام‌بخشتان باشد. هنگامی که ذهن ما پاکسازی شود و تمرکز بیشتری داشته باشیم، احتمال اینکه ایده‌های جدید به ذهنمان خطور کنند و ذهن خلاق فعال‌تر شود، افزایش می‌یابد.
  • بهبود قدرت تصمیم‌گیری: می‌گویند آمیتیست قدرت درونی ما را که برای تصمیم‌گیری لازم است، تقویت می‌کند. اگر جایی در مسیر زندگی احساس کردید که گم شده‌اید، شاید جواهرات آمیتیست سبب بهبود وضعیت‌تان شوند.
  • بهبود روابط: خاصیت احتمالی دیگر آمیتیست این است که به کسانی که خیلی زود از کوره درمی‌روند، کمک می‌کند تا آرام‌تر شوند و بهتر فکر کنند. همچنین این سنگ روی روابط عاطفی و خانوادگی تأثیر مثبت دارد.

۳. خواص ماورایی

  • اتصال به چاکرای تاجی: سنگ آمیتیست برای کسانی که قصد دارند بیشتر از بیداری معنوی پیش بروند، گزینه‌ای مناسب است چراکه با چاکرای تاجی ارتباط زیادی دارد. چاکرای تاجی مرکز انرژی مقدسی است که انسان را به معنویت متصل می‌کند. سنگ آمیتیست همچون پلی بین انسان و معنویت عمل می‌کند.
  • کمک به بازشدن چشم سوم:‌ اینکه مردم چطور واقعیت را دریافت و درک می‌کنند و چقدر توانایی ورود به روشنگری معنوی را دارند، از کاربردهای چشم سوم است. اگر چشم سوم مسدود شود، ممکن است افراد دچار افسردگی و اضطراب شوند. برعکس اگر چشم سوم باز شود، افراد از بصیرت و خرد درونی برخوردار خواهند شد.

آمیتیست سنگ کدام ماه تولد است؟

  • متولدان بهمن‌ماه و برج دلو: متولدان برج فلکی دلو به بصیرت و خرد و البته جسارتشان معروف‌اند. همچنین گاهی رفتارهایی غیردوستانه از این افراد سر می‌زند. از این جهت آمیتیست با بهبود مهارت‌های ارتباطی سبب می‌شود که متولدان این ماه بهترین رفتار خود را بروز بدهند.
  • متولدان اسفندماه و برج حموت: انرژی این سنگ با متولدان اسفند که خلاقیت، همدلی عمیق و علاقه به معنویت دارند، همخوانی دارد. متولدان این ماه به‌خاطر احساس همدلی شدید گاهی برای دیگران دست به کارهایی می‌زنند که از توانشان فراتر است و کم می‌آورند. این افراد اگر آمیتیست را نزد خود داشته باشند، کمتر اسیر مشکلات دیگران می‌شوند و بیشتر روی زندگی خودشان تمرکز می‌کنند.

موارد استفاده از سنگ آمیتیست

جواهرات ساخته شده از سنگ آمیتیست

برای بهره‌مندشدن از خواص سنگ آمیتیست کافی است آن را نزدیک خود نگه دارید. اگر قصد خرید این سنگ را دارید، باید بگوییم قیمت سنگ آمیتیست ثابت نیست و به عوامل مختلفی وابسته است. همچنین برای بهره‌بردن از خواص این سنگ لازم است سنگ آمیتیست اصل تهیه کنید.

۱. جواهرات

استفاده از جواهرات و بدلیجات دارای کریستال آمیتیست یکی از بهترین راه‌های بهره‌بردن از خواص ماورایی این سنگ است. دستبند، النگو، انگشتر و گردنبندهای دارای آمیتیست برای استفاده روزانه گزینه‌هایی عالی هستند. همچنین سنگ جیبی (worry stone) را نیز می‌توانید دائما همراه خود داشته باشید. اگر جواهرات شما به‌گونه‌ای باشند که سنگ آمیتیست در تماس با پوست‌تان قرار بگیرد، بیشترین بهره را از انرژی شفابخش این سنگ خواهید برد. در واقع پوست ما باعث می‌شود که سنگ، ارتعاشاتش را مستقیما در بدن آزاد کند و این مسئله قدرتش را نیز افزایش می‌دهد.

۲. استفاده در محیط خانه

راه‌های زیادی برای استفاده آمیتیست در محیط خانه وجود دارد. می‌توانید آن را گوشه‌ای روی میز قرار دهید یا از آن به‌عنوان دکوراسیون استفاده کنید. نگهداری از سنگ آمیتیست در اتاق پذیرایی و جایی که همه اعضای خانواده از آن استفاده می‌کنند، سبب افزایش روشنایی، جنبش، سرزندگی و گرمی محیط خانه می‌شود.

۳. استفاده در محیط کار

اگر دنبال سنگی هستید که انرژی منفی را از محیط کاری‌تان دور کند، آمیتیست گزینه‌ای بی‌نظیر برای شماست. علاوه‌بر خواص شفابخش، آمیتیست جلوه‌ای زیبا به محیط کارتان می‌دهد و سبب ایجاد ارتعاشات مثبت می‌شود. برای بهره‌بردن از حداکثر نیروی مثبت آمیتیست آن را در مکان‌های مختلف محیط کارتان قرار دهید. مثلا می‌توانید یک سنگ در دست‌شویی، یکی دیگر در اتاق جلسات و حتی ماشینتان قرار دهید. استفاده از آمیتیست ممکن است جذبه و اعتبار فرد را زیاد کند، پس گزینه‌ای مناسب برای مدیران است.

۴. مدیتیشن

آمیتیست یکی از بهترین کریستال‌هایی است که می‌توانید در مدیتیشن استفاده کنید. این سنگ سبب آرام‌گرفتن ذهن میمونی (monkey mind) می‌شود. اگر هنگام مدیتیشن سنگ آمیتیست را در نزدیکی خود نگه دارید، احتمال بازشدن چاکرای چشم سوم و تاجی به‌شدت زیاد می‌شود. برای استفاده از آمیتیست هنگام مدیتیشن، می‌توانید گردنبند آن را استفاده کنید یا خوشه آمیتیست را در دست چپ خود نگه دارید.

نحوه تمیزکردن آمیتیست و مراقبت از آن

تمیزکردن سنگ آمیتیست یکی از مهم‌ترین کارها برای استفاده طولانی‌مدت از آن است. این سنگ به تمیز‌کننده‌هایی همچون اسید، مواد قلیایی و آمونیوم فلوراید حساس است. بهترین راه تمیزکردن آمیتیست شست‌وشو با آب و صابون یا شوینده‌ای ملایم است. با فرچه‌ای نرم و حرکات آرام و دورانی، بدون اینکه فشاری به سنگ بیاورید، آن را تمیز کنید.

توجه داشته باشید که آمیتیست نباید مدت طولانی در معرض آب داغ یا سرد باشد. پس سنگ‌ها را در آب نگه ندارید و پس از شستن آنها، سنگ‌‌ها را جایی بگذارید تا خشک شوند یا در صورت امکان، با سشوار آنها را خشک کنید.

سنگ‌های مکمل آمیتیست

سنگ آمیتیست به‌واسطه خواص شفابخشش، گزینه‌ای عالی برای ترکیب‌های کریستالی است. در واقع ترکیب آمیتیست با کریستال‌هایی که خاصیت کامیابی و خرد دارند، سبب افزایش اثر شفابخشی آن می‌شود. معروف‌ترین ترکیب‌های کریستالی با آمیتیست عبارت‌اند از:

  • آمیتیست و تورمالین: این ترکیب سبب قوی‌‌ترشدن انرژی محافظ و دورشدن انرژی و افکار منفی می‌شود. ترکیب سنگ تورمالین و آمیتیست مناسب افرادی است که در شرایط استرس‌زا قرار دارند.
  • آمیتیست و رز کوارتز: ترکیب سنگ رز کوارتز و آمیتیست به بهبود و عمیق‌شدن روابط عاشقانه کمک و انرژی منفی را از مصرف‌کننده دور می‌کند.
  • آمیتیست و آکوامارین: این ترکیب سبب آزادشدن انرژی مثبت و داشتن ارتباط خوب با بقیه می‌شود.
  • آمیتیست و سیترین: ترکیب سنگ سیترین و آمیتیست سبب بهبود رابطه، خرد معنوی، سخاوت، خودباوری و اعتمادبه‌نفس و همچنین جذب مال و اموال می‌شود.

شما بگویید

کریستال‌های کوارتز از جنبه‌های مختلفی میان مردم شهرت دارند و سنگ آمیتیست از محبوب‌ترین آنهاست. این سنگ مجموعه‌ای از خواص را ارائه می‌‌دهد و به داشتن انرژی شفابخش معروف است. برای دورکردن انرژی‌های منفی و بهره‌بردن از خواص آمیتیست کافی است آن را چه به‌صورت دکور چه به‌صورت جواهرات نزدیک خود نگه دارید.

آیا تابه‌حال از خواص سنگ آمیتیست بهره برده‌اید؟ سنگ ماه تولد شما چه سنگی است؟

دنیای علم science
دنیای علم science گشتی در دنیای علم و دانش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋