دنیای علم science

دنیای علم science

گشتی در دنیای علم و دانش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

از بین بردن بوی سیگار؛ ترفندهای کاربردی برای از بین بردن بوی بد پوست و مو، خانه و ماشین

از بین بردن بوی سیگار؛ ترفندهای کاربردی برای حذف بو از پوست و مو، خانه و ماشین

بوی سیگار نه‌تنها ناخوشایند است، بلکه برای سلامت نیز خطراتی دارد. این بو روی لباس، پوست و مو می‌نشیند و مواد شیمیایی را وارد محیط می‌کند که با بیماری‌هایی مانند سرطان، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و بیماری انسداد ریوی مزمن ارتباط دارند. در این مقاله، راه‌های مختلف از بین بردن بوی سیگار را بررسی خواهیم کرد. همراهمان بمانید.

دود سیگار چطور جذب پوست، مو و نفس می‌شود؟

دود سیگار بر بوی پوست، مو و بدن شما اثر می‌گذارد. این دود روی هر سطحی که با آن تماس پیدا کند، از جمله پوست و مو، مقداری ماده سرطان‌زا باقی می‌گذارد. ممکن است شما متوجه این ماده به‌جامانده نشوید، اما وجود دارد و بوی دود متصاعد می‌کند. نیکوتین سیگار جذب شش‌ها می‌شود، از منافذ پوست عبور می‌کند و روی غدد عرق نیز اثر می‌گذارد. این ماده باعث می‌شود که بیشتر عرق کنید و بوی آن را ناخوشایندتر می‌کند. دود سیگار حتی به داخل دهان، لثه‌ها، دندان‌‌ها و زبان راه پیدا می‌کند. به همین خاطر نفس و دهان افراد سیگاری بویی بسیار ناخوشایند دارند.

لوازم از بین بردن بوی سیگار

برای حذف این بو به مواد و وسایلی نیاز دارید از جمله:

  • محصولات بهداشتی مانند صابون، شوینده، ضدعفونی‌کننده دست، شامپو، نرم‌کننده و شامپوی خشک برای بوزدایی از مو.
  • خمیردندان، خوشبوکننده دهان، آدامس و قرص مکیدنی برای از بین بردن بوی سیگار دهان.
  • جوش شیرین، مواد شوینده، خوشبوکننده هوا و ورق‌های خشک‌کن برای لباس‌ها.
  • سرکه سفید یا سفیدکننده و لاک چوب (در صورت نیاز) برای از بین بردن بوی سیگار در خانه.
  • تصفیه‌کننده هوا.
  • روغن‌های معطر یا عود.

از بین بردن بوی سیگار از پوست

پوست مواد سمی و نیکوتین را از دود سیگار جذب می‌کند. وقتی خودتان سیگار می‌کشید یا نزدیک فردی سیگاری هستید، اگر پوست‌تان را تا حد امکان بپوشانید، کمتر در معرض دود سیگار قرار می‌گیرید.

۱. دستان خود را منظم بشویید

جوش شیرین در بسیاری از موارد برای حذف بوی سیگار مفید است. ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با مقداری صابون مایع یا شامپو بدن ترکیب کنید و انگشتان، ناخن‌ها و بین انگشتان را با استفاده از این ترکیب و آب گرم تمیز کنید.

۲. از پدهای تمیزکننده صورت استفاده کنید

به‌آرامی صورت خود را با پدهای تمیزکننده تمیز کنید تا بوی سیگار از بین برود.

۳. از ضدعفونی‌کننده دست الکلی استفاده کنید

استفاده از این ضدعفونی‌کننده‌ها برای از بین بردن بوی سیگار از پوست مفید است، اما ممکن است پوست حساس را آزرده کند.

۴. حمام کنید

حمام‌کردن، به‌خصوص پس از عرق‌کردن، را فراموش نکنید چون ممکن است عرق بوی تنباکو را به‌ خود بگیرد.

از بین بردن بوی سیگار دهان

دهان اولین جایی است که تنباکو وارد آن می‌شود و طبیعی است که نفس فرد را هم آلوده کند. این بو هم برای فرد سیگاری و هم اطرافیانش ناخوشایند است. برای از بین بردن بوی سیگار دهان می‌توانید دهان‌شویه غرغره کنید و پس از هر بار سیگارکشیدن، از زبان‌پاک‌کن استفاده کنید. خوشبوکننده دهان، قرص مکیدنی، قطره سرفه و آدامس نیز مفیدند.

از بین بردن بوی سیگار از لباس

دود سیگار حتی پس از سیگارکشیدن در فضای باز هم روی لباس‌ها می‌نشیند. این بو نه‌تنها زننده است، بلکه سلامت را هم به خطر می‌اندازد. بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۷، پوست با سرعتی مشابه سرعت فروبردن دود سیگار، آن را از لباس‌ها جذب می‌کند.

۱. هنگام شستن لباس‌ها یک فنجان جوش شیرین اضافه کنید

چه بخواهید با ماشین لباس‌شویی لباس‌ها را بشویید و چه با دست، هنگام شست‌وشو از جوش شیرین استفاده کنید. لباس‌ها را پس از شستن روی بند پهن کنید تا در هوای آزاد خشک شوند.

۲. روی لباس ورق خشک‌کن بکشید

روی کفش، دستکش، کلاه، روسری و پاپوش ورق خشک‌کن بکشید، چون تمام آنها نیز ممکن است بوی سیگار را جذب کنند.

۳. روی لباس‌ها روغن معطر اسپری کنید

افرادی که می‌خواهند به‌جای حذف بوی سیگار از لباس آن را پنهان کنند، می‌توانند روغنی معطر مانند اسطوخودوس، اکالیپتوس یا پرتقال را روی لباسشان اسپری کنند. البته این روش خطرات دود سیگار برای سلامت را از بین نخواهد برد. همچنین این روغن‌ها را مستقیم روی پوست خود اسپری نکنید.

از بین بردن بوی سیگار در خانه

بقایای تنباکو در بافت پارچه‌ها و فرش‌ها باقی می‌ماند و جذب سطوح مختلف می‌شود و بوی بدی از خود به‌ جا می‌گذارد.

۱. هوای تازه را وارد محیط کنید

بازکردن پنجره‌ها، روشن‌کردن پنکه، هود بالای اجاق‌گاز و هواکش دست‌شویی تا حدی برای از بین بردن بوی سیگار در خانه مفید است. برای آنکه هوای محیط بهتر شود، پنجره‌ها را تمیز کنید تا اگر بقایای تنباکو به شیشه‌ها چسبیده‌ است، از بین برود.

۲. دیوارها را تمیز کنید

تمیزکردن دیوارها هم برای از بین بردن بوی سیگار مفید است و ظاهر و بوی آنها بهتر می‌شود. حتی اگر قصد دارید خانه‌تان را دوباره رنگ کنید، مهم است که ابتدا دیوارها را تمیز کنید. ۱ قاشق چای‌خوری پاک‌کننده چندمنظوره و یک‌چهارم فنجان سرکه سفید به‌ازای هر یک‌چهارم گالن آب گرم را با هم ترکیب کنید. یک تکه پارچه میکروفیبر را در این ترکیب فرو کنید و با استفاده از آن از قسمت بالای دیوار شروع به تمیزکردن کنید. پس از چند مرتبه استفاده، محلول تمیزکننده را برای جلوگیری از ته‌نشین شدن مجدد آلودگی روی دیوار عوض کنید.

۳. کف زمین و موکت‌ها را تمیز کنید

اگر کف زمین خانه‌تان سرامیک است، برای از بین بردن بوی سیگار آن را تمیز کنید. روی فرش‌ها را جارو بکشید و آنها را با استفاده از بخارشوی مخصوص تمیز کنید. برای بهبود وضعیت موکت، ابتدا آن را به‌خوبی جارو بکشید و سپس رویش کمی جوش شیرین بپاشید. از یک تی نخی خیس یا برس شست‌وشو استفاده کنید تا جوش شیرین به داخل بافت موکت برود، حداقل ۴ ساعت صبر کنید و سپس مجددا جارو بکشید.

۴. از تصفیه‌کننده هوا استفاده کنید

از بین بردن بوی سیگار با استفاده از دستگاه تصفیه کننده هوا

استفاده از تصفیه‌کننده هوا روش مفیدی برای از بین بردن بوی سیگار در خانه است. از دستگاهی استفاده کنید که توانش متناسب با متراژ خانه شما باشد. تعویض و تمیز‌کردن منظم فیلترها را نیز فراموش نکنید.

۵. از سرکه استفاده کنید

سرکه سفید تقطیرشده نه‌تنها برای حذف بقایای نیکوتین خوب است، بلکه بوی سیگار را نیز جذب می‌کند. یک ظرف کوچک حاوی سرکه را روی طاقچه بگذارید. سرکه حاوی مولکول‌های اسید استیک است که به ترکیبات فرار در هوا می‌چسبند و آنها را خنثی می‌کنند.

۶. از پودر قهوه استفاده کنید

اگر از بوی قهوه لذت می‌برید، می‌توانید از آن برای از بین بردن بوی سیگار در اتاق استفاده کنید. قهوه نیتروژن دارد که برای خنثی‌کردن سریع و بدون خطر بو مفید است. یک ظرف کوچک را با پودر قهوه خشک پر کنید و آن را در محیط خانه قرار دهید. برای استفاده از پودر خیس قهوه، ابتدا آن را داخل یک سینی پخت شیرینی قرار دهید و اجازه دهید خشک شود.

۷. جاسیگاری را خالی کنید

این کار ممکن است بدیهی به‌نظر برسد، اما خالی‌کردن جاسیگاری به از بین بردن بوی سیگار در خانه کمک می‌کند. پس از خالی‌کردن جاسیگاری، آن را کاملا تمیز کنید تا بقایای چسبناک تنباکو که به داخل و بیرون ظرف چسبیده‌اند، پاک شوند.

از بین بردن بوی سیگار در ماشین

نیکوتین روی گردوخاک داخل وسیله نقلیه و داشبورد ماشین می‌نشیند. دود سیگار حتی ممکن است از بیرون وارد ماشین شود و آن را آلوده کند. این کارها را برای از بین بردن این بو انجام دهید:

  • حین سیگارکشیدن پنجره‌ها را باز بگذارید و ته سیگار را داخل ماشین باقی نگذارید.
  • داخل ماشین را حداقل هفته‌ای یک بار با ترکیب آب گرم و سفیدکننده، پراکسید هیدروژن یا سرکه تمیز کنید.
  • تمام کفپوش‌های لاستیکی ماشین را با شوینده تمیز کنید.
  • یک بسته زغال داخل ماشین بگذارید. زغال بوی سیگار را جذب می‌کند.

از بین بردن بوی سیگار از موها

اگر در معرض بوی سیگار قرار بگیرید، نیکوتین بین فولیکول‌ها و ساقه‌های مو جمع می‌شود. بوی سیگار جذب مو نیز می‌شود، یعنی افراد این بو را به خانه‌های خود می‌برند. کافی است در فضایی آکنده از دود سیگار قرار بگیرید تا شب موقع گذاشتن سر روی بالشت متوجه شوید موهایتان چقدر این دود را جذب کرده‌اند.

۱. موهایتان را چندین مرتبه بشویید

بهترین راه برای حذف این بو شستن موها با شامپو و نرم‌کننده است. سبیل و ریش خود را نیز با شامپو و نرم‌کننده بشویید.

۲. روی موهایتان مقداری شامپو خشک اسپری کنید

اگر نمی‌توانید موهایتان را بشویید، استفاده از شامپو خشک برای کاهش بوی سیگار مفید است.

۳. از ورق خشک‌کننده استفاده کنید

یک راه دیگر از بین بردن بوی سیگار از موها مالیدن یک ورق خشک روی آنهاست. این ورق را روی تمام قسمت‌ها بمالید از جمله لایه‌های زیرین موها.

جمع‌بندی

جدا از خطراتی که خود سیگارکشیدن دارد، بوی آن نیز روی سطوح مختلف، لباس‌، دیوار، مو و پوست می‌نشیند و بسیار ناخوشایند است. برای از بین بردن بوی سیگار راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله استفاده از صابون و محصولات تمیزکننده و دستگاه‌های تصفیه‌کننده و شستن کامل لباس‌ها با جوش شیرین. یک راه دیگر این است که یک بوی خوشایندتر را جایگزین بوی سیگار کنید. بدون توجه به اثرات هر روش، بهترین راه ترک سیگار است. برای این کار می‌توانید دارو مصرف کنید، به مشاور مراجعه کنید یا عضو گروه‌های حمایتی شوید.

شما بگویید

شما برای از بین بردن بوی سیگار چه ترفندهایی بلدید؟ نظر خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر این مطلب برایتان مفید بود، می‌توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.

دنیای علم science
دنیای علم science گشتی در دنیای علم و دانش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋