Sara

Sara

AHMADI

آبله میمون چیست و چه علائمی دارد ؟

 

به نقل قول از مجله پزشکی بیشچک

آبله میمون یک بیماری عفونی است که توسط ویروس ایجاد می شود. می تواند باعث بثورات پوستی، بزرگ شدن غدد لنفاوی و تب شود. این ویروس از خانواده ویروسی است که باعث به وجود آمدن آبله مرغان می شود اما این دو با یکدیگر متفاوت هستند. این بیماری بین انسان ها و حیوانات مشترک است و به همین دلیل از حیوانات به انسان ها قابل انتقال است.

علائم آبله میمون: 


اگر به بیماری آبله میمون آلوده شوید، معمولا بین 5 تا 21 روز طول می کشد تا اولین علائم ظاهر شوند. علائم اولیه آبله میمون شامل:

تب
سردرد
دردهای عضلانی
کمردرد
غدد متورم
لرزش بدن
خستگی
درد مفاصل
خارش
گلو درد


به طور معمول آبله میمون با تب، درد عضلانی و گلودرد شروع می شود. بثورات پوستی از صورت شروع می شود و در سراسر بدن پخش می شود و تا کف دست ها و کف پا گسترش می یابد و طی 2-4 هفته در مراحل – لکه پوستی،سفید دانه، ریز کیسه و چرک دانه تکامل می یابد.

بثورات پوستی معمولاً 1 تا 5 روز پس از اولین علائم ظاهر می شوند. بثورات پوستی ناشی از آبله میمون گاهی با آبله مرغان اشتباه گرفته می شوند. این بثورات به صورت یک زخم صاف شروع می شوند که به مرور زمان به تاول های پر از مایع تبدیل می شوند و ممکن است همراه با خارش و درد باشند. با بهبودی بثورات، ضایعات خشک می شوند، پوسته پوسته می شوند و می ریزند.
برخی افراد ممکن است دچار یک یا چند ضایعه پوستی شوند ضایعه های پوستی می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند مانند:

کف دست و کف پا
صورت، دهان و گلو
کشاله ران و نواحی تناسلی
مقعد


برخی از افراد همچنین تورم دردناک مقعد یا درد و مشکل هنگام ادرار کردن دارند. کودکان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به آبله میمون هستد. علائم آبله میمون معمولاً 2 تا 4 هفته طول می کشد اما ممکن است در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر طول بکشد.، تا زمانی که علائم در بدن وجود دارند این ویروس قابل انتقال است.
در شیوع جهانی آبله میمون در سال 2022 ، این بیماری در برخی افراد متفاوت شروع میشد. در بیش از نیمی از موارد، بثورات ممکن است قبل یا همزمان با علائم دیگر ظاهر شوند و همیشه در بدن پیشرفت نمی کنند. اولین ضایعه می تواند در کشاله ران، مقعد یا داخل یا اطراف دهان باشد.

Sara
Sara AHMADI

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋